2022-12-30, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bling Bling
Hej! Jag har varit med i LARO-programmet i cirka 8 år och har 24mg Buprenorfin om dagen. Jag funderar nu av olika skäl på att försöka gå ur programmet. Dels är jag trött på att känna mig låst eftersom jag (trots 0 återfall) fortfarande måste gå dit 1 gång i veckan, dels har jag många fysiska besvär som jag inte har någon förklaring för och jag får ingen information om huruvida behandlingen kan vara skadlig i längden trots att jag frågat flera gånger om biverkningar.

Jag undrar nu om det finns någon/några här på FB som själva har erfarenhet av att ha lämnat en substitutionsbehandling med Buprenorfin efter en längre tid och vad dessa erfarenheter i så fall var.

Jag är nyfiken på saker som hur det gick för dig/er, hur lång tid det tog att bli "frisk", om det var ett bra eller dåligt beslut, om du/ni mår bättre idag än under behandlingen och allt annat som kan vara av intresse. Upplevde ni själva biverkningar av medicinen efter lång tids behandling? Lyckades ni hålla er rena? Är livet bättre efter? Etc.

Tacksam för alla relevanta svar! Mvh Bling Bling!

Fy söriken, det låter inte schysst alls, de borde standardisera hämtningsintervallerna baserat på hur länge du varit ren enligt mig.
Jag har gått på programmet i ca sex år - lämnat rena urinprov i snart två år och får hämta mina 16mg Suboxone varannan vecka. Har visserligen hem och arbete i en annan stad än min LARO mottagning ca en timme med buss därifrån, antar att det hjälper min sak också.
Har du provat prata med dem om att hämta mer sällan? Visa att det inte är normalt att hämta så ofta vid så lång, stabil drogfrihet.
Förklara dina tankar om att lämna programmet efter utttrappning för att du inte vill att LARO ska vara så stor del av ditt liv (hade inte utryckt det som ett "hot" däremot).

OT. Jag var en annan person, med andra förutsättningar och knappast särskilt motiverad -
men jag fick återfall ganska omgående efter att ha lämnar LARO för många år sedan.

Lycka till kompis, bra jobbat.
Citera
2023-01-10, 04:09
Medlem
Bling Blings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shaitaan
Fy söriken, det låter inte schysst alls, de borde standardisera hämtningsintervallerna baserat på hur länge du varit ren enligt mig.
Jag har gått på programmet i ca sex år - lämnat rena urinprov i snart två år och får hämta mina 16mg Suboxone varannan vecka. Har visserligen hem och arbete i en annan stad än min LARO mottagning ca en timme med buss därifrån, antar att det hjälper min sak också.
Har du provat prata med dem om att hämta mer sällan? Visa att det inte är normalt att hämta så ofta vid så lång, stabil drogfrihet.
Förklara dina tankar om att lämna programmet efter utttrappning för att du inte vill att LARO ska vara så stor del av ditt liv (hade inte utryckt det som ett "hot" däremot).

OT. Jag var en annan person, med andra förutsättningar och knappast särskilt motiverad -
men jag fick återfall ganska omgående efter att ha lämnar LARO för många år sedan.

Lycka till kompis, bra jobbat.

Tja! Jo jag håller med om att det borde vara samma för alla såvida man sköter sig. Sen är det ju som jag sa tidigare antagligen så att alkoholen är en anledning att jag inte kommer vidare eftersom det också är en drog osv. MEN jag hade inga alkoholproblem eller överkonsumtion de första typ 3-4 åren och det tycker jag är tillräckligt lång tid för att få hämta själv.

Min bror var också med i programmet fast på en annan ort, han fick nästan en tvärtom-behandling av sin personal, alltså det var noll koll på honom och han fick hämta själv på apotek efter typ 1 eller 1.5 år eller liknande. Sen såg han aldrig dem mer typ. Han försökte också lämna programmet faktiskt, han kämpade på bra och kom ner till väldigt låga doser men lyckades aldrig riktigt komma hela vägen tyvärr. Jag tycker det är väldigt dåligt att standarden på behandlingen kan se så annorlunda ut för olika individer, han hade definitivt behövt mer "kontroll" och mer hjälp så att säga, medan jag anser att jag är alldeles för kontrollerad.

