2023-01-30, 10:49
Medlem
Stantormans avatar
https://www.mi.se/nyheter/2023/loner...med-3-procent/

Siffror från Medlingsinstitutet visar att hushållens köpkraft minskar med 6 %, räknar man med ökade boendekostnader blir fallet mer än 8%. Julhandeln 2022 omsatte mer än 7 % mindre än föregående år. Siffror som pekar i samma riktning.

De svenska fackföreningarna lägger trots detta mycket låga lönekrav, vilket gör att tappet i köpkraft kommer att fortsätta brant neråt.

Vad kommer det här att leda till tror ni? Min gissning är att de stora varslen kommer när konsumtionen faller och hushållen prioriterar livsnödvändiga varor. Stannar byggbranschen av? Handel med dyra sällanköpsvaror? Bilförsäljning? Restaurangbesök och besöksnäringen i stort.

Finns det marknader som kan gynnas när ekonomin går in i något som ser ut att bli en ekonomisk depression i vardande?
Citera
2023-01-30, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stantorman
Stannar byggbranschen av?

Det har den väl redan gjort? Nyproduktionen har ju rasat.
Citera
2023-01-30, 10:57
Medlem
Stantormans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det har den väl redan gjort? Nyproduktionen har ju rasat.

Jo, det är på gång. Tillverkare av Prefabricerade hus lägger ut varsel i detta nu, men detta är bara början dessvärre.
Citera
2023-01-30, 11:00
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Facken är med och skapar en stagflation vilket är värre än en inflation...
Citera
2023-01-30, 11:10
Medlem
JustZlatans avatar
Bra! Sänk nu räntan med lika mycket!
Citera
2023-01-30, 11:19
Medlem
FederalAgents avatar
Jag har noterat att Playstation 5 plötsligt finns att bara beställa utan väntetid från att tidigare varit omöjlig att få tag i bara så där.

Så det verkar som folk drar åt svångremmen, ja.
Citera
2023-01-30, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Bra! Sänk nu räntan med lika mycket!

Du kanske ska läsa på vad som skulle hända om man nu sänker räntan...

DÅ pratar vi depression på allvar.
Citera
2023-01-30, 11:25
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Du kanske ska läsa på vad som skulle hända om man nu sänker räntan...

DÅ pratar vi depression på allvar.

Det behövs en allvarlig depression som blåser ut luften.
Citera
2023-01-30, 11:28
Moderator
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FederalAgent
Jag har noterat att Playstation 5 plötsligt finns att bara beställa utan väntetid från att tidigare varit omöjlig att få tag i bara så där.

Eller så har de efter några år kommit ikapp med efterfrågan, vilket är vad de själva säger.

Självklart så gör hushållen omprioriteringar när kassan minskar.
Sällanköpvaror som inte är nödvändiga skjuts på framtiden.
Citera
2023-01-30, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Det behövs en allvarlig depression som blåser ut luften.

Så du vill ha 500% ränta istället för 5%?
Citera
2023-01-30, 12:08
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
6% förlorad köpkraft är antagligen de tre senaste årens lönehöjningar, borta på ett år. Med ett lika dåligt år till är vi tillbaka till 2010 års köpkraft. Och då ignorerar jag ändå den "försvunna ökningen" 2022 och 2023 som vi har varit vana vid sedan 2008. Att det inte känns värre beror på att vi ett kort tag till kan nalla ur våra sparpengar eller leva på kredit. Men sen är det slut med restaurang-luncher för 139 kr.

Mycket talar för att det kommer att ta riktigt lång tid denna gång, mer än 10 år kanske 20 år som efter 1929, innan vi återfår våra pengar. Det är så många ekonomiska problem i världen som inte är lösta.
Citera
2023-01-30, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FederalAgent

Kan även bero på att den på sina håll kostar närmare 2000 mer än den gjorde när den släpptes...
Första gången jag är med om att två år gammal hårdvara går upp i pris. Andra tider nu.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback