2023-02-02, 18:52
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Vad avgasknallen är? Bildörr från 70talet. Efterhandskonstruktion för att han trodde han var framme sekunder efter mordet?

Ja, det kan finnas olika förklaringar, men vad gäller materialet så har vi inte stöd från någon annan om en "smäll" en stund efter skotten.

Om det nu inte är det Matte påstår sig höra och bevisa på LAC-bandet?
Citera
2023-02-02, 18:54
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Det är det jag menar att på den punkten håller många med om att det är en lögn.

Hur många personer var framme vid OP när Se kom fram som sent kommen till platsen?

Sa jag att det var en lögn? Att hitta en eventuellt felaktig förklaring för sig själv är inte att ljuga. Det är något vi människor gör hela tiden.

Antalet personer framme beror väl på hur sent kommen han är, och på definitionen av "framme vid".
Men du kan istället tala ur skägget och ställa din följdfråga utan denna form av förfråga.
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-02-02 kl. 19:13.
Citera
2023-02-02, 18:57
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, det kan finnas olika förklaringar, men vad gäller materialet så har vi inte stöd från någon annan om en "smäll" en stund efter skotten.

Vi har stöd i materialet för att bildörrar öppnas och stängs. Så att ljudet av stängande bildörr finns i ljudbilden är mer eller mindre givet.
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-02-02 kl. 19:01.
Citera
2023-02-02, 19:15
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Så det är RB som påstår det, och inte SE alltså. Sammanlaget med att tiden 23:19 är helt obekräftad.

23:20:XX plus 5-10s är inte likamed 23:20.

Sen är det också ett annat falskt narrativ. Att 23:20 skulle vara att komma ut för tidigt. Helt fel. 23:20:59 är helt klart för sent.

Sen förstår jag inte vad du menar med att SE i senare förhör förstår han behöver skjuta på sin tid. Om han mördade Palme som du menar så lär han inte ha problem räkna ut ungefär hur lång tid efter utstämplingen det skedde.

Dessutom så är det ju lätt att inse att 23:20:00 inte är för tidigt. Är det 70 m till mordplatsen, 10-15 m inne på Skandia, 2-3 dörrar att öppna? Inget iögonfallande problem.

Kl. 23:19 är bekräftad av den person som undersökte tiden. Det är han som är källan till tidsuppgiften. Han stämde av datalistan med Fröken Ur. Mycket mer tillförlitligt och trovärdigt än så blir det inte.

SE är inte originalkällan för denna tidsuppgift. Han är en andrahandskälla. Dessutom en högst tvivelaktig sådan.

Eller tycker du att hans uppgifter är trovärdiga när de skiftar från 23:20 till 23:23, beroende på omständigheterna?

"F: Vad har du konstaterat?

SE: Jo att jag har stämplat ut 23:20, att det tar ungefär en tjugo, trettio sekunder för mig ifrån stämpelklockan och fram till den platsen utanför Götabanken där jag befann mig när jag hörde skottet."

I hovrätten säger han att han gick rakt ut, efter att ha sagt "godnatt till nattpersonalen".

Det är, med tanke på RB:s uppenbara status som den trovärdiga originalkällan till tiden för utstämpling, tvärtom lätt att se att SE medger att han var en bra bit ute på gatan redan kl. 23:19:30.

Går ridån ner för klonarmén nu? Har Leffe GW:s flås i frågan tagit slut. Är det godnatt i hittepå-butiken?
Citera
2023-02-02, 19:27
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Kl. 23:19 är bekräftad av den person som undersökte tiden. Det är han som är källan till tidsuppgiften. Han stämde av datalistan med Fröken Ur. Mycket mer tillförlitligt och trovärdigt än så blir det inte.

SE är inte originalkällan för denna tidsuppgift. Han är en andrahandskälla. Dessutom en högst tvivelaktig sådan.

Eller tycker du att hans uppgifter är trovärdiga när de skiftar från 23:20 till 23:23, beroende på omständigheterna?

"F: Vad har du konstaterat?

SE: Jo att jag har stämplat ut 23:20, att det tar ungefär en tjugo, trettio sekunder för mig ifrån stämpelklockan och fram till den platsen utanför Götabanken där jag befann mig när jag hörde skottet."

I hovrätten säger han att han gick rakt ut, efter att ha sagt "godnatt till nattpersonalen".

Det är, med tanke på RB:s uppenbara status som den trovärdiga originalkällan till tiden för utstämpling, tvärtom lätt att se att SE medger att han var en bra bit ute på gatan redan kl. 23:19:30.

Går ridån ner för klonarmén nu? Har Leffe GW:s flås i frågan tagit slut. Är det godnatt i hittepå-butiken?

Så jag hade alltså rätt att SE aldrig sagt han kom ut på gatan 23:20. Tack.

Och sen lägger du till lite nya tankevurpor som ger tiden 23:19:30.

Förresten, RB är en andrahandskälla till tiden...

