2023-02-03, 06:37
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BjornBorg66
Självklart inte. USA startade det 2014.

Haha. USA där också? USA USA USA alltid detta USA.

Nej pysen. Där sitter och ljuger igen. Alternativt själv blivit lurad.

Hur länge tror du du kan hålla kvar den här användaren på forumet?
Citera
2023-02-03, 06:40
Medlem
Ola Schuberts avatar
Jake Broe ställer frågan "varför har inte den ryska ekonomin kollapat ännu?", och besvarar frågan varför den, oundvikligen kommer att göra det, tids nog. Han har t.om. en "konspirationsteori" om den amerikanska riksbanken, och likt alla ekonomiskt kunniga, (innan han började blogga om kriget i Ukraina så bloggade han om investeringar och ekonomi.), så har han en "marxistisk" syn på ekonomins betydelse för politik och militär.

https://youtu.be/0fMzF8tAhAo

Så ja, jag är beredd att acceptera lägre ekonomisk tillväxt och kanske en lågkonjunktur med en smärre minus BNP tillväxt de närmaste två åren. (Under finanskrisen sjönk Sveriges BNP med hela 10 procent under 1 år. 2022 blev BNP tillväxten 2,4 procent, en halvering från året innan). Här talar jag om ett sjunkande BNP på, absolut maximalt 1-2 procent under 2023, om det ens blir ett sjunksnde BNP i år. Bara RySSland förlorar detta krig emot Ukraina, och ytterst väst och upphör att vara ett strategiskt hot emot oss!

Slava Ukraini!
Citera
2023-02-03, 06:42
Medlem
Drooids avatar
Citat:
Att ge källor när det pågår ett propagandakrig är meningslöst. Även om jag skulle ge dig källor skulle du avfärda dem som vinklade precis som jag skulle med dina källor. Man får använda sig av sin egen slutledningsförmåga.

Ryssland har övertaget militärt men väst har övertaget medialt. Det är uppenbart. Media har aldrig varit ryssarnas starka sida. Mediepåverkan är mycket viktigare ju mer demokratiskt ett samhälle är. Därför ligger väst så mycket längre fram än Ryssland på just den punkten.

Hela poängen med SMO var att tvinga fram en förhandling med Kiev-regimen genom att använda sig av så lite våld som möjligt. Man ville inte ens kalla det för ett krig. Det finns mycket annat som tyder på att minimalt med övervåld används av ryssarna. Orkar faktiskt inte ta upp allt här. Det är bara att leta på nätet. Jag har även vittnesuppgifter från bekant utanför Kharkov under krigets inledning.

Sedan är man inte född igår. Man har sett hur media använts flitigt utav USA under alla sina krig sedan 1990-talet. Detsamma har skett under detta krig och man känner igen mönstren och taktikerna.

Sist men inte minst så har jag många ryska och ukrainska bekanta. Man hör från dem och drar sina egna slutsatser. Att förlita sig på sk "källor" är bara larv som kommer upp i diskussioner när argument saknas.

Apropå Irak kan jag påminna dig om de ca en miljon civila offer och hur USA bombade sönder städer. Om du tycker en miljon civila offer är en söndagsutflykt så får det stå för dig.
OK, det är dina 'åsikter'. Jag skulle nog påstå att Ryssland är skickligare på mediamanipulation än vad väst är, samtidigt som de har visat sig militärt vara sämre (en katastrof) än vad jag fruktade.
Många bekanta har du. Grattis. Men det blir bara anekdotiska källor av det. Jag skulle också kunna berätta vittnessagor av min ryska vän Mollgan. Jag tror inte du hade accepterat det som en sanning.
Citera
2023-02-03, 06:57
Medlem
Citat:
Ofta är dessa anekdotiska berättelser närmare sanningen än den skit som massproduceras i västliga mediafabriker.

Vi är inte ryssland i väst. du förstår väll det?
Citera
2023-02-03, 07:04
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drooid
OK, det är dina 'åsikter'. Jag skulle nog påstå att Ryssland är skickligare på mediamanipulation än vad väst är, samtidigt som de har visat sig militärt vara sämre (en katastrof) än vad jag fruktade.
Det beror nog helt på vad du menar med mediemanipulation. Ryssland är bättre på att ljuga, sen skaka på axlarna och inte skämmas när sanningen kommer fram. Det är vad de är.

Du vet säkert vad Vranyo är. Att det ordet existerar i ett modernt land är skrämmande.
https://theconversation.com/ukraine-war-vranyo-russian-for-when-you-lie-and-everyone-knows-it-but-you-dont-care-181100
Citera
2023-02-03, 07:11
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kobenhavnlufthavn
Skillnaden är att jag inte aktivt hejar på någon part. Jag vill ha fred.

Men hade jag haft en knapp som skulle kunna ge ukraina segern nu så hade jag tryckt på den. Men så funkar inte världen.

Så varför åker du inte ner och krigar själv om du nu vill skicka vapen och förlänga kriget som aldrig kmr ta slut?
Skickar vi inte vapen så kommer Ryssland ockupera hela Ukraina och då kommer runt 15 miljoner flyktingar hit vilket skulle kosta enorma summor. Bättre då att skicka vapen så att de kan försvara sitt land.

Ryssland har torskat de flesta krig de gett sig in i sista 150 åren och två gånger har det slutat i revolution. Förhoppningsvis blir det fallet den här gången också.
Citera
2023-02-03, 07:24
Medlem
leachs avatar
Godmorgon.

