2023-02-02, 13:53
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
48h krig? Kan du länka till en intervju där Putin påstår att ett krig mot Ukraina kommer ta 48h?

Det stod överallt att Putlers "specialoperation" ska ta över klev på 48h.
Botoxbögen har misslyckats på precis alla möjliga sätt.
Nu är han snart död med.
Citera
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleo95
Nej, Ryssland vann mot Finland i högsta domstolen i Stockholm eftersom Finland vägrade betala i rubel trots att det inte var avtalat så. Detta eftersom var det Ryssland som " bröt avtalet"?
Finland fick inte gas eftersom de vägrade betala i rubel och drog ärendet till domstol. Alla Sveriges media gapskrek om detta. Men ingen redovisade hur allt detta slutade...
https://topwar.ru/205272-gazprom-vyigral-sud-u-finskoj-kompanii-otkazyvavshejsja-platit-za-toplivo-rubljami.html
Nej, kan du inte läsa ryska? Det var aldrig uppe i "högsta domstolen", man hade i avtalet överenskommit om att tvister skulle avgöras genom skiljeförfarande och ingen domstol var därför iblandad. Däremot har du rätt i att skiljeförfarandet kom fram till att Putins påbud om rubel innebar force majeur och därmed var inte Gazprom bundna av den delen av avtalet.

Detta förändrar ju ingenting vad gäller att Ryssland bröt avtalen eftersom Gazprom är ett ryskt statligt bolag och hade det kommit upp i en domstol hade utslaget sannolikt blivit annorlunda. Gazprom har förlorat andra liknande fall och kommer aldrig igen att få leverera ett gram gas till någon i Europa som de inte fortfarande levererar till. Undrar hur bra det är för Ryssland...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KreugerGuld
Jag hoppas på förhandling och fred, en rysk förlust finns inte! då har vi kärnvapenkrig. Men det har inte idioterna som skriker slava Ukraine fattat ännu.

Jag är 100 procent med dig att kriget måste få ett slut, men håller inte med om att Ryssland ska få behålla vad de stulit.

Man kan inte ge översittare och mobbare allt de vill ha, för de kommer bara att vilja ta mer i längden.

Eller ska världen öppna plånboken och sära på skinkorna för alla sketna diktaturer som fått tag på kärnvapen?
Senast redigerad av Heppsson 2023-02-02 kl. 13:55.
Citera
2023-02-02, 13:57
Medlem
Hursomhelstings avatar
I asiatisk media där är rapporteringen balanserad och vad som framgår där ur är att Ukraina har kört en storoffensiv som gick i stå med stora förluster till följd. Ukraina förlorade en stor mängd tanks och fordon, artilleri och soldater vilket vi inte får till oss här i Väst men att kan man läsa i mellan raderna så förstår man att det ukrainska läget är akut.
Det är därför som Väst skickar in mer vapen.
Även Ryssland har tagit stora förluster framför allt i manskap, en klassiker som fungerar fortsatt men frågan är hur länge till? Ryssland är inte längre ett isolerat land under Stalin.

Det går inte att på rak hand att avgöra vilken sida det blir som till sist vinner men att en sak står klart att om det inte fås till en uppgörelse vid bordet då kommer priset till att bli väldigt högt.
Senast redigerad av Hursomhelsting 2023-02-02 kl. 14:04.
Citera
2023-02-02, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NukeTheWhales
Inte korrekt. Ryssland kommer att förlora.

Finns liksom inte några scenarion där Ryssland kan vinna. Oavsett vad dom gör så är dom fucked.

Jag håller inte på någon av sidorna men ryssland för ju inte bara krig mot ukraina, de krigar mot väst också.
Det är mer en maktdemonstration och markering än att ryssland faktiskt vill ha ukraina.
Det är en markering mot väst och nato att inte lägga sig det ryssland gör och i rysslands närhet.

Därför tror jag att ryssland kommer göra vad som krävs för att ta den del av ukraina dom ville ha.
Citera
2023-02-02, 14:01
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleo95
Jag umgås mycket med ukrainare här i Sverige och även de klagar på att hjälppunkterna ( t.ex Паляница) stängdes eftersom det saknas pengar för hyran, utdelning av kläder och andra nödvändigheter reducerades till 1 gång/mån per person. Förut var det nästan obegränsat.
Samt att även svenska medier rapporterade om det i somras
https://www.dn.se/sverige/donationerna-avtar-till-hjalporganisationer-i-ukraina/
Var någonstans menar du att det stängdes? Palyanytsa fokuserar ju på hjälp till ukrainska militären i Ukraina? Eller menar du verksamheten här i Sverige? Den är stängd, men organisationen (om det är samma) fungerar utmärkt i Ukraina.