Jo det kanske är en anledning till att du får hämta det där med transporten och ditt arbete på annan ort osv. Min mottaging är förvisso ganska flexibla med vilka dagar jag kan komma och så för att matcha det för mitt arbete och för när jag pluggade så det ska dom väl ha en eloge för. Och gällande om jag frågat och pratat med dem så absolut, men jag har inte riktigt velat trycka för mycket på det senaste 2 åren kanske för att jag ändå vet att alkoholnivån behöver ner något innan det kan diskuteras. Det jag fick som svar för ett bra tag sen när jag frågade en SSK var att dom har slutat helt med att låta folk hämta på apotek. Sen på sista tiden har det diskuterats mycket om Buvidal och om salivprover vilket jag som sagt tror kommer ersätta tabletter och urinprover nästan helt i framtiden.

Tack för lyckönskningen kompis!
Citera
2023-01-10, 04:12
Medlem
Bling Blings avatar
Kan bara tillägga för den som har intresse av tråden och hur det går med min nedtrappning att jag gick ned till 6mg som jag skrev den dagen, men det varade bara 1 dag för min SSK ville att vi skulle avvakta tills efter julledigheten (och på att få in 2mg tabletter, hon tyckte inte att en tablettdelare som jag köpt var tillräckligt bra av någon anledning :P ).

Men jag ska börja med 6mg på riktigt nu på torsdag! Då har jag tagit 8mg i 5 veckor istället för 3 som det hade varit annars.

Jag återkommer här i tråden om ett tag med hur det går om någon är intresserad Fridens!
Citera
2023-01-11, 00:04
Medlem
Är Laropatient sedan 7 år. Jag har trappat ner mig flera ggr till 1 mg utan några som helst problem. Tyvärr har det alltid hänt något t ex ryggskott, revbensfrakturer, artros mm så då har jag tagit mer.
Tror att om man trappar ner det sista med Temgesic el Norspan så kommer det gå finfint.
Anledningen att jag inte klivit av beror på att det är bra att ha det förskrivet. Bra att ha tillgång till en opioid för tyvärr håller det på att fasas ut i Sverige nu. Gäller både vid kroniska och akuta smärtor. Var med om en trafikolycka och fick flera frakrurer. Fick ingen smärtlindring alls. Blev tvungen att ligga orörlig i tre dygn p g a smärtan och fick en blodpropp i benet. 1000-tals människor med kroniska smärtor har fått sina recept indragna och är helt förtvivlade.
Jag tänker hålla hårt i mitt recept även om jag slutar på eget bevåg.
Citera
2023-01-11, 01:39
Medlem
Bling Blings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaNiin21
Är Laropatient sedan 7 år. Jag har trappat ner mig flera ggr till 1 mg utan några som helst problem. Tyvärr har det alltid hänt något t ex ryggskott, revbensfrakturer, artros mm så då har jag tagit mer.
Tror att om man trappar ner det sista med Temgesic el Norspan så kommer det gå finfint.
Anledningen att jag inte klivit av beror på att det är bra att ha det förskrivet. Bra att ha tillgång till en opioid för tyvärr håller det på att fasas ut i Sverige nu. Gäller både vid kroniska och akuta smärtor. Var med om en trafikolycka och fick flera frakrurer. Fick ingen smärtlindring alls. Blev tvungen att ligga orörlig i tre dygn p g a smärtan och fick en blodpropp i benet. 1000-tals människor med kroniska smärtor har fått sina recept indragna och är helt förtvivlade.
Jag tänker hålla hårt i mitt recept även om jag slutar på eget bevåg.

Usch då :/ vet hur det känns när det alltid ska komma jobbigheter ivägen för en. Men jag tror säkert du skulle klara det OM du ville! Och ja, Temgesic är min plan mot slutet så man kan gå ner typ till 0.8, 0.6, 0.4 osv osv riktigt lågt. Jag har även blivit tipsad om plåster mot slutet och en intressant studie jag såg hade testat att injicera patienter med EN stor dos Buvidal precis i slutet av en långsam nedtrappning (eftersom det är en lång depot) och det hade enligt den studien varit lyckat. Men vem vet...

