2023-02-03, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Jodå, psykisk störning i sig är alltså inget hinder så länge man inte otillbörligt utnyttjar den psykiska störningen. Jag utgår från att de flesta som lider av psykiska störningar har ett sexliv för att de vill ha sex och inte bara blir utnyttjade för att de är för sjuka för att fatta vad som händer.

Det finns en anledning till varför tjatsex inte är olagligt.

Nämligen att det som avgör är om hon utrycker samtycket oberoende om hon samtycker innerst inne eller inte.
Citera
2023-02-03, 14:39
Avslutad
Citat:
Jodå, psykisk störning i sig är alltså inget hinder så länge man inte otillbörligt utnyttjar den psykiska störningen. Jag utgår från att de flesta som lider av psykiska störningar har ett sexliv för att de vill ha sex och inte bara blir utnyttjade för att de är för sjuka för att fatta vad som händer.

Ingen förnekar att det existerar psykisk störning som inte gör en oförmögen att fatta beslut om frivillighet.

Men att det också existerar fall där psykisk störning omöjliggör att man kan delta frivilligt i sex i juridisk mening borde inte heller gå att ifrågasätta.

Du pratar hela tiden runt dessa instanser.

Du blir hellre osammanhängande och spretig än tar i den frågan.

Jag ger nog upp att få ett rakt svar från dig nu och går vidare med ämnet utan din medverkan.
Citera
2023-02-03, 14:47
Avslutad
MENAR LAGSTIFTARNA

Citat:
Den som, med en person som inte deltar frivilligt, genomför ett vaginalt, analt eller oralt samlag eller en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt till fängelse i lägst tre och högst sex år. Detsamma gäller den som förmår en person som inte deltar frivilligt att företa eller tåla en sådan handling.

Vid bedömningen av om ett deltagande är frivilligt eller inte ska det särskilt beaktas om frivillighet har kommit till uttryck genom ord eller handling eller på annat sätt. En person kan aldrig anses delta frivilligt om
1. deltagandet är en följd av misshandel, annat våld eller hot om brottslig gärning, hot om att åtala eller ange någon annan för brott eller hot om att lämna ett menligt meddelande om någon annan,
2. gärningsmannen otillbörligt utnyttjar att personen på grund av medvetslöshet, sömn, allvarlig rädsla, berusning eller annan drogpåverkan, sjukdom, kroppsskada, psykisk störning eller annars med hänsyn till omständigheterna befinner sig i en särskilt utsatt situation, eller
3. gärningsmannen förmår personen att delta genom att allvarligt missbruka att personen står i beroendeställning till gärningsmannen.

ELLER MENAR LAGSTIFTARNA

Citat:
Den som, med en person som inte deltar frivilligt, genomför ett vaginalt, analt eller oralt samlag eller en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt till fängelse i lägst tre och högst sex år. Detsamma gäller den som förmår en person som inte deltar frivilligt att företa eller tåla en sådan handling. Vid bedömningen av om ett deltagande är frivilligt eller inte ska det särskilt beaktas om frivillighet har kommit till uttryck genom ord eller handling eller på annat sätt.

En person kan aldrig anses delta frivilligt om
1. deltagandet är en följd av misshandel, annat våld eller hot om brottslig gärning, hot om att åtala eller ange någon annan för brott eller hot om att lämna ett menligt meddelande om någon annan,
2. gärningsmannen otillbörligt utnyttjar att personen på grund av medvetslöshet, sömn, allvarlig rädsla, berusning eller annan drogpåverkan, sjukdom, kroppsskada, psykisk störning eller annars med hänsyn till omständigheterna befinner sig i en särskilt utsatt situation, eller
3. gärningsmannen förmår personen att delta genom att allvarligt missbruka att personen står i beroendeställning till gärningsmannen.

Kort sagt är frågan om samtycke starten på den efterföljande listan på tillfällen när samtycke inte föreligger? Eller är den avslutet på texten innan den listan?

Då det saknas en styckesindelning där det borde ha varit en så blir saken svår att reda ut för en lekman.

Domstolarna har dock gjort ett utmärkt jobb åt oss i det avseendet. Och de tycks av alla prejudikat att döma ha landat i att frivillighet inte kan föreligga utan uttrycklighet.
Citera
2023-02-03, 14:54
Medlem
Citat:
så länge man inte otillbörligt utnyttjar den psykiska störningen

Betänk följande senario.

Tjejen samtycker till att hennes man sätter på henne när han är sugen oberoende om hon är sugen eller inte bokstavligt talet eftersom hon älskar att se han njuta.

Men hon samtycker inte till att hennes ex gör något sexuellt med henne öht.

Sen började hon lida av lider av hallucinationer. Så hon började hallucinera att hennes ex är hennes man och hennes man är hennes Ex.

Vilket leder till att exet utnyttjar hennes hallucinationer. Eftersom hon hallucinera att det är henne man som sätter på henne så deltar hon frivilligt såklart och njuter såklart av sexet när det egentligen är hennes Ex.

Sen när hon blev frisk ifrån sina hallucinationer och insåg det va hennes ex som hade satt på henne blev hon jätte ledsen och började gråta. Och frågade exet varför i helvete han utnyttjade hennes psykiska störning.

Då kommer min fråga.

Hur kunde exet otillbörligt utnyttjar den psykiska störningen när den psykiska störningen ledde till att tjejen deltog frivilligt till att bli påsatt av exet?
Senast redigerad av Challe12345 2023-02-03 kl. 15:10.
Citera
2023-02-03, 15:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Challe12345
Det finns en anledning till varför tjatsex inte är olagligt.