Du kunde inte vara seriös två inlägg i rad alltså? Ok. Men jag är positiv till att du undergräver sin egen intelligens på det sättet, det skadar dina åsikter och styrker mina.
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-02-02 kl. 19:36.
Citera
2023-02-02, 19:35
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Vi har stöd i materialet för att bildörrar öppnas och stängs. Så att ljudet av stängande bildörr finns i ljudbilden är mer eller mindre givet.

Ja, det skulle kunna vara en förklaring, men med direkt stöd avsåg jag att inga andra vittnen nämner någon "smäll" (efter mordet) på det sätt SE beskriver här.
Citera
2023-02-02, 20:06
Medlem
Citat:
Sa jag att det var en lögn? Att hitta en eventuellt felaktig förklaring för sig själv är inte att ljuga. Det är något vi människor gör hela tiden.

Antalet personer framme beror väl på hur sent kommen han är, och på definitionen av "framme vid".
Men du kan istället tala ur skägget och ställa din följdfråga utan denna form av förfråga.
Så när tror du han kommer ut från Skandia om han inte är GM?

Se bild för stöd?

https://i.imgur.com/XjKsFzF.jpeg
Citera
2023-02-02, 20:17
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Så jag hade alltså rätt att SE aldrig sagt han kom ut på gatan 23:20. Tack.

Och sen lägger du till lite nya tankevurpor som ger tiden 23:19:30.

Förresten, RB är en andrahandskälla till tiden...

Du kunde inte vara seriös två inlägg i rad alltså? Ok. Men jag är positiv till att du undergräver sin egen intelligens på det sättet, det skadar dina åsikter och styrker mina.

Ok. För all del. Inte riktigt 23:20:00, men rimligen 23:20:10 om han ska hinna fram till punkten där han hör skottet, då tittandes på en klocka cirka 5-6 sekunders gång bakom paret Palme: "det tar ungefär en tjugo, trettio sekunder för mig ifrån stämpelklockan och fram till den platsen utanför Götabanken där jag befann mig när jag hörde skottet".

I det samtal med SE som RB minns säger han emellertid att han är ute kl. 23:20.

En differens på 10 sekunder då. Så någonstans däremellan? Ok!

Och visst! Listorna som RB granskade är första källan. SE blir mycket riktigt då en källa i tredje led.

Men när han granskade listorna blev RB som bekant varse att klockan i systemet gick en minut för fort.

Det var knappast SE som granskade datalistorna, så hans trovärdighet är noll.

SE var således ute på gatan kl. 23:19:10, enligt eget medgivande och efter professionell kontroll mot Fröken Ur?

Då hinner han nästan gå till korvkuren och tillbaka?

Smakar wursten bra uppe på läktaren?
Citera
2023-02-02, 21:07
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Här jobbar vi sent

Larmlistorna:https://imgur.com/a/htrq1q0

Spännande läsning! Kul att någon försöker hitta något nytt. Många frågor och undringar:

Larm vid bottenvåningens huvudentré kl. 21:11. Är det bara ett test eller är det då som SE återvänder från middagen?

Nudge, nudge!

Larm vid Köksingång-Hörnan kl. 18:34. Var ligger det stället på ritningen? Det kan knappast vara en väktare som då går ronden, då AK satt ensam i receptionen. Om nu inte L19 var där den fjärde väktaren höll hus. Men i så fall hade det inte tagit 2 timmar innan larmet återställdes?

Precis som vid den gröna dörren tyder fördröjningen på att det var någon annan än en väktare som gick in eller ut.

Vad är det som händer i Beckers-Hisshall kl. 23:13. Är Skandiamannen on the move från kontoret?

Eller är det ALG som går ronden?

Varför står det dörren vid "Beckers lager" kl. 23:23? Är inte Beckers samma sak som Dekorima?

Eller är det samma dörr eller lager som för La Carterie? Var det då den stängdes av ALG?

Synd att det inte finns någonting på huvudentrén runt kl. 23:40 ... Det hade givit The Chills.
Citera
2023-02-02, 21:14
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Vilket vittnesmål talar om detta? Har du länk?

Ett exempel, finns flera:

https://www.expressen.se/nyheter/chevamannens-nya-uppgifter-om-palmemordet-/
Citera
2023-02-02, 21:22
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Alla vet vi att det finns individer som blir som förbytta när de dricker alkohol. Dåligt ölsinne kallas det också. Och det var tydligen välkänt att han brukade "dricka middag" och att han senare i livet fick stora alkoholproblem, inlagd på avgiftning m.m. Därför är det inte befängt.

Därmed inte sagt att han är GM.

Vid tiden för mordet så var det många år fram tills hans problem eskalerade.

Efter skilsmässan.

Vi snackar om en glad kille, i sina bästa år.
Citera
2023-02-02, 21:29
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Vid tiden för mordet så var det många år fram tills hans problem eskalerade.

Efter skilsmässan.

Vi snackar om en glad kille, i sina bästa år.

Inte enligt en medarbetare på Skandia, som misstänker att SE drack på kontoret efter ordinarie arbetstid.

Säger inte exfrun att han drack whiskey på jobbet? Plus att det låg flaskor strödda i ateljén.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in