2023-02-01, 21:33
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallorona
Gud ”finns” enbart eftersom människor har skapat honom för att förstå sin värld som den såg ut då. De eftersökte en förklaringsmodell till sådant som var svårt att förstå eller oförklarliga händelser som tex. Solförmörkelse.

Religionen fyllde även syftet att skapa regler och lagar som var anpassade till hur man levde då.

Det har funnits någon form av religion ända sedan människan blev tänkande på ett högre plan, ofta ungefär samtidigt som man började uttrycka sig konstnärligt och klädesplagg, smycken och dekorerat hantverk dyker upp.
De flesta religioner som funnits har fallit i glömska.

Religioner som skapades för att passa hur världen såg ut för tusentals år sedan är inte relevanta i dagens samhälle. Att det finns så många anhängare än idag tycker jag är märkligt men var och en blir salig på sitt sätt.

Jag anser alltså att det är orimligt att tro på och leva efter tusentals års gamla doktriner och mysticism och en påhittad gud som verkar rätt så inskränkt.

Har jag fel tror jag ändå man har roligare i helvetet än i himlen.
Bra sagt, håller med. Jag har blivit klassad som ond, man lär sig något nytt varje dag när man befinner sig i verkligheten.
Citera
2023-02-02, 07:35
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onyourknee
Bra sagt, håller med. Jag har blivit klassad som ond, man lär sig något nytt varje dag när man befinner sig i verkligheten.
Ondska är vårat påhitt. Det goda kommer från Gud. Gå med Jesus.
Släpp in Jesus.
Citera
2023-02-02, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Ps 53:2:
Dåren säger i sitt hjärta:
"Det finns ingen Gud."
Ps 14:1:
Dårarna säger i sitt hjärta:
"Det finns ingen Gud."

Materialisten, som axiomatiskt förkastar annan existens än materias, är naturligtvis just detta:
en dåre.
Det är därför det är ok att kalla dig idiot.
Idiot!

Så om det står så i en gammal bok måste det vara sant?
Citera
2023-02-02, 08:38
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megalynx
Så om det står så i en gammal bok måste det vara sant?
Vill du vara sann? Jag tror du kan vara det välj det goda.
Citera
2023-02-02, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Vill du vara sann? Jag tror du kan vara det välj det goda.

Vill alltid vara sann! Men för att kunna hitta till sanning och verklighet måste det gå att verifiera. Gamla böcker som pratar om övernaturliga väsen fyller inte de kriterierna för mig. Visst, de är både kul och intressanta att läsa men jag tar dem bara för gamla texter och inget mer.
Citera
2023-02-02, 10:00
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Vem är häxa?
Jag åsyftar den löjeväckande logiken bakom häxprocessliknande fördömande som du sysslar med, ex. om man inte "lyder Gud" är man ond och det är därför rättfärdigt straff. Du vet, riktig ondska som den som kommer från religiösa.
Jag pratade inte bokstavligen om någon häxa. Du verkar ha svårt med liknelser och bildspråk.
Citera
2023-02-02, 10:08
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Eller så kan du presentera en utförlig redogörelse för att just dina alternativ är de enda giltiga.

Alla som tittar på dina två alternativ kan lätt se att båda är negativa, med syfte att smutskasta Gud oavsett vilket man väljer.

Jag behöver inte smutskasta Gud. En fantasifigur håller inte den sortens vikt för mig i mitt liv.
Jag har endast konstaterat att barn svälter ihjäl och ingen gud har trollat för att hjälpa dem vad jag vet.
Om det finns en gud som är medveten om deras situation och inte hjälper dem, vad säger det?
Om han känner till det och inte hjälper, vill han men kan inte eller kan han men vill inte?
Om han kan men inget händer, är han impotent?
Citera
2023-02-02, 10:14
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ps 53:2:
Dåren säger i sitt hjärta:
"Det finns ingen Gud."
Ps 14:1:
Dårarna säger i sitt hjärta:
"Det finns ingen Gud."
Propaganda betyder fortfarande ingenting och en text som påstår sin egen förträfflighet och kritikers falskhet betyder än mindre.

Citat:
Materialisten, som axiomatiskt förkastar annan existens än materias, är naturligtvis just detta:
en dåre.
Det gör jag inte, men du kan inte bevisa annan existens är materias, så hur kan du påstå dig känna till något annat? Du kan ju inte ens rättfärdiga det för dig själv.
Citat:
Det är därför det är ok att kalla dig idiot.
Idiot!
Dina åsikter har ingen vikt. Hade du haft en metod att bedöma saker med kanske du hade haft lite mer auktoritet.

Notera att åter igen så väljer du att inte bemöta något i inlägget och istället kasta en massa skit (nej, inte luftburna bokstavliga fekalier men pejorativ istället för argument). Detta visar TYDLIGT att du inte besitter någon förmåga att rationellt underbygga dina påståenden om gudar. Du framstår helt enkelt som en vidskeplig gaphals.
Citera
2023-02-02, 10:17
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Människor avgör inte något inom teologin, utan den är uppebarad av Gud.
Idiot!

Tack för att du bekräftar att tänkande undanbedes i dina kretsar. Endast okritiskt accepterande av hörsägen är godtaget. Mycket rationellt av er.
Citera
2023-02-02, 10:22
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Ondska är vårat påhitt. Det goda kommer från Gud. Gå med Jesus.
Släpp in Jesus.
Jösses, mer dogmatiska plattityder tack.
Citera
2023-02-02, 10:40
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megalynx
Vill alltid vara sann! Men för att kunna hitta till sanning och verklighet måste det gå att verifiera. Gamla böcker som pratar om övernaturliga väsen fyller inte de kriterierna för mig. Visst, de är både kul och intressanta att läsa men jag tar dem bara för gamla texter och inget mer.
Låter det helt galet så ta det för sanning när det kommer till Jesus,, haha. Nämen nästan.

Det är naturligt förekommande fenomen. Allt. När det kommer till Herren

Han är bara en bön borta från dig, han är närmare dig än ditt eget andetag.
Citera
2023-02-02, 10:42
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Jösses, mer dogmatiska plattityder tack.
Han är bara en bön borta från dig, han är närmare dig än ditt eget andetag. Gud tillhör dig.

Det är allt gott och riktigt.
Det finns något sådant.

Mycket gott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in