De insamlingar jag hjälper till med har dock inte märkt någon nedgång alls och dessutom en uppgång under januari.
Citera
2023-02-02, 14:03
Medlem
Kleo95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiboko
Det där är trams och det vet du. Det går utmärkt att flyga planen till exempelvis Kina, ev omregistreras och flyga vidare. Eller låta en icke rysk besättning flyga ut planet. Men det vägrade man då man ansåg att planen behövdes. Det är fakta, inget du behöver ljuga om.

Ett av planen blev stoppat på Sri Lanka varpå Ryssland utövade hård diplomatisk press för att det skulle få flyga hem igen. Hade lika gärna kunnat omregistrerats och flugit till sin ägare på Irland. Men moder Ryssland tyckte att stöldgodset behövdes på hemmaplan.

Och ja, gasen stoppades. Från rysk sida. Långt innan européerna hade kunde bojkotta. Först skyllde man på tekniska fel, sen erkände man att det var som hämnd för att Europa stöttade Ukraina. Så här ljuger du igen. Tröttnar du inte på att ljuga?

Varför ska just Ryssland ska gå omvägar? Era egna leasingsbolag lider av era egna beslut. Om jag lånar något av dig mot betalning men du förhindrar mig att lämna det tillbaka så varsågod kom själv och hämta. Vad är det problem med det?
Så leasingsbolag kan skicka dit sin personal och flyga tillbaka sina flygplan.
Alla dina personliga påhopp på mig lämnar jag obesvarade. Har inte tid för pajkastning.
Apropå gas. Ja gasen stoppades. Men Ryssland bröt inte mot något avtal. Eftersom Europa förutom Ungern hade inte då något giltigt avtal om gasleveranser utan bestämde att köpa gas på börsen dör typ " dagens pris". Så det är ju fullt upp till Ryssland att underhålla gasledningen eller bara stoppa försäljning av gas så länge Ryssland inte brutit mot något avtal. Och det är det handlar om.
Citera
2023-02-02, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heppsson
Jag är 100 procent med dig att kriget måste få ett slut, men håller inte med om att Ryssland ska få behålla vad de stulit.

Man kan inte ge översittare och mobbare allt de vill ha, för de kommer bara att vilja ta mer i längden.

Eller ska världen öppna plånboken och sära på skinkorna för alla sketna diktaturer som fått tag på kärnvapen?

Du och alla andra verkar ju helt bakom flötet som tror att ryssland skulle fortsätta vidare in mot natoländer om dom lyckades ta ukraina.
Citera
2023-02-02, 14:04
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nunjapiznes
Finns bara rätttänkare och ryzztroll i din värld? Vi övriga då som tänker självständigt, var hör vi hemma? Har vi existensberättigande i din fina svart vita värld?

Fattar inte riktigt vad du menar.
Jag sa att ryzzen inte vill definiera seger, vad har det med din " självständighet" (sic) att göra?
Jag och 99.9% av Ukrainas supporters tänker självständigt, blev du överraskad nu?
Citera
2023-02-02, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Fattar inte riktigt vad du menar.
Jag sa att ryzzen inte vill definiera seger, vad har det med din " självständighet" (sic) att göra?
Jag och 99.9% av Ukrainas supporters tänker självständigt, blev du överraskad nu?
Jaha. Och vilka källor använder du för att odla detta självständiga tänkande? Som delas av 99,9%? Låter som om du är ytterligare en död lax som flyter med strömmen.
Citera
2023-02-02, 14:07
Medlem
Kleo95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Var någonstans menar du att det stängdes? Palyanytsa fokuserar ju på hjälp till ukrainska militären i Ukraina? Eller menar du verksamheten här i Sverige? Den är stängd, men organisationen (om det är samma) fungerar utmärkt i Ukraina.

De insamlingar jag hjälper till med har dock inte märkt någon nedgång alls och dessutom en uppgång under januari.

Паляниця som hjälpte till ukrainska flyktingar här i Sverige enligt mitt bekantes klagomål inte finns längre. Åtminstone i samma lokaler som tidigare. Så hon inte fått hjälp som hon behövde.
Och även de staterna som hjälpte till ukrainska militärer på plats minskade sin stöd...Återigen enligt de ukrainska politikernas tjat och även enligt Sveriges media.
Citera
2023-02-02, 14:09
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nunjapiznes
Jaha. Och vilka källor använder du för att odla detta självständiga tänkande? Som delas av 99,9%? Låter som om du är ytterligare en död lax som flyter med strömmen.

Verkligheten är min källa.
99.9% är kanske lite överdrivet, vi har ju typ 2% dårar och så 2% ryzzvänner.

Du verkar tycka att bara du är tvärtom så tror du att du tänker " självständigt.." (sic)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in