840 homoorcher befriade från sin misär. Även ett flyg m.m är utskrotad.
https://www.facebook.com/photo/?fbid=521429626836787&set=a.229159252730494
Citera
2023-02-03, 07:25
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Jo , holodomor var riktat mot ukrainare specifikt.
Den enda som skrattar är väl du själv i din monumentala galenskap.
Vad är du? dåre ,vatnik eller nåt dubbeltroll som vill att alla ska hata ryssar?

Där är en tråd om det.
(FB) Holodomor, etniska konflikten mellan ryssar och ukrainare. Massmord värre än nazismen

Holodomor var inte riktat mot ukrainier specifikt, som du ser i den tråden. Det är snarare ett intressant exempel på hur historia är politiserat, och hur vissa försöker hitta samtida anti-ryska vinklar. För 30 år sedan var Holodomor kommunismens fel, en betydligt rimligare tolkning.

Man kan säga att det speciella för Ukrainas del var att de själva producerade spannmål. Så när det är svält, hur ska man göra? Ska man solidariskt fördela de knappa resurserna, eller ska de som producerat maten få en fördel? Stalinisterna valde solidaritet, och alla försök till opposition tolkades som ett borgeligt medvetande och ett problem i sig självt. Ukrainska kommunister var lika ivriga som andra partimedlemmar om att implementera sovjetsamhället. Alla vänsterorienterade bör ta lärdom av detta, det var en "ideologisk återvändsgränd". Samt att det överhuvudtaget var svält var också en konsekvens av bristfällig styrning, liksom att man först mörkade problemet istället för att be om hjälp.

Allt detta pekar på kommunism snarare än etnicitet som förklaringsmodell för den katastrofen. Tråkigt för de som älskar att hata ryssar.
Citera
2023-02-03, 07:29
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Skickar vi inte vapen så kommer Ryssland ockupera hela Ukraina och då kommer runt 15 miljoner flyktingar hit vilket skulle kosta enorma summor. Bättre då att skicka vapen så att de kan försvara sitt land.

Ryssland har torskat de flesta krig de gett sig in i sista 150 åren och två gånger har det slutat i revolution. Förhoppningsvis blir det fallet den här gången också.

Du verkar ju inte helt efterbliven, som de andra. Varför tror du att Ryssland nödvändigtvis tänker ockupera hela Ukraina? Varför går det inte att sluta fred t ex nu, och ta reda på hur Putin tänker om problemet:

Antag att fred sluts, ukraina och Ryssland rustar ner igen. Hur ska rest-Ukraina kunna lita på att Ryssland inte hoppar på dem igen? Avtal har brutits förr.

Vi vet inte ens vad Putin svarar på den frågan. Det är inte säkert att det enda svaret är: 'Trust me, bro.'
Citera
2023-02-03, 07:31
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Där är en tråd om det.
(FB) Holodomor, etniska konflikten mellan ryssar och ukrainare. Massmord värre än nazismen

Holodomor var inte riktat mot ukrainier specifikt, som du ser i den tråden. Det är snarare ett intressant exempel på hur historia är politiserat, och hur vissa försöker hitta samtida anti-ryska vinklar. För 30 år sedan var Holodomor kommunismens fel, en betydligt rimligare tolkning.

Man kan säga att det speciella för Ukrainas del var att de själva producerade spannmål. Så när det är svält, hur ska man göra? Ska man solidariskt fördela de knappa resurserna, eller ska de som producerat maten få en fördel? Stalinisterna valde solidaritet, och alla försök till opposition tolkades som ett borgeligt medvetande och ett problem i sig självt. Ukrainska kommunister var lika ivriga som andra partimedlemmar om att implementera sovjetsamhället. Alla vänsterorienterade bör ta lärdom av detta, det var en "ideologisk återvändsgränd". Samt att det överhuvudtaget var svält var också en konsekvens av bristfällig styrning, liksom att man först mörkade problemet istället för att be om hjälp.

Allt detta pekar på kommunism snarare än etnicitet som förklaringsmodell för den katastrofen. Tråkigt för de som älskar att hata ryssar.
Nu handlar det om den ryska form av kommunism som växte fram under Lenin ledning. Absolut inte den kommunism som Marx/Engels hade tänkt sig.
Citera
2023-02-03, 07:33
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Varför går det inte att sluta fred t ex nu, och ta reda på hur Putin tänker om problemet:

Antag att fred sluts, ukraina och Ryssland rustar ner igen. Hur ska rest-Ukraina kunna lita på att Ryssland inte hoppar på dem igen? Avtal har brutits förr.

Vi vet inte ens vad Putin svarar på den frågan. Det är inte säkert att det enda svaret är: 'Trust me, bro.'
Putin är helt opålitlig. Det finns ingen möjlighet att ingå avtal med honom eller Ryssland. Ukraina har inget annat alternativ än att fortsätta försvara sig.
Citera
2023-02-03, 07:39
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Nu handlar det om den ryska form av kommunism som växte fram under Lenin ledning. Absolut inte den kommunism som Marx/Engels hade tänkt sig.

Ja, eller georgisk ledning...Oavsett vad, så handlar det inte speciellt mycket om ryskhet. Enig om att det inte vad vad Marx eller Engels hade tänkt sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in