2023-02-02, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HKintePK
Det är viktigt att komma ihåg flera saker i detta.
1. Människors ekonomi har ingenting med saken att göra så sådana spekulationer är irrelevanta.

2. Människor hanterar saker på olika vis av olika orsaker vilket aldrig respekteras i Sverige och du utgör levande bevis på.

3. Det finns ingen orsak till att någon förälder i trauma skall tvingas "uppge bekanta" etc., för familjehemsplacering. Hur tänker du dig att du hade reagerat om makthavare sa till dig "Du duger inte så vänligen namnge människor bättre än dig att sköta ditt barn"?
För det är exakt vad som sägs till föräldrar där barnen omhändertas, och vilka ord det sedan lindas in i för att legitimera förfarandet spelar sannerligen ingen roll.

4. Föräldrar som förlorar sina barn är lika mycket offer som barnen är, syskon likaså.
Socialtjänsten ville placera systrarna hos mormor när det var akut och mamman hade försvunnit , hon ville dock inte för att hon ansåg sig för gammal , det var då mamman kunnat förmedlat möjliga personer som barnen kände väl som kunnat ta hand om dem.
Från början var det ju akut att barnen skulle bo någonstans och då visste ingen att mamman skulle försvinna i åratal
Citera
2023-02-02, 16:50
Medlem
I morgon den 3/2 kommer Dumpen medverka i rättegången Donia Hassan...
Citera
2023-02-02, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Vad tycker du att man ska göra med barn som är så svårt skadade att de flyttas från familjehem efter familjehem för att ingen klarar av dem men där barnen inte platsar inom psykiatrin eftersom de inte är psykiskt sjuka eller har diagnos. Kanske skulle det system de har i Storbritannien fungera , barn som varit omhändertagna 2-3 år kan adopteras bort om det inte är så att de blivit omhändertagna för att föräldern tillfälligt är oförmögna pga ett kort fängelsestraff eller behandling av sjukdom eller något annat där det är sannolikt att det är begränsad tid som barnen inte kan bo hemma

Man har ett barn, man har ett uppdrag och man har en skyldighet att matcha fosterhemmet till barnets behov, inte barnets behov till fosterhemmet. Man ser från början till att hitta ett fosterhem som klarar av sitt uppdrag. Om det är akut omhändertagande får man sätta ungen på ett HVB tills det finns ett fosterhem att använda. Vi har redan samma system som GB, FB 6kap §8. I Sverige räcker det med två år sedan adopteras ungen bort, oavsett föräldrarnas vilja. Men ska kraken till barn adopteras bort till olämpliga fosterföräldrar, menar du?

Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Mitt barnbarn som nu tagit kontakt med oss vill att jag ska be fostermorsan om ursäkt för att jag har "bråkat" med henne......

Har fosterhemmet använt en treåring för att övertyga er om att säga förlåt? Det var nog ett rekord på utnyttjande av barn.

Citat:
inte svarat i telefonen på förutbestämd dag/tid och lite fler saker, bl.a. att 3-åringen inte fick adekvat sjukvård. Hade inte jag bråkat som faan med socialtjänsten om just sjukvård så hade troligen denna lilla unge också kommit därifrån i liksäck........eller handikappad, döv.....
Att socialtjänsten sedan har kommunicerat mina klagomål till familjehemmet....jaaa...det får ju stå för socialtjänsten.....(vad hände med sekretessen???), men jag har aldrig bråkat med fostermorsan.
Både talpedagogen (fostermorsan kom på EN behandling, struntade i de 3 andra, ringde inte ens återbud) och öronläkaren gjorde egna orosanmälan, men INGET HÄNDE!!!!

Men vad är det man läser? Jag är inte förvånad, men någon måtta får det vara.

Citat:
Det är viktigt att komma ihåg flera saker i detta.
1. Människors ekonomi har ingenting med saken att göra så sådana spekulationer är irrelevanta.

2. Människor hanterar saker på olika vis av olika orsaker vilket aldrig respekteras i Sverige och du utgör levande bevis på.