Jag förstår dig gällande att hålla i recept osv. Jag har personligen sparat ett lager med Buprenorfin eftersom man aldrig vet vad som kan hända. Tänker på om en fabrik går åt helvete i krig eller annat elände eller om oväder eller allmän brist orsakar problem med tillgången. Har sjäv varit med om att Imovane nästan var omöjligt att få, samma har jag läst om Litium en gång bl.a.

Tragiskt att människor ska lida i onödan Jag tycker det antingen skrivs ut för mycket, typ till ungdomar som OD:ar och det visar sig att de fått hundratals opioider eller bensodiazepiner osv. (Jag fick Tramadol i tonåren efter en olycka utan kontroll och min vän dog av andningsdepression efter att ha fått massa skit trots att han var både sjuk, suicidbenägen och känd missbrukare), medan andra som lider inte får ett skit...
Senast redigerad av Bling Bling 2023-01-11 kl. 01:43.
Citera
2023-01-18, 11:25
Medlem
Bling Blings avatar
Uppdatering

Nedtrappningen fortföljer utan svårigheter hittills! Nu har jag tagit enligt nedanstående schema:

-24mg (Startdosen innan nedtrappningen)
-8mg (Gick direkt till 8 och tog det i 5 veckor)
-6mg (Gick sedan till 6 efter lite dröjsmål och har nu tagit den dosen i 1 vecka)

Får se hur länge jag väntar tills jag går till 5 eller 4mg, troligen 3 veckor. Hoppas det går bra för dig också "sistaforsoket.."!
Citera
2023-02-02, 16:23
Medlem
Bling Blings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Jag är en av få som troligtvis kommer kunna gå ur Laro utan att börja missbruka igen, har gått på laro i jag vet inte exakt hur många år men kanske 4-5 år, och trappat ner från 24 mg till nu 8 mg utan några återfall.

...

Lycka till TS hoppas vi båda är några av de få som lyckas gå ut ur laro utan att börja missbruka igen.

Hur går det för dig med din nedtrappning då? Håller tummarna för dig och vore roligt att höra från dig!

Jag är nere på 4mg nu faktiskt! Har tagit det i 1 vecka idag, ska fortsätta lite till innan det blir 3 eller 2mg!
Citera
2023-02-03, 08:29
Medlem
KringExs avatar
Jag frågade om det finns möjlighet att få Temgesic 0,4 och 0,2 mg Buprenorfin vid nedtrappning men det blev nej direkt. Efter 2 mg är det tänkt att man ska bryta och jag tycker att det låter galet.
Är det så på andra mottagningar också?
Citera
2023-02-04, 19:45
Medlem
Bling Blings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Jag frågade om det finns möjlighet att få Temgesic 0,4 och 0,2 mg Buprenorfin vid nedtrappning men det blev nej direkt. Efter 2 mg är det tänkt att man ska bryta och jag tycker att det låter galet.
Är det så på andra mottagningar också?

Låter idiotiskt. 2mg bör vara runt mitten av nedtrappningen, men jag vet att många får sluta på 2mg. Läste en studie som handlade om ifall det är bra med långsam eller snabbare nedtrappning och resultatet visade att det inte gjorde nån skillnad (t.o.m att snabbare nedtrappning kunde va bättre) men då slutade alla deras testpersoner på 2mg också.

Jag har ju inte kommit till att ens prata med läkaren än trots att jag trappat ner i över 8 veckor så hoppas att jag ska få Temgesic. Enligt vad min SSK säger så har jag bara förutsatt att jag kommer få det... Du kan inte be om att prata med en annan läkare då?
Citera
2023-02-07, 13:18
Medlem
Hur är det att trappa ner på buvidal? 160mg till 132mg. Är de rejält kännbart?
Citera
2023-02-10, 07:42
Medlem
Bling Blings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .royal

Har ingen erfarenhet av Buvidal personligen, men om du bara menar att gå ner just till 132 så låter det ju inte så dramatiskt i mina öron, men jag kan ha fel såklart. Kanske nån annan som vet?
Citera
2023-02-10, 13:38
Medlem
Tobacos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .royal

Väldigt intressant, jag har ställt mig samma fråga, jag står med på 160mg och är väldigt nyfiken på hur det är att sluta ta sprutan, tänkte depå verkan och när det går ur systemet så teoretiskt borde det vara relativt lugnt och bara klippa av..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in