2022-12-24, 09:11
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Är Sthlm börsen öppen idag? Så jag kan göra mina dagliga köp hos Avanza.

Googlade står inget om julafton, bara att det är stängt den 26 december.

https://www.borskollen.se/borsen-oppettider

Det är Lördag så nej. Börsen är ju aldrig öppen på Lördagar och de lär ju inte ha extraöppet på julafton precis
Senast redigerad av KJosef 2022-12-24 kl. 09:13.
Citera
2022-12-24, 09:16
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Det är Lördag så nej. Börsen är ju aldrig öppen på Lördagar och de lär ju inte ha extraöppet på julafton precis

Haha det är sant, det är lördag idag med. Jag jobbar som vanligt så hade ingen koll på vilken veckodag det var. Försökte swisha över pengar till Avanza kontot men blev nej tack. Antar att börsen öppnar igen den 27 december så får jag handla igen då.

Tack för svar och god jul.
Citera
2022-12-24, 09:39
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Haha det är sant, det är lördag idag med. Jag jobbar som vanligt så hade ingen koll på vilken veckodag det var. Försökte swisha över pengar till Avanza kontot men blev nej tack. Antar att börsen öppnar igen den 27 december så får jag handla igen då.

Tack för svar och god jul.

Ja 27e December låter rimligt. God jul du med!
Citera
2023-01-04, 21:18
Medlem
Booiis avatar
Har läst på om bull och bear certifikat med hävstång och vill säkerställa att jag förstått det rätt.

Om jag gör en insättning med 10000 kr med 10x hävstång på ett bulk certifikat så blir jag av med alla pengar om det går ned 10% på en dag? Men kan jag bli återbetalningsskyldig med mer pengar än jag investerat eller kan jag bara förlora dessa 10000kr?
Citera
2023-01-05, 10:34
Medlem
Booiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Booii
Har läst på om bull och bear certifikat med hävstång och vill säkerställa att jag förstått det rätt.

Om jag gör en insättning med 10000 kr med 10x hävstång på ett bulk certifikat så blir jag av med alla pengar om det går ned 10% på en dag? Men kan jag bli återbetalningsskyldig med mer pengar än jag investerat eller kan jag bara förlora dessa 10000kr?

Såg att jag skrev flummigt i nattmössan. Det jag vill säkerställa är helt enkelt om jag kan förlora mer pengar än jag sätter in eller om jag bara kan förlora så mycket som jag sätter in?
Citera
2023-01-05, 11:03
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Booii
Såg att jag skrev flummigt i nattmössan. Det jag vill säkerställa är helt enkelt om jag kan förlora mer pengar än jag sätter in eller om jag bara kan förlora så mycket som jag sätter in?

På alla certifikat jag har i huvudet så kommer utgivaren likvidera dig när det underliggande faller för mycket och du förlorar endast vad du har satsat. Men, du måste läsa prospekten extremt noggrant för just de produkter du väljer att investera i så du förstår exakt vad du gör. Jag kan inte garantera att det inte finns någon skum produkt någonstans som gör dig återbetalningsskyldig. Du måste alltid läsa på ordentligt.
Citera
2023-01-05, 11:10
Medlem
Booiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
På alla certifikat jag har i huvudet så kommer utgivaren likvidera dig när det underliggande faller för mycket och du förlorar endast vad du har satsat. Men, du måste läsa prospekten extremt noggrant för just de produkter du väljer att investera i så du förstår exakt vad du gör. Jag kan inte garantera att det inte finns någon skum produkt någonstans som gör dig återbetalningsskyldig. Du måste alltid läsa på ordentligt.

Tack så mycket.
Citera
2023-01-08, 13:42
Medlem
Om jag öppnar ett isk-konto hos Avanza och vill placera, låt oss säga 300´. Vilka aktier kan jag köpa utan att behöva krångla med deklarationen? Kan jag köpa tex. Exxon mobile, Royal Deutche Shell eller måste de vara listade på Stockholms börsen? Ursäkta min okunskap.
Citera
2023-01-08, 13:46
Medlem
Du kan köpa alla som du nämner. De flesta stora börserna i världen är tillåtna.
Citera
2023-01-08, 19:24
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
Om jag öppnar ett isk-konto hos Avanza och vill placera, låt oss säga 300´. Vilka aktier kan jag köpa utan att behöva krångla med deklarationen? Kan jag köpa tex. Exxon mobile, Royal Deutche Shell eller måste de vara listade på Stockholms börsen? Ursäkta min okunskap.
Du behöver klicka i ett certifikat för Kanada och ett för handel i Usa och så svarar du på ett par frågor - sen är det bara att shoppa loss. Inget krångel i deklarationen med isk eller kf.
Citera
2023-01-10, 10:35
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen

Allt det där går att köpa men välj en Kapitalförsäkring istället för en ISK om du ska handla utländska papper.
Citera
2023-01-10, 17:03
Medlem
Stormpiskares avatar
Hoppas mod och deltagare i tråden inser att det är svårt att söka, och omöjligt att gå igenom alla inlägg.

Jag har en aktie värd 100 sek. Kan jag lägga köp på 95 sek och sälj (den aktien jag har) på 105 sek?

Tänker mig att jag kan, men blev osäker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in