3. Det finns ingen orsak till att någon förälder i trauma skall tvingas "uppge bekanta" etc., för familjehemsplacering. Hur tänker du dig att du hade reagerat om makthavare sa till dig "Du duger inte så vänligen namnge människor bättre än dig att sköta ditt barn"?
För det är exakt vad som sägs till föräldrar där barnen omhändertas, och vilka ord det sedan lindas in i för att legitimera förfarandet spelar sannerligen ingen roll.

4. Föräldrar som förlorar sina barn är lika mycket offer som barnen är, syskon likaså.

Hon följer BBIC och i den triangeln är familjens ekonomi A och O, det är en av benen. Folk som har det ekonomiskt svårt har enligt BBIC stora problem att vara lämpliga att ta hand om sitt barn. Därför råkar fattiga familjer så svårt ut av socialtjänsten.

Fast det är ju bättre ifall närstående kan vårda barnet den tid som deras anhörig inte kan. På så sätt hålls barnet inom familjen och inte utsätts för allsköns vanvård av fosterhemsindustrin.

Citat:
Nej , jag anser inte att man ska vara jourhem om man har familjehemsplacerade barn möjligtvis om det är äldre barn som bott länge och som inte har några problem

Men det är ju fan standard! Alla fosterhem är jourhem!
Citera
2023-02-02, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NN33
I morgon den 3/2 kommer Dumpen medverka i rättegången Donia Hassan...

Varför ska förtalsnissen vara med på rättegången? De har ingenting med Donias fall att göra, de bara förvärrar situationen.
Citera
2023-02-02, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Man har ett barn, man har ett uppdrag och man har en skyldighet att matcha fosterhemmet till barnets behov, inte barnets behov till fosterhemmet. Man ser från början till att hitta ett fosterhem som klarar av sitt uppdrag. Om det är akut omhändertagande får man sätta ungen på ett HVB tills det finns ett fosterhem att använda. Vi har redan samma system som GB, FB 6kap §8. I Sverige räcker det med två år sedan adopteras ungen bort, oavsett föräldrarnas vilja. Men ska kraken till barn adopteras bort till olämpliga fosterföräldrar, menar du?

Har fosterhemmet använt en treåring för att övertyga er om att säga förlåt? Det var nog ett rekord på utnyttjande av barn.

Hon följer BBIC och i den triangeln är familjens ekonomi A och O, det är en av benen. Folk som har det ekonomiskt svårt har enligt BBIC stora problem att vara lämpliga att ta hand om sitt barn. Därför råkar fattiga familjer så svårt ut av socialtjänsten.

Fast det är ju bättre ifall närstående kan vårda barnet den tid som deras anhörig inte kan. På så sätt hålls barnet inom familjen och inte utsätts för allsköns vanvård av fosterhemsindustrin.

Ja och det är inte rätt mot de fosterbarn som redan lever i familjehemmet , ingen vuxen skulle vilja att det flyttar in och ut nya personer i ens hem gång på gång och som försvinner efter några veckor eller någon månad när det kanske skapats vänskapsband eller tvärtom att det varit en förfärlig tid .
Citera
2023-02-02, 17:16
Medlem
Citat:
Varför ska förtalsnissen vara med på rättegången? De har ingenting med Donias fall att göra, de bara förvärrar situationen.
Menar du Patrik Sjöberg ? Jag tror tvärtom att hans närvaro gör att fler får upp ögonen, det är många som ser problemet med pedofiler , inte lika många som ser problemet med den sociala vården.
Citera
2023-02-02, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosingen
Menar du Patrik Sjöberg ? Jag tror tvärtom att hans närvaro gör att fler får upp ögonen, det är många som ser problemet med pedofiler , inte lika många som ser problemet med den sociala vården.

