Citat:
Ursprungligen postat av
Jesustant
Med min sista mening så tänkte jag mera så att så länge jag inte ser att hon ljuger, stjäl, drogar, är elak och kränker människor, att hon är egoistisk och använder människor för egen vinning, den sortens dumhet, så jag menade inte att hon aldrig gjort något dumt.
Du har helt rätt att hon borde lyssnat på varningarna. Det är en stor fara att behöva hantera en så svårt sjuk människa som Dahlman och risken att hon skada ör stor så hon behöver allt stöd hon kan få.
Jo det behöver hon nog, frågan är om hon vill ha det? Det vi sett hittills visar inte på det, då allt hjälper om man
tar det till Herren i bön. Det var en betydligt mer erfaren ledare som sade samma sak i höstas, om än på ett betydligt mer omständligt sätt, och även han och hans polare fick se sig slagna till slut. Så just nu tror jag det enda är att låta henne hållas, för att sedan stå beredd med sopkvastarna för att hjälpa till att sopa ihop spillrorna när den dagen kommer. Om hon är lika ovillig att lyssna som
den ödmjuke så är det inte mycket mer vi kan göra, även om vi vill aldrig så mycket.
Citat:
Tror du inte att hon börjar inse mer och mer att varningarna stämde?
Jag är inte helt övertygad om det, men hoppas. Det finns tre alternativ här, baserat på föregående
"analys":
- Hon inser inte att varningarna stämde/stämmer, och har någon slags beundran för pastor klänning
- Hon anar att varningarna stämmer, men tror att allt löser sig med bön och lovsång
- Hon är väl medveten om att varningarna stämde, och försöker vända skutan men kan inte göra det som behövs
Vilket av de här tre som är värst är svårt att säga, i alla tre alternativen är risken stor att hon bränner ljuset i båda ändar. När inte erfarna kristna klarar av att hantera honom, hur ska då en som är relativt ny i tron göra det?