2023-02-02, 13:29
Medlem
KreugerGulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dansksisu
Man blir ju fan inte vettig på att läsa västmedia, här är det hela tiden snack om att Ryssland inte har en chans, "Ukraina ger sig aldrig!", "kämpar för friheten!!" etc.

"Ryssland suger"
"Ryssland har vapen från ww2"
"Putin är desperat!!"

Jaha?

Men Ryssland kommer väl i slutändan vinna och få som dom vill ändå,

eller hur?

Vad annars? Kommer Ryssland att bestämma sig för att: "Nä fan, det här sög, låt oss dra oss tillbaka sen fåre vara bra, låt Ukraina vinna..." - Tror ni Putin eller någon annan patriotisk rysk ledare någonsin kommer gå med på detta?

Kontentan är väl för fan att Ryssland kommer få som dom vill ändå till slut.

Eller har jag fel? Varför har jag då fel, det verkar ju sannerligen för i helvete luta mot det i alla fall.

Åsikter?
Jag hoppas på förhandling och fred, en rysk förlust finns inte! då har vi kärnvapenkrig. Men det har inte idioterna som skriker slava Ukraine fattat ännu.

Såg ni det stora nazi ss märket i SVT igår på begravningskistan lock? I ett reportage rapport 19:30 inslag från ukraina.
Citera
2023-02-02, 13:29
Medlem
Kleo95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
För närvarande finns det inget som tyder på sviktande stöd till Ukraina i väst, stödet ökar tvärtom.

Ryssland behöver godkännande av områdena av andra länder, framför allt av Ukraina, men de får ju inte ens medhåll till annekteringarna av Vitryssland... De får gärna kalla områdena precis vad de vill, men annekteringarna bryter mot folkrätten oavsett.
...citerar mig själv " minskar intresse FRÅN VANLIGT FOLK"
Citera
2023-02-02, 13:33
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleo95
...citerar mig själv " minskar intresse FRÅN VANLIGT FOLK"
Jag tvivlar på just detta då jag är engagerad i ett par hjälporganisationer och samlar in pengar till såväl direkta donationer och till inköp som sedan går till Ukraina och det är vanligt folk som donerar och det ser inte ut som det minskar alls där heller. Kan förstås vara annorlunda i andra länder.
Citera
2023-02-02, 13:35
Medlem
kibokos avatar
Citat:
Ryssland får ej pga sanktionerna transportera planen tillbaka. De är inte konfirmerade. Ägarna har möjlighet att åka till Ryssland och ta tillbaka sina 400 flygplan.
Och nej, gasen inte stoppades. Det är ni själva som inte vill ta den längre.
Det där är trams och det vet du. Det går utmärkt att flyga planen till exempelvis Kina, ev omregistreras och flyga vidare. Eller låta en icke rysk besättning flyga ut planet. Men det vägrade man då man ansåg att planen behövdes. Det är fakta, inget du behöver ljuga om.

Ett av planen blev stoppat på Sri Lanka varpå Ryssland utövade hård diplomatisk press för att det skulle få flyga hem igen. Hade lika gärna kunnat omregistrerats och flugit till sin ägare på Irland. Men moder Ryssland tyckte att stöldgodset behövdes på hemmaplan.

Och ja, gasen stoppades. Från rysk sida. Långt innan européerna hade kunde bojkotta. Först skyllde man på tekniska fel, sen erkände man att det var som hämnd för att Europa stöttade Ukraina. Så här ljuger du igen. Tröttnar du inte på att ljuga?
Citera
2023-02-02, 13:36
Medlem
Kleo95s avatar
Citat:
Ja, det förekommer och minskar effekten av sanktionerna, men de kan inte köpa och förmedla en stor del av vad Ryssland behöver. Ryskt flyg har redan stort problem, vilket ju även uppmärksammats i ryska medier (ja, jag talar och läser ryska och därmed också ryska medier).

Jag tror att alla euroepiska länder som var beroende av rysk gas, men där Ryssland helt plötsligt bröt avtalet och ville ha betalt i rubel i stället för dollar och/eller euro har en annan åsikt.

Pålitligheten ligger väl också i att man kanske inte vill ha en partner som angriper sina grannar och hotar med kärnvapen när man själva satt sig på pottkanten.