Men förtalsnissen är ju en del i den sociala vården och att hänga ut oskyldiga personer är inte direkt moget. Familjen försöker få sans, ro och upprättelse. Istället får de en cirkus med terrordåd och nu pedofiljagande förtalsnissar med en blogg. Istället för att hedra Donia så kommer alla diskussioner hamna på förtalsnissens (icke så) goda omdöme. Du vet om att samhället redan tror att de sociala problemen började våren 2021 med muslimer? För det var så som statsministern kavlade ut problemet igår.
Citera
2023-02-02, 17:23
Medlem
Citat:
Men förtalsnissen är ju en del i den sociala vården och att hänga ut oskyldiga personer är inte direkt moget. Familjen försöker få sans, ro och upprättelse. Istället får de en cirkus med terrordåd och nu pedofiljagande förtalsnissar med en blogg. Istället för att hedra Donia så kommer alla diskussioner hamna på förtalsnissens (icke så) goda omdöme.
Du kan ha rätt, jag vet inte alls vad familjen känner rinför detta. Hur menar du att Sjöberg är del av den sociala vården , har missat detta ?
Citera
2023-02-02, 17:33
Medlem
Citat:
Socialtjänsten ville placera systrarna hos mormor när det var akut och mamman hade försvunnit , hon ville dock inte för att hon ansåg sig för gammal , det var då mamman kunnat förmedlat möjliga personer som barnen kände väl som kunnat ta hand om dem.
Från början var det ju akut att barnen skulle bo någonstans och då visste ingen att mamman skulle försvinna i åratal

Av vilken orsak förutsätter världen att mamman skulle anse att någon annan än henne själv skulle vara det bästa för hennes dotter?
Ytterligare något oerhört vitalt i detta är att Donias mamma inte har tagit livet av hennes dotter, utan det har de som ansåg att mamman inte dög, och de de sedan ansåg dög bättre än mamman. Det är det enda vitala i hela ärendet. Det är vad målet handlar om och allt annat är fullständigt irrelevant. Hur man än vrider på det går det inte att bortse från att när makthavarna sätter den sidan till så är föräldrar väldigt maktlösa. Att försvara det som skett går helt enkelt och jag förstår inte de som så ihärdigt försöker.
Det verkar som om du tycks anse att mamman har minsta skuld i kommunens och familjehemmets agerande, för du har ett hiskeligt fokus på mamman istället för förövarna ifråga måste jag medge.
Citera
2023-02-02, 17:37
Medlem
Citat:

Ja du har mycket bra koll, du klockar det. Och BBIC innefattar ekonomi MEN... det får inte vara del av eller orsak till omhändertagande i Sverige.
Men jag vet ju lika väl som du att fördomsfulla godtyckliga bedömningar dock väger in även sådant och det är genomvidrigt.
Citera
2023-02-02, 17:47
Medlem
Citat:
Av vilken orsak förutsätter världen att mamman skulle anse att någon annan än henne själv skulle vara det bästa för hennes dotter?
Ytterligare något oerhört vitalt i detta är att Donias mamma inte har tagit livet av hennes dotter, utan det har de som ansåg att mamman inte dög, och de de sedan ansåg dög bättre än mamman. Det är det enda vitala i hela ärendet. Det är vad målet handlar om och allt annat är fullständigt irrelevant. Hur man än vrider på det går det inte att bortse från att när makthavarna sätter den sidan till så är föräldrar väldigt maktlösa. Att försvara det som skett går helt enkelt och jag förstår inte de som så ihärdigt försöker.
Det verkar som om du tycks anse att mamman har minsta skuld i kommunens och familjehemmets agerande, för du har ett hiskeligt fokus på mamman istället för förövarna ifråga måste jag medge.
Mamman fanns ju inte ens i landet vid tid när barnen omhändertogs, hon gjorde inget under åren för att få omhändertagandet upphävt . Få föräldrar som fått sina barn omhändertagna gör noll försök att få tillbaka barnen eller försöker få reda på hur barnen har det
Citera
2023-02-02, 17:50
Medlem
Citat:
Mamman fanns ju inte ens i landet vid tid när barnen omhändertogs, hon gjorde inget under åren för att få omhändertagandet upphävt . Få föräldrar som fått sina barn omhändertagna gör noll försök att få tillbaka barnen eller försöker få reda på hur barnen har det

Oavsett var mamman var menar du att det berättigar att kommun och hem tar livet a tösen?
Svara på frågorna du får istället för att sväva ut i skuldanklagelser emot dem som inte tog livet av någon är du rar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in