2023-02-02, 19:55
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Varför hänga upp sig om kristendom och hinduer? Ja att säga att nato är i krig stämmer ju inte exakt, men natoländer är drivande.

https://www.reuters.com/world/europe/crimea-will-never-again-be-part-ukraine-croatian-president-2023-01-30/
Jo eftersom Nato är geografiskt i området så är det så klart Nato-länder som ger Ukraina vapen för att försvara sig.
Citera
2023-02-02, 19:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
Ja, speciellt nu är skillnaden mellan NATO-propagandan och verkligheten enorm. Många i väst tror på allvar att Ukraina har överhanden och nu ska ju NATO skicka stridsvagnar också! Då måste ju Ukraina vinna! Massiv offensiv snart där de tar tillbaka Krim!

Verkligheten (som jag uppfattar den i varje fall) är att fronten i Donbass håller på att kollapsa. Bakmut är inte viktig i sig. Staden är viktig därför att Ukraina har gjort den till sitt primära "fort" i öst. Det är också därför som de är så motvilliga att evakuera. Man har plöjt ner massor där i form av fortifikationer, skyttegravar, hinder, vapenlager osv osv. Det är Ukrainas största och främsta försvarslinje i öst - tillsammans med försvaret utanför Donetsk. När den linjen faller så finns inte mycket försvar kvar. För att göra det värre för Ukraina har det gått hybris och prestige i att hålla staden vilket gör att Zelensky verkar vilja stanna kvar in i det sista trots att hans arméchef för länge sedan rekommenderat en reträtt för att spara resurserna. Snart omringas de och då är det kört med förstärkningar och logistik. Det gör att en betydande del av hela Ukrainas kvarvarande militär försvinner med Bakmut.

Det skulle inte förvåna mig om ryssarna efter att Bakmut fallit i princip obehindrade kan rulla västerut i snabb takt och ta hela östra Ukraina på några veckor.

Anfaller man samtidigt norrifrån mot västra Ukraina och Kiev kan hela landet kollapsa på väldigt kort tid. Det är vad jag tror att Ryssland har som plan. Men jag har ju såklart ingen insider-info utan hämtar bara information från öppna källor - enda skillnaden mot andra svenskar är att jag inte är hjärntvättad. Jag kan absolut ha fel, nästan garanterat har jag fel om detaljer. Men jag är rätt säker på att de flesta i väst missbedömt läget kraftigt.

Det enda denna försörjning av stridsvagnar kommer leda till är ännu större förluster och lidande av Ukrainas befolkning.

Att Ryssland kommer förlora soldater har de redan räknat med. Det är liksom med i kalkylen.
Citera
2023-02-02, 19:56
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Nej jag är inget troll,

Men du verkar helt hjärntvättad, ung och kunskapslös.

Tror du att den dyngan du skriver här är kunskap?
Du som tror ryssland kan mobilisera 25 miljoner för att kriga i Ukraina?
LOL
Citera
2023-02-02, 19:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkonkungen
Dom flesta av russlands potentielt 35 miljoner ”stridsdugliga” män är alkisar och bönder.
Bring them on…

Det är ungefär vad de kommer göra också och vad de alltid gjort.

Men det kommer bara behövas en bråkdel nu såklart. Vi måste sätta det i proportion. 6 miljoner de använde i andra världskriget när de belägrade Berlin var i ett betydligt större och mer utdraget krig.
Citera
2023-02-02, 20:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Tror du att den dyngan du skriver här är kunskap?
Du som tror ryssland kan mobilisera 25 miljoner för att kriga i Ukraina?
LOL

Ja självklart kan de det. De kan i teorin mobilisera 55 miljoner man t.o.m. Men det kommer knappast behövas mer än 1 miljon, vilket är 6 ggr mindre än när de belägrade Berlin och Tyskland.
Citera
2023-02-02, 20:04
Avstängd
StormuftinMagdas avatar
Ghost of Kyiv kommer rädda Ukraina i sista sekund fattar ni väl.
Diskussionen om vilka som har mest soldater och krigsmateriel har varit irrelevant sedan kriget bröt ut.
Det som sägs på tv är sanningen....
Senast redigerad av StormuftinMagda 2023-02-02 kl. 20:06.
Citera
2023-02-02, 20:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkonkungen
Dom flesta av russlands potentielt 35 miljoner ”stridsdugliga” män är alkisar och bönder.
Bring them on…

Vad menar du med ”bring them on” förresten?

Är det du som ska stå i fronten och ta emot dem?

Eftersom du vill gå med i NATO och förväntar att alla andra länder ska skydda oss vid en invasion i Sverige antar jag att även du är beredd att ge dig av för att skydda andra?

Det är du väl?
Citera
2023-02-02, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Vad är det för slags mirakel jag tror på?

Ryssland har potentiellt 35 miljoner stridsdugliga män och kommer offra varenda en om de måste. De kommer förlora enorma mängder soldater och materiell innan det här är över.

Men att verkligen tro Ukraina kommer vinna är beyond religion.

Skojar du?
Rysk logistik klarar knappt av det dom har i fält i nuläget.
Citera
2023-02-02, 20:08
Medlem
frekkinheads avatar
Så här kommer jag reagera när Ryssland snart vunnit hela kriget framför alla Ukrainaälskare:

https://www.youtube.com/watch?v=R3HbEhizqXE

WELL WELL WELL..! WELL, WELL, WELL WELL WELL!!
Citera
2023-02-02, 20:40
Medlem
PK-befriads avatar
Putin har vunnit ryssarnas hjärtan, trots alla västerländska försök till att få alla att hata honom.
Citera
2023-02-02, 20:42
Medlem
RysslandSplittrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dansksisu
Man blir ju fan inte vettig på att läsa västmedia, här är det hela tiden snack om att Ryssland inte har en chans, "Ukraina ger sig aldrig!", "kämpar för friheten!!" etc.

"Ryssland suger"
"Ryssland har vapen från ww2"
"Putin är desperat!!"

Jaha?

Men Ryssland kommer väl i slutändan vinna och få som dom vill ändå,

eller hur?

Vad annars? Kommer Ryssland att bestämma sig för att: "Nä fan, det här sög, låt oss dra oss tillbaka sen fåre vara bra, låt Ukraina vinna..." - Tror ni Putin eller någon annan patriotisk rysk ledare någonsin kommer gå med på detta?

Kontentan är väl för fan att Ryssland kommer få som dom vill ändå till slut.

Eller har jag fel? Varför har jag då fel, det verkar ju sannerligen för i helvete luta mot det i alla fall.

Åsikter?

Du kan drömma om att Västvärlden låter Putler-Ryssland vinna ett skit.

Väst kärnvapenbombar Ryssland, om Ryssland skulle verka vinna. Fattar du inte det, din jävla nolla?
Senast redigerad av RysslandSplittras 2023-02-02 kl. 20:45.
Citera
2023-02-02, 20:52
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Jag kan inte se Ryssland misslyckas. Frågan är egentligen bara hur många dom måste mobilisera.

Ska Ukraina ha någon chans så måste väst trappa upp vapenexporten rätt kraftigt och fort. Typ flygplan och artilleri med lång räckvidd.

Annars kommer Ryssland helt enkelt nöta ner Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in