2023-02-02, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag ser flera tunga ekonomikanaler på youtube som med tydliga siffror och diagram visar att sedan 2008 har hela västvärlden varit i en recession, vi kom aldrig tillbaka efter bankkrisen 2007. Men US FED har tryckt 6 trillion USD som spritts över världen, USA har världens största budgetunderskott och världens sämsta handelsbalans, och detta belopp har stått för 60% av all världens "BNP-tillväxt", dvs ingenting har skapats man har bara tryckt pengar. Slutklämmen kommer när det visat sig att Kina överdriver både antalet människor och sin BNP-utveckling varenda år, och deras BNP är i själva verket hälften. Och där försvann resten av jordens BNP-ökning sedan 2008. Och att alla bostäder kostar mer nu är bara en bubbla orsakad av penningtryckande. Världen har inte gått framåt ekonomiskt alls på 14 år. När inflationen härjat klart kommer vi att vara tillbaka på 2008 års nivå.

Så är det! Skulle säga att västvärlden hade högst levnadsstandard just innan 2008, efter dess har det bara dalat nedåt i köpkraft. Trots att jag inte är SÅ gammal så minns jag tydligt 2006, en elektriker på den tiden tjänade runt 25k före skatt utan ackord, och en villa i fint område i min stad på den tiden kostade då runt miljonen. Samma villa idag kostar 4 miljoner och samma elektriker tjänar 35k i grundlön utan ackord. Krävs inte särskilt avancerad matematik för att räkna ut att folk fått sämre köpkraft sedan 2006. De som däremot köpte hus då och har amorterat sedan dess har det väl lite bättre.....nu jämför jag bara med folk som idag försöker köpa samma villa för första gången.

Kineserna har däremot fått extremt mycket högre löner och levnadsstandard sedan 2006 (tyvärr). Hoppas trenden vänder.
Citera
2023-02-02, 13:50
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Ränteavdraget kostade 30 miljarder under 2022, och med dubblad ränta blir det 60 miljarder under 2023 och 90 miljarder under 2024.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...ragen_H7021441
En ohållbara siffra orsakad av att svensken har en av världens största låneskulder per capita, den enda dåliga siffran i Sveriges ekonomi. Självklart kommer det att smälla här och folk får gå från sina hem och förlorar sitt livs besparingar. Gäller 5-10% av de som senast gick in i bostadsmarknaden, vi andra klarar en kraftig sänkning av bostadens värde.

USA fick inflation ett år innan Sverige och de började därför höja räntorna ett år innan Sverige, som egentligen är en slav till ECB som har samma fördröjning. Fast låneränta för bostad i USA är nu ca 7% och den kommer att bli samma i Sverige om ett år. Om inte inflationen bara plötsligt försvinner. Det är osannolikt.

20% av det totala ränteavdraget bestod av avdrag på räntan på bolån 2021. Nu såhär i efterhand borde vi inte haft så låg ränta. Det lockade många svaga individer i fällan och nu får de batala dyra bolån många år framåt.

Amerikanska riksbanken är betydligt hårdare men de har också inte samma elkris som våra politiker har skapat här i Sverige.
Citera
2023-02-02, 13:54
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
20% av det totala ränteavdraget bestod av avdrag på räntan på bolån 2021. Nu såhär i efterhand borde vi inte haft så låg ränta. Det lockade många svaga individer i fällan och nu får de batala dyra bolån många år framåt.

Amerikanska riksbanken är betydligt hårdare men de har också inte samma elkris som våra politiker har skapat här i Sverige.
USA har världens bästa energimix med egen olja gas kol t.ex och är helt oberoende av övriga världen. Medans Sverige importerar en hel del olja men ingen gas som tur är, men just elmixen är fantastiskt bra i Sverige och vi är EUs största elexportör. Vi måste bara på omvägar via återbetalning låtsas inför EU att vi har marknadspriser på el.
Citera
2023-02-02, 13:58
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
2008 hade vi det ändå jävligt bra så många räds nog inte att komma tillbaka dit.
Det var inte illa alls 2008. Men inte ens smartphone fanns utan man hade knapptelefon så vissa umbäranden måste vi nog gå igenom, och många av oss, alla under 30 t.ex, är totalt ovana vid umbäranden och nergång eftersom allting ser ut att ha gått upp sedan 2008. Men det var aldrig hållbart. Det behövs recessioner och bubbelsprick med jämna mellanrum för att rensa världen på koncept som inte är lönsamma. Under recessioner så startar de flesta stora företag som sedan tar över världen.
Citera
2023-02-02, 13:59
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Så man får aldrig ha åsikter på vad andra gör, svaret är alltid att man skall ta över deras uppgift istället?

Gillar du inte vad regeringen gör - bli politiker
Gillar du inte maten på restaurangen - laga din egen mat
Håller du inte med kirurgen - operera på dig själv

Eller får man ha åsikter?

Exakt gillar du inte vad regeringen gör så engagera dig politiskt.
Gillar du inte maten på restaurangen gå inte dit mer och laga maten själv eller gå till en annan restaurang.

Håller du inte med kirurgen så blir det svårt då det krävs lång utbildning och svårt engagera sig.

I saker som man är missnöjd med och man tycker är viktigt ska man alltid engagera sig och försöka förbättra.
Citera
2023-02-02, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Så är det! Skulle säga att västvärlden hade högst levnadsstandard just innan 2008, efter dess har det bara dalat nedåt i köpkraft. Trots att jag inte är SÅ gammal så minns jag tydligt 2006, en elektriker på den tiden tjänade runt 25k före skatt utan ackord, och en villa i fint område i min stad på den tiden kostade då runt miljonen. Samma villa idag kostar 4 miljoner och samma elektriker tjänar 35k i grundlön utan ackord. Krävs inte särskilt avancerad matematik för att räkna ut att folk fått sämre köpkraft sedan 2006. De som däremot köpte hus då och har amorterat sedan dess har det väl lite bättre.....nu jämför jag bara med folk som idag försöker köpa samma villa för första gången.

Kineserna har däremot fått extremt mycket högre löner och levnadsstandard sedan 2006 (tyvärr). Hoppas trenden vänder.
Hur ska vi vända trenden då?
Fortfarande är Sverige väldigt rikt med våra guld, gröna skogar samt välutbildad befolkning.
Citera
2023-02-02, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stantorman
https://www.mi.se/nyheter/2023/loner...med-3-procent/

Siffror från Medlingsinstitutet visar att hushållens köpkraft minskar med 6 %, räknar man med ökade boendekostnader blir fallet mer än 8%. Julhandeln 2022 omsatte mer än 7 % mindre än föregående år. Siffror som pekar i samma riktning.

De svenska fackföreningarna lägger trots detta mycket låga lönekrav, vilket gör att tappet i köpkraft kommer att fortsätta brant neråt.

Vad kommer det här att leda till tror ni? Min gissning är att de stora varslen kommer när konsumtionen faller och hushållen prioriterar livsnödvändiga varor. Stannar byggbranschen av? Handel med dyra sällanköpsvaror? Bilförsäljning? Restaurangbesök och besöksnäringen i stort.

Finns det marknader som kan gynnas när ekonomin går in i något som ser ut att bli en ekonomisk depression i vardande?
Skulle gissa att jordbruket, stora matkedjor jobba i framgångsrika företag lönar sig bäst.
Vi konsumerade samt slösade alldeles för mycket förut.
Nya samhällen växer upp såsom kooperativ i Jordbruk, vara samt bygghandel.
Sveriges arbetande skötsamma tröttnar så småningom både på storkapitalets kouprta företag medan dom skötsamma överlever, samt kriminella invandringar.
Samhällen och byar växer fram och vi betar en del av välfärden.
Nu blir det mer normalt för hela västvärlden.
Senast redigerad av mikael2 2023-02-02 kl. 14:33.
Citera
2023-02-02, 14:56
Medlem
E ja en av få som fått påökt i paritet till prisuppgångwn?
Citera
2023-02-02, 15:34
Medlem
Nu har IMF Internationella Valutafonden kommit ut med sin senaste prognos för BNP utvecklingen i världen 2023 och 2024.
Värt att notera är att Sverige och UK är de enda länderna i Europa som går in i recession under 2023! (förutom Ukraina som inte ens räknas in)
Den spruckna bostadsbubblan eller kreditbubblan är förmodligen orsaken.
T.o.m. Ryssland klarar sig bättre än Sverige både avs BNP tillväxt och inflation!

https://www.imf.org/en/Publications/...e-january-2023
https://www.imf.org/en/Search#q=sweden&sort=relevancy
https://www.euronews.com/my-europe/2...s-and-raging-w

Hoppas bara att IMF har fel och att vi klarar oss bättre än så.
Citera
2023-02-02, 15:37
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
2008 hade vi det ändå jävligt bra så många räds nog inte att komma tillbaka dit.

Ja även om demografin hade blivit likt dess så hade jag gärna gått tillbaka till den tiden.
Var rätt soft överlag i samhället innan smartphonen slog igenom.
Citera
2023-02-02, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Så kan det vara. Men en del verkar ha intrycket att facket pushar stenhårt på högre löner, men arbetsgivarna jobbar emot. Jag tror inte diskussionen är så svartvit, precis som du beskriver.

Jag förmedlar endast verkligheten

Facket och även arbetsgivarna kan inte påverka den utveckling politikerna satt
samhället i.
Citera
2023-02-02, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Mmmm...njaä....
Var det du som sa att Riksbankens styrränta ska toppa på 10-11% innan den börjar sjunka?

Nej, det var inte jag,men om du tror och ser signaler att huspriserna har bottnat och nu vänder det uppåt igen, så varsågod och köp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in