Nej, Ryssland vann mot Finland i högsta domstolen i Stockholm eftersom Finland vägrade betala i rubel trots att det inte var avtalat så. Detta eftersom var det Ryssland som " bröt avtalet"?
Finland fick inte gas eftersom de vägrade betala i rubel och drog ärendet till domstol. Alla Sveriges media gapskrek om detta. Men ingen redovisade hur allt detta slutade...
https://topwar.ru/205272-gazprom-vyigral-sud-u-finskoj-kompanii-otkazyvavshejsja-platit-za-toplivo-rubljami.html
Citera
2023-02-02, 13:41
Medlem
Kleo95s avatar
Citat:
Jag tvivlar på just detta då jag är engagerad i ett par hjälporganisationer och samlar in pengar till såväl direkta donationer och till inköp som sedan går till Ukraina och det är vanligt folk som donerar och det ser inte ut som det minskar alls där heller. Kan förstås vara annorlunda i andra länder.
Jag umgås mycket med ukrainare här i Sverige och även de klagar på att hjälppunkterna ( t.ex Паляница) stängdes eftersom det saknas pengar för hyran, utdelning av kläder och andra nödvändigheter reducerades till 1 gång/mån per person. Förut var det nästan obegränsat.
Samt att även svenska medier rapporterade om det i somras
https://www.dn.se/sverige/donationerna-avtar-till-hjalporganisationer-i-ukraina/
Citera
2023-02-02, 13:45
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Jag är ryska. Men var kommer sådan trams om " Rysslands kontroll över Europa" ifrån?
Vad det inte USA som tittade det i era orön? Titta i grunden...Vem förlorar på ekonomiskt att Europa skulle få billig gas från Ryssland genom NS2?
follow the money 💰 🤑

Jag svarade på ett inlägg som valde mellan att USA eller Ryzzland " kontrollerade Europa.."
Nåt sånt kommer aldrig att ske.

Vi vill inte ha er gas, stoppa upp den där er vodka aldrig når.
Vi vill inte ha med er att göra längre.
Hemskt att säga men så är nog den allmänna stämmningen idag.
Senast redigerad av RealTide 2023-02-02 kl. 14:07.
Citera
2023-02-02, 13:46
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dansksisu

Åsikter?

Blir pressen bakom kulisserna för hård och chansen minimal att behålla områden i Ukraina så kan man alltid köra propagandan på max med någon bullshit som "Efter en stor slakt av hela den Ukrainska armén har det bedömts att dom fattiga och fula områdena i Ukraina är värdelösa och lämnas åt sitt öde. Vem vill ha en mark utan värde? Våra grabbar återvänder med en stor seger då dom förgjorde alla i sin väg och visade vart skåpet ska stå!". Sen är det lite skitsamma hur nära sanningen det kommer.

Alternativt så ersätts Putin och han blir utnämnd landsförrädare så all skuld läggs bara på honom.
Det går alltid att krumbukta fram något taffligt. Säger någon emot? Pang!
Citera
2023-02-02, 13:47
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Vad betyder vinna respektive förlora i sammanhanget? Det måste definieras först.

Det vill inte ryzztrollen definiera ,
de måste kunna utropa nån slags seger och då kan en sån skitsak som Bachmut bli en
" stor seger för fosterlandet..." suck
Citera
2023-02-02, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NukeTheWhales
Inte korrekt. Ryssland kommer att förlora.

Finns liksom inte några scenarion där Ryssland kan vinna. Oavsett vad dom gör så är dom fucked.
Önsketänkande eller du vet mer än andra som tittar på konflikten med nyktra ögon?
Citera
2023-02-02, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
de måste kunna utropa nån slags seger och då kan en sån skitsak som Bachmut bli en
Finns bara rätttänkare och ryzztroll i din värld? Vi övriga då som tänker självständigt, var hör vi hemma? Har vi existensberättigande i din fina svart vita värld?
Citera
2023-02-02, 13:52
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Har hört en hel definitioner ifrån rysstrollen av vad Rysslands mål och motiv är. Den i särklass bästa var att Ryssland egentligen inte tänkte erövra nån mark alls. Målsättningen var tydligen att åka in i Ukraina och bomba sönder det, så då vinner ju Ryzzland oberoende utgången
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in