2023-02-02, 22:35
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Låter som att deras kultur är närbesläktad med rysk kultur. Mammutbetar vet jag inte många svenskar som bryr sig om?
Ja. Väldigt närbesläktad med rysk kultur. Det betyder inte att vi måste titta på när Ryssland terroriserar landet eller försöker sluka det. Jag tror inte du ska haka upp dig på gemensamma nämnare vad gäller kultur då det är en relativt liten del kring varför vi stödjer Ukraina. Jag kan exempelvis känna sympati med en människa som kulturellt står långt borta från mig.
Citera
2023-02-02, 22:36
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BjornBorg66
Ryssland har inga ambitioner erövra andra nationer. De försöker bara försvara sig mot imperialisterna på andra sidan Atlanten. Dessa imperialister utnyttjar oss också.

Vi behöver en oberoende nordisk försvarsallians. Ju snabbare vi avlägsnar denna paranoida ryssofobi så kan vi sluta vara USA:s horor. Vi klarar oss själva här i Norden mot vem som helst om vi samarbetar.

Om inte Ryssland har några ambitioner att erövra andra nationer, var det inte lite udda att då anfalla Ukraina i erövringssyfte? Du är inte så smart va?
Citera
2023-02-02, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det viktiga nu är att Ukraina gör det kostsamt, att Ryssland förlorar mycket mer trupper och vapen än Ukraina själva. Utnötningskrig, försvarskrig, planerade reträtter, Som i Sieverodonetsk. Lyckas Ukraina med det så kommer inte Ryssland kunna göra några offensiver på flera månader efter de förbrukat de senaste mobiliserade.

Då kan Ukraina göra sina egna offensiver med nya vapen från väst.

Jag ser det svårt att tyvärr kommer nog Ukraina lossa lika mycket trupp.
Citera
2023-02-02, 22:38
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ryssland har inga ambitioner erövra andra nationer. De försöker bara försvara sig mot imperialisterna på andra sidan Atlanten. Dessa imperialister utnyttjar oss också.

Vi behöver en oberoende nordisk försvarsallians. Ju snabbare vi avlägsnar denna paranoida ryssofobi så kan vi sluta vara USA:s horor. Vi klarar oss själva här i Norden mot vem som helst om vi samarbetar.
Ingen vet vad Ryssland har för ambitioner.
Det verkar bara vara knäppa nog att följa sina visioner och impulser, precis som Hitler.
Putins motiveringar är ju onekligen lika Hitlers och precis som mustachmannen har Putin blivit en granne som är omöjlig att ha att göra med så han måste bort (eller vi).
Citera
2023-02-02, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Äh, mest propaganda från ett desperat kreml
Vad har dom gjort? avancerat 5km och tatt några byar.

Ja det är lite momentum prutte, tyvärr.
Citera
2023-02-02, 22:39
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Och du som rySStroll tror verkigen att rySSka bimbos läser sk ",klassiker" ifrån typ 1844, och då talar jag alltså inte om Tolstoy eller Dostojevskij, utan om betydligt skummare sk. "Klassiker"?

Formulerade mig lite dåligt. Jag borde ha skrivit att det var interessant att hon vill ge sken av att läsa sånt. Eller så är det faktiskt en klassiker i Ryssland??
Citera
2023-02-02, 22:41
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:

Ryssland är det mest imperialistiska landet i världen, det går inte att bli världens största land utan att vara det, särskilt inte med tanke på hur mycket de växt senaste 300 åren. Putin har inte direkt dolt sitt missnöje med att Sovjetunionen föll och sin dröm att återbilda det, så hur du får Ryssland att inte vara imperialistiskt är en spännande hjärngympa.

Förövrigt är Sverige betydligt mer Ryssfientligt än USA både historiskt och i nutid. När Sverige skickade vapen till Finland för att strida mot Sovjet så skickade USA istället vapen till Stalin.

När Obama skrattade åt Mitt Romney 2008 för att den senare såg Ryssland som ett hot så varnade FOI för ökad aggressioner från Ryssen.
Citera
2023-02-02, 22:43
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Jag ser det svårt att tyvärr kommer nog Ukraina lossa lika mycket trupp.

Det kommer att gå bra, Ryssland kommer kanske avancera lite men med så stora förluster att deras anfallsförmåga utmattas och de kör fast igen. Ukraina har nog också lite överraskningar med nya robotar och drönare som kommer slå till långt från fronterna. De har också pansarreserver att skicka till de fronter ryssarna anfaller.
Citera
2023-02-02, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det kommer att gå bra, Ryssland kommer kanske avancera lite men med så stora förluster att deras anfallsförmåga utmattas och de kör fast igen. Ukraina har nog också lite överraskningar med nya robotar och drönare som kommer slå till långt från fronterna. De har också pansarreserver att skicka till de fronter ryssarna anfaller.

Ja vi får hoppas det, surt att Ukraina inte kunde fortsätta sitt momentum dom hade för några veckor sedan.
Citera
2023-02-02, 22:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Om inte Ryssland har några ambitioner att erövra andra nationer, var det inte lite udda att då anfalla Ukraina i erövringssyfte? Du är inte så smart va?

Ukraina utnyttjas av USA för att skada Ryssland. Så enkelt. Men ändå så svårt för vissa att förstå.
Citera
2023-02-02, 22:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Ryssland är det mest imperialistiska landet i världen, det går inte att bli världens största land utan att vara det, särskilt inte med tanke på hur mycket de växt senaste 300 åren. Putin har inte direkt dolt sitt missnöje med att Sovjetunionen föll och sin dröm att återbilda det, så hur du får Ryssland att inte vara imperialistiskt är en spännande hjärngympa.

Förövrigt är Sverige betydligt mer Ryssfientligt än USA både historiskt och i nutid. När Sverige skickade vapen till Finland för att strida mot Sovjet så skickade USA istället vapen till Stalin.

När Obama skrattade åt Mitt Romney 2008 för att den senare såg Ryssland som ett hot så varnade FOI för ökad aggressioner från Ryssen.

Ja Sverige är mycket mer ryssfientligt än USA, apropå vaddå?

Gå och läs EXAKT vad Putin sa om Sovjetunionen och sluta rapa upp vad du hört från andrahandskällor.
Sluta vara pinsam och felinformerad. Det är inte så svårt, googla lite bara.
Citera
2023-02-02, 22:54
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Det är Rysslands specialoperation, inte vår.

Ja, vi utbildar ukraina och ger dem vapen. Det är inte konstigare än att man beväpnar kvinnor med pepparsprej eller lär dem självförsvar.

Lägg ner offerkoftan.

Frågan var vad vi ska kalla det, krig är fel och specialoperation anser du vara fel, kanske proxykrig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in