2023-02-02, 11:44
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Ja du fick ju två val, antingen hämtar du dem själv eller litar på det avstånd som våra satelliter mätt upp.
Man visste avståndet långt innan satelliter fanns men då var de inte så precisa, idag har vi bättre precision.

Så detta är bara några avstånd vi kan använda för att påvisa jordens form, dessa är enkla att räkna på därav har jag valt just dessa.

Ok, fair enough..

Ingen av oss kan ju ha svaren egentligen så vi får lita på satelliter och sånt.
Och det är väl där vi går isär. Men det får man väl göra..
Citera
2023-02-02, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Ok, fair enough..

Ska vi använda mindre precist avstånd eller svårare matematik?
Nu vill du bara ducka för det faktum att du aldrig kan passa in avstånden vi känner till på jorden på en annan form än sfärisk.
Det avstånd du fick av mig är uppmätt sv satelliter men som jag sa så fanns avståndet mätt tidigare men med sämre precision.
Matematik från årskurs 9 kan inte vara så svår att du inte kan applicera den på de uppgifter du fått.
WGS84 som bygger på en sfärisk jord har en precision på +- 2cm, hur skulle man uppnå detta om jordens form är något annat än sfärisk?
Visade ju dig att avståndet mellan geografisk nordpol och ekvatorn inte kan stämma på en platt jord med den omkrets vi mätt upp, även omkretsen mättes upp långt innan datorerna fanns och om jag minns rätt diffade det inte med mer än 10% mot vad vi idag kan mäta upp.

Du måste nu ställa dig frågorna

1. Känner vi till avstånd på jorden?
2. Kan vi hitta på jorden?
3. Kan vi innan resans början räkna ut avståndet mellan de punkter som ingår i resan.
4. Måste man känna till objektet form för att effektivt och med precision kunna navigera på ett objekt?
5. Känner vi till riktningar på jorden?

Motivera dina svar och förklara hur du kom fram till detta så använder vi detta så att vi kan gå vidare med din svårighet att förstå.
Citera
2023-02-02, 12:54
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Ska vi använda mindre precist avstånd eller svårare matematik?
Nu vill du bara ducka för det faktum att du aldrig kan passa in avstånden vi känner till på jorden på en annan form än sfärisk.
Det avstånd du fick av mig är uppmätt sv satelliter men som jag sa så fanns avståndet mätt tidigare men med sämre precision.
Matematik från årskurs 9 kan inte vara så svår att du inte kan applicera den på de uppgifter du fått.
WGS84 som bygger på en sfärisk jord har en precision på +- 2cm, hur skulle man uppnå detta om jordens form är något annat än sfärisk?
Visade ju dig att avståndet mellan geografisk nordpol och ekvatorn inte kan stämma på en platt jord med den omkrets vi mätt upp, även omkretsen mättes upp långt innan datorerna fanns och om jag minns rätt diffade det inte med mer än 10% mot vad vi idag kan mäta upp.

Du måste nu ställa dig frågorna

1. Känner vi till avstånd på jorden?
2. Kan vi hitta på jorden?
3. Kan vi innan resans början räkna ut avