2023-02-02, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Jag behöver inte smutskasta Gud. En fantasifigur håller inte den sortens vikt för mig i mitt liv.
Jag har endast konstaterat att barn svälter ihjäl och ingen gud har trollat för att hjälpa dem vad jag vet.
Om det finns en gud som är medveten om deras situation och inte hjälper dem, vad säger det?
Om han känner till det och inte hjälper, vill han men kan inte eller kan han men vill inte?
Om han kan men inget händer, är han impotent?

Du verkar ganska så besatt av min ”fantasifigur”, ja nästan arg på honom.

Och det finns många konstigheter med ditt resonemang. T.ex är det något särskilt med barn som svälter som gör att Gud är tvungen att göra något på ett särskilt sätt, eller vad är det du vill egentligen? Kanske du menar att det är Gud som svälter barnen??
Citera
2023-02-02, 12:09
Medlem
flashbagss avatar
Citat:
Jag behöver inte smutskasta Gud. En fantasifigur håller inte den sortens vikt för mig i mitt liv.
Jag har endast konstaterat att barn svälter ihjäl och ingen gud har trollat för att hjälpa dem vad jag vet.
Om det finns en gud som är medveten om deras situation och inte hjälper dem, vad säger det?
Om han känner till det och inte hjälper, vill han men kan inte eller kan han men vill inte?
Om han kan men inget händer, är han impotent?
Alla har vi valt att födas, i ögonblicket för befruktelsen sade du ja till att födas.

Nu börjar du krångla med att du inte kom direkt till paradiset utan till Universums Tellus där naturlagarna gäller för alla.

Gud ser till att 6 av 7 människor inte svälter på jorden.

Du och dina ogudaktiga gelikar står för den svältande befolkningens vedermödor.
Citera
2023-02-02, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbags
Alla har vi valt att födas, i ögonblicket för befruktelsen sade du ja till att födas.

Nu börjar du krångla med att du inte kom direkt till paradiset utan till Universums Tellus där naturlagarna gäller för alla.

Så vissa säger nej och blir missfall?
Citera
2023-02-02, 13:25
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Du verkar ganska så besatt av min ”fantasifigur”, ja nästan arg på honom.
Inte direkt. Jag bara påpekar saker. Det är du som verkar ta det speciellt hårt.

Citat:
Och det finns många konstigheter med ditt resonemang. T.ex är det något särskilt med barn som svälter som gör att Gud är tvungen att göra något på ett särskilt sätt, eller vad är det du vill egentligen? Kanske du menar att det är Gud som svälter barnen??
Så om det inte är Gud som svälter barnen, då är det OK att han är ovillig att hjälpa? Men då är han ändå ovillig, enligt mitt tidigare resonemang.

Barn är särskilda för att de inte är ansvariga för sina val och (enligt religiösas synsätt) utan synd, förhoppningsvis. Visst finns det de som anser att även barn föds med synd och förtjänar vad som händer men det är liksom en extra nivå av avskyvärdhet bland troende och kanske överkurs.

Det är anmärkningsvärt att du inte kan bemöta det jag skrev och istället diskuterar mig och försöker framställa det som att barn inte skulle vara i någon egen kategori. Lite mentala krumbukter förstår jag.
Citera
2023-02-02, 13:28
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Så då är det ok?

Citat:
Så Gud har inget inflytande och är därför skuldfri?

Citat:
Om han gör det, varför inte 7 av 7?

Citat:
På vilket sätt gör vi det? Vi föder våra näraliggande men någon vi inte har något inflytande över, de är vi skyldiga till?
Gud däremot, han behöver inte göra något, men jag måste? Han är allsmäktig och bemödar sig inte, jag har ingen makt (relativt sett) men måste?

Det är mycket lustigt hur ni resonerar.
Apropå ondska alltså.
Citera
2023-02-02, 13:30
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
För övrigt, hur vet du det?

Citat:
Hur vet du att han gör ett endaste skit? Berätta.

Citat:
Baserat på vad? Vad för fakta stödjer du det här påståendet på?

Ser fram emot svar och inte undanflykter!
Citera
2023-02-02, 14:19
Medlem
Citat:
Inte direkt. Jag bara påpekar saker. Det är du som verkar ta det speciellt hårt.

Så om det inte är Gud som svälter barnen, då är det OK att han är ovillig att hjälpa? Men då är han ändå ovillig, enligt mitt tidigare resonemang.

Barn är särskilda för att de inte är ansvariga för sina val och (enligt religiösas synsätt) utan synd, förhoppningsvis. Visst finns det de som anser att även barn föds med synd och förtjänar vad som händer men det är liksom en extra nivå av avskyvärdhet bland troende och kanske överkurs.

Det är anmärkningsvärt att du inte kan bemöta det jag skrev och istället diskuterar mig och försöker framställa det som att barn inte skulle vara i någon egen kategori. Lite mentala krumbukter förstår jag.

De mentala krumbukterna står du bra för på egen hand ser jag, men särskilt bra går det inte för dig.
Du försöker verka logisk men alla falska premisser och dina illvilliga avsikter lyser igenom särdeles tydligt. Du blir uppenbarligen frustrerad när man inte ramlar i dina dåligt gillrade fällor.
Citera
2023-02-02, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Låter det helt galet så ta det för sanning när det kommer till Jesus,, haha. Nämen nästan.

Det är naturligt förekommande fenomen. Allt. När det kommer till Herren

Han är bara en bön borta från dig, han är närmare dig än ditt eget andetag.

Och hur vet du det? Menar inget illa, bara att det är ytterligare påståenden.
Citera
2023-02-02, 16:04
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megalynx
Och hur vet du det? Menar inget illa, bara att det är ytterligare påståenden.
Det är bara nåt jag vet. Det är summan av kardemumman..
Allt gott folk man ser. Och för mig är det liv eller död. Jag väljer liv.
Det är sant. Varför skulle det inte. Det är för värdefullt för att vara annat.

Du ser ju alla mirakel. Visst man tar mycket för givet. När man är så duktig och vetande.
Citera
2023-02-02, 17:51
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megalynx
Så om det står så i en gammal bok måste det vara sant?
Så om du är en ytlig modernist måste du ha rätt i din bibelkritik?
Citera
2023-02-02, 17:52
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Jag åsyftar den löjeväckande logiken bakom häxprocessliknande fördömande som du sysslar med, ex. om man inte "lyder Gud" är man ond och det är därför rättfärdigt straff. Du vet, riktig ondska som den som kommer från religiösa.
Jag pratade inte bokstavligen om någon häxa. Du verkar ha svårt med liknelser och bildspråk.
Du kanske menade häxa ändå, i en freudiansk felsägning?
Citera
2023-02-02, 17:53
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Propaganda betyder fortfarande ingenting och en text som påstår sin egen förträfflighet och kritikers falskhet betyder än mindre.

Det gör jag inte, men du kan inte bevisa annan existens är materias, så hur kan du påstå dig känna till något annat? Du kan ju inte ens rättfärdiga det för dig själv.
Dina åsikter har ingen vikt. Hade du haft en metod att bedöma saker med kanske du hade haft lite mer auktoritet.

Notera att åter igen så väljer du att inte bemöta något i inlägget och istället kasta en massa skit (nej, inte luftburna bokstavliga fekalier men pejorativ istället för argument). Detta visar TYDLIGT att du inte besitter någon förmåga att rationellt underbygga dina påståenden om gudar. Du framstår helt enkelt som en vidskeplig gaphals.
Bibelns bedömning av dig är "Idiot!".
Supermajoriteten har du emot dig.
Vad har du kvar?
Din övertygelse att du är en av De Visa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in