Citat:
Jag ser flera tunga ekonomikanaler på youtube som med tydliga siffror och diagram visar att sedan 2008 har hela västvärlden varit i en recession, vi kom aldrig tillbaka efter bankkrisen 2007. Men US FED har tryckt 6 trillion USD som spritts över världen, USA har världens största budgetunderskott och världens sämsta handelsbalans, och detta belopp har stått för 60% av all världens "BNP-tillväxt", dvs ingenting har skapats man har bara tryckt pengar. Slutklämmen kommer när det visat sig att Kina överdriver både antalet människor och sin BNP-utveckling varenda år, och deras BNP är i själva verket hälften. Och där försvann resten av jordens BNP-ökning sedan 2008. Och att alla bostäder kostar mer nu är bara en bubbla orsakad av penningtryckande. Världen har inte gått framåt ekonomiskt alls på 14 år. När inflationen härjat klart kommer vi att vara tillbaka på 2008 års nivå.
Så är det! Skulle säga att västvärlden hade högst levnadsstandard just innan 2008, efter dess har det bara dalat nedåt i köpkraft. Trots att jag inte är SÅ gammal så minns jag tydligt 2006, en elektriker på den tiden tjänade runt 25k före skatt utan ackord, och en villa i fint område i min stad på den tiden kostade då runt miljonen. Samma villa idag kostar 4 miljoner och samma elektriker tjänar 35k i grundlön utan ackord. Krävs inte särskilt avancerad matematik för att räkna ut att folk fått sämre köpkraft sedan 2006. De som däremot köpte hus då och har amorterat sedan dess har det väl lite bättre.....nu jämför jag bara med folk som idag försöker köpa samma villa för första gången.
Kineserna har däremot fått extremt mycket högre löner och levnadsstandard sedan 2006 (tyvärr). Hoppas trenden vänder.