2023-02-02, 22:24
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Känns som Ryssland har lite momentum nu igen.

Det bådar inte gott detta.

Det viktiga nu är att Ukraina gör det kostsamt, att Ryssland förlorar mycket mer trupper och vapen än Ukraina själva. Utnötningskrig, försvarskrig, planerade reträtter, Som i Sieverodonetsk. Lyckas Ukraina med det så kommer inte Ryssland kunna göra några offensiver på flera månader efter de förbrukat de senaste mobiliserade.

Då kan Ukraina göra sina egna offensiver med nya vapen från väst.
Citera
2023-02-02, 22:26
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Frågan är varför du tycker den är värd att försvara? Är den liknande vår svenska kultur känner man ett visst broderskap, men jag själv har aldrig hört talas om Ukrainsk kultur, så jag gissar den är väldigt olik vår?

Poängen är väl om Ukraina tycker den är värd att försvara? Och det verkar de vilja. Det bidrar jag gärna till, som svensk medborgare och skattebetalare.
Citera
2023-02-02, 22:28
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
En korkad fråga med en twist får man förmoda.

En snabbis för dummies:

https://en.wikipedia.org/wiki/Culture_of_Ukraine

Låter som att deras kultur är närbesläktad med rysk kultur. Mammutbetar vet jag inte många svenskar som bryr sig om?
Citera
2023-02-02, 22:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Nazister eller ryssar. Vad spelar det för roll? Båda var/är lika hemska. Vi vill inte ha någon av er.
Även om ryssarna räddade oss från nazismen, vem ska nu rädda oss från er?

Ryssland har inga ambitioner erövra andra nationer. De försöker bara försvara sig mot imperialisterna på andra sidan Atlanten. Dessa imperialister utnyttjar oss också.

Vi behöver en oberoende nordisk försvarsallians. Ju snabbare vi avlägsnar denna paranoida ryssofobi så kan vi sluta vara USA:s horor. Vi klarar oss själva här i Norden mot vem som helst om vi samarbetar.
Citera
2023-02-02, 22:29
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Intressant klipp. De är lite speciella...Man måste fascineras av att blondin-bimbon på slutet säger att det är klassiker som hon tycker att vi ska läsa och studera. Hur många som ser ut så i Sverige läser texter från 1844?

Och du som rySStroll tror verkigen att rySSka bimbos läser sk ",klassiker" ifrån typ 1844, och då talar jag alltså inte om Tolstoy eller Dostojevskij, utan om betydligt skummare sk. "Klassiker"?
Citera
2023-02-02, 22:30
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FenrirGreyback
What? Sjukaste jag hört...

AFU har förlorat en massa soldator dom med i Bakhmut vad fan pratar du om?

Förövrigt lutar det åt att AFU håller på att lämna Bakhmut enligt massa källor.

Mycket beror ju på Västs tabbar. Efter Ukrainas framgångar under hösten så blev Europa nervöst att Ukraina skulle gå fram för snabbt och beviljade inte mer avancerade system. Istället kunde Ryssland slå ut stora delar av Ukrainas infrastruktur vilket såklart förstört mycket för militärens logistik.

Nu när Ryssland tränat 300-500k soldater så börjar paniken och man beslutar sig för att skicka tyngre vapen vilka inte kommer att kunna användas lika effektivt som om de kommit för ett par månader sedan.

Hoppet för Ukraina är att även Ryssland nu har mer soldater så har de sannolikt färre stridsvagnar, stridsflygplan, helikoptrar, artilleripjäser etc. Förhoppningsvis har USA känt till planerna ett tag och kanske förberett motdrag som ännu inte är officiellt. Typ ATACMS, Gray Eagles eller liknande.
Citera
2023-02-02, 22:31
Medlem
attogs avatar
Mera österländsk humor.

1. Åklagare som sitter inför Putin och är som en skamsen pojk.
Inspelat och utskrift publicerad.
Putin vill distansera sig från alla de misstag som Ryssland gjort. Vilken skitledare!

2. Lavrov som vill ha fred. Men….ju mer och bättre vapen som Ukraina får av väst, desto längre västerut måste man driva Ukraina. För att Ukrainas artilleri m.m., inte ska hota ryskt land.
Men vänta nu. Har han glömt att de har annekterat Donbas m fl oblast. Ryssland for ever.
Nu ska de bara skydda moder Ryssland.
De harkastat in handduken redan?

https://www.expressen.se/nyheter/varningen-ny-offensiv-med-halv-miljon-man/
Citera
2023-02-02, 22:34
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Poängen är väl om Ukraina tycker den är värd att försvara? Och det verkar de vilja. Det bidrar jag gärna till, som svensk medborgare och skattebetalare.

Alla kulturer vill försvara sig själv. Ukraina är mer likt Ryssland än Sverige. Jag känner ingenting alls för Ukraina. Däremot länder som Norge, Finland och Danmark - där känner jag ett broderskap.
Citera
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Låter som att deras kultur är närbesläktad med rysk kultur. Mammutbetar vet jag inte många svenskar som bryr sig om?
Kyiv är ju ursprunget för det rusiska riket (bildat av svenskar, Rus=Roslagen, män från Roslagen, på finska heter Sverige fortfarande Ruotsi). Så det är inte så konstigt att de är närbesläktade, lite som Sverige, Norge, Danmark.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BjornBorg66
Ryssland har inga ambitioner erövra andra nationer. De försöker bara försvara sig mot imperialisterna på andra sidan Atlanten. Dessa imperialister utnyttjar oss också.

Vi behöver en oberoende nordisk försvarsallians. Ju snabbare vi avlägsnar denna paranoida ryssofobi så kan vi sluta vara USA:s horor. Vi klarar oss själva här i Norden mot vem som helst om vi samarbetar.

Å ja, Ukraina är de allt bra sugna på, och Ukraina är ju faktiskt en annan nation än Ryssland. Faktiskt ett land Ryssland har erkänt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det kommer att bli "trångt och tight" för Ryssland att lyckas med sin tilltänkta offensiv. J-vligt tight. Skulle inte sätta mina pengar på Ryssland rakt av. Helt enkelt för att Ukraina vet var ryssarna kommer att slå till.

Ja överraskningar och sånt är borta. Nu är det schack bräda och ställningskrig som gäller.
Citera
2023-02-02, 22:35
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Känns som Ryssland har lite momentum nu igen.

Det bådar inte gott detta.
Äh, mest propaganda från ett desperat kreml
Vad har dom gjort? avancerat 5km och tatt några byar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in