Nämligen att det som avgör är om hon utrycker samtycket oberoende om hon samtycker innerst inne eller inte.
Nä precis. Det är om man deltar frivilligt eller inte som räknas. Inte vad man vill ”innerst inne”.
Citera
2023-02-03, 15:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Challe12345
Betänk följande senario.

Tjejen samtycker till att hennes man sätter på henne när han är sugen oberoende om hon är sugen eller inte bokstavligt talet eftersom hon älskar att se han njuta.

Men hon samtycker inte till att hennes ex gör något sexuellt med henne öht.

Sen började hon lida av lider av hallucinationer. Så hon började hallucinera att hennes ex är hennes man och hennes man är hennes Ex.

Vilket leder till att exet utnyttjar hennes hallucinationer. Eftersom hon hallucinera att det är henne man som sätter på henne så deltar hon frivilligt såklart och njuter såklart av sexet när det egentligen är hennes Ex.

Sen när hon blev frisk ifrån sina hallucinationer och insåg det va hennes ex som hade satt på henne blev hon jätte ledsen och började gråta. Och frågade exet varför i helvete han utnyttjade hennes psykiska störning.

Då kommer min fråga.

Hur kunde exet otillbörligt utnyttjar den psykiska störningen när den psykiska störningen ledde till att tjejen deltog frivilligt till att bli påsatt av exet?
Hon ville ju inte ha sex med exet. Hon deltog enbart för att hon var för sjuk för att förstå vem hon hade sex med.
Citera
2023-02-03, 15:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Ingen förnekar att det existerar psykisk störning som inte gör en oförmögen att fatta beslut om frivillighet.

Men att det också existerar fall där psykisk störning omöjliggör att man kan delta frivilligt i sex i juridisk mening borde inte heller gå att ifrågasätta.

Du pratar hela tiden runt dessa instanser.

Du blir hellre osammanhängande och spretig än tar i den frågan.

Jag ger nog upp att få ett rakt svar från dig nu och går vidare med ämnet utan din medverkan.
Jag vet inte om det existerar några fall där psykisk störning omöjliggör att man deltar i frivilligt sex.

Men helt klart existerar det fall där man p g a psykisk störning är oförmögen att skydda sig från ofrivilligt sex och den som utnyttjar den oförmågan begår en våldtäkt.
Citera
2023-02-03, 15:23
Avslutad
Citat:
Hon ville ju inte ha sex med exet. Hon deltog enbart för att hon var för sjuk för att förstå vem hon hade sex med.

Om vi återgår till kärnfrågan.

Är att inget göra alls att delta?

Om någon bär mig till en skyttebana, lägger mig på marken, sätter ett luftgevär i mina händer som helt saknar egen rörelse och sen sätter fingret på mitt och trycker av med mitt finger. Har jag deltagit i en skyttetävling då?

Man kan ju diskutera huruvida jag är ofrivillig eller ej.

Men oavsett om "deltagandet" är frivilligt eller ej. Är det ens ett deltagande?

Och om nej, kan något som inte ens är ett drltagande verkligen klassas som ett frivilligt deltagande?
Citera
2023-02-03, 15:37
Avslutad
Citat:

Om någon bär mig till en skyttebana, lägger mig på marken, sätter ett luftgevär i mina händer som helt saknar egen rörelse och sen sätter fingret på mitt och trycker av med mitt finger. Har jag deltagit i en skyttetävling då?

Och om nej, kan något som inte ens är ett drltagande verkligen klassas som ett frivilligt deltagande?
Passivt deltagande är också deltagande.

Ditt skytteexempel blir lite konstigt men om du är gravt handikappad och inte kan röra dig och den lokala skytteklubben bjuder in hela dagcentret att prova på att skjuta så tycker jag nog att du också ska få ett diplom för att ha deltagit i skyttet.
Citera
2023-02-03, 15:40
Avslutad
Citat:
Passivt deltagande är också deltagande.

Ditt skytteexempel blir lite konstigt men om du är gravt handikappad och inte kan röra dig och den lokala skytteklubben bjuder in hela dagcentret att prova på att skjuta så tycker jag nog att du också ska få ett diplom för att ha deltagit i skyttet.

Har någon som sovit genom hela samlaget också deltagit?

Frivillighet hit och dit.

Tycker du att tjejen deltagit om hon ligger och sover djupt, en kille sticker in sin penis. Hon vaknar inte. Han drar ut den. Hon fortsätter sova.

Är det också att delta?
Citera
2023-02-03, 15:55
Medlem
Citat:

Intressant frågeställning . Min tanke är också om man går på en dejt med någon som inte riktig i skallen och man säger att man inte är intresserad och hon flippar för man säger nej och polisanmäler en att man har haft sex trots att det inte är sant . Hur fan ska man bevisa motsatsen ?
Citera
2023-02-03, 15:57
Medlem
Nu tänker jag använda ditt egna resonemang i syfte att du ska se det konstiga i det!

Det här är alltså inte mitt egna resonemang utan ditt resonemang.

Citat:
Hon ville ju inte ha sex med exet

När exet satte på henne så deltog hon frivilligt till sexet.

Citat:
Hon deltog

Hon deltog frivilligt eftersom hon njöt av att personen som hon trodde va hennes man njöt av att sätta på henne.

Citat:
för att förstå vem hon hade sex med

Om hennes frivilliga deltagande berodde på det ena eller det andra spelar ingen roll enligt lagen. Det som spelar roll är att om hon deltog frivilligt eller inte. Eftersom hon deltog frivilligt va det ingen Våldtäkt. Så även om exet utnyttjade hennes psykiska störning va det ingen Våldtäkt.

Jag utgår ifrån att även folk som lider av hallucinationer vill ha sex.

Jag vet inte om det existerar några fall där psykisk störning omöjliggör att man deltar i frivilligt sex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in