Citat:
Hej! Jag har varit med i LARO-programmet i cirka 8 år och har 24mg Buprenorfin om dagen. Jag funderar nu av olika skäl på att försöka gå ur programmet. Dels är jag trött på att känna mig låst eftersom jag (trots 0 återfall) fortfarande måste gå dit 1 gång i veckan, dels har jag många fysiska besvär som jag inte har någon förklaring för och jag får ingen information om huruvida behandlingen kan vara skadlig i längden trots att jag frågat flera gånger om biverkningar.
Jag undrar nu om det finns någon/några här på FB som själva har erfarenhet av att ha lämnat en substitutionsbehandling med Buprenorfin efter en längre tid och vad dessa erfarenheter i så fall var.
Jag är nyfiken på saker som hur det gick för dig/er, hur lång tid det tog att bli "frisk", om det var ett bra eller dåligt beslut, om du/ni mår bättre idag än under behandlingen och allt annat som kan vara av intresse. Upplevde ni själva biverkningar av medicinen efter lång tids behandling? Lyckades ni hålla er rena? Är livet bättre efter? Etc.
Tacksam för alla relevanta svar! Mvh Bling Bling!
Jag undrar nu om det finns någon/några här på FB som själva har erfarenhet av att ha lämnat en substitutionsbehandling med Buprenorfin efter en längre tid och vad dessa erfarenheter i så fall var.
Jag är nyfiken på saker som hur det gick för dig/er, hur lång tid det tog att bli "frisk", om det var ett bra eller dåligt beslut, om du/ni mår bättre idag än under behandlingen och allt annat som kan vara av intresse. Upplevde ni själva biverkningar av medicinen efter lång tids behandling? Lyckades ni hålla er rena? Är livet bättre efter? Etc.
Tacksam för alla relevanta svar! Mvh Bling Bling!
Fy söriken, det låter inte schysst alls, de borde standardisera hämtningsintervallerna baserat på hur länge du varit ren enligt mig.
Jag har gått på programmet i ca sex år - lämnat rena urinprov i snart två år och får hämta mina 16mg Suboxone varannan vecka. Har visserligen hem och arbete i en annan stad än min LARO mottagning ca en timme med buss därifrån, antar att det hjälper min sak också.
Har du provat prata med dem om att hämta mer sällan? Visa att det inte är normalt att hämta så ofta vid så lång, stabil drogfrihet.
Förklara dina tankar om att lämna programmet efter utttrappning för att du inte vill att LARO ska vara så stor del av ditt liv (hade inte utryckt det som ett "hot" däremot).
OT. Jag var en annan person, med andra förutsättningar och knappast särskilt motiverad -
men jag fick återfall ganska omgående efter att ha lämnar LARO för många år sedan.
Lycka till kompis, bra jobbat.
Och ja, Temgesic är min plan mot slutet så man kan gå ner typ till 0.8, 0.6, 0.4 osv osv riktigt lågt. Jag har även blivit tipsad om plåster mot slutet och en intressant studie jag såg hade testat att injicera patienter med EN stor dos Buvidal precis i slutet av en långsam nedtrappning (eftersom det är en lång depot) och det hade enligt den studien varit lyckat. Men vem vet...
Jag tycker det antingen skrivs ut för mycket, typ till ungdomar som OD:ar och det visar sig att de fått hundratals opioider eller bensodiazepiner osv. (Jag fick Tramadol i tonåren efter en olycka utan kontroll och min vän dog av andningsdepression efter att ha fått massa skit trots att han var både sjuk, suicidbenägen och känd missbrukare), medan andra som lider inte får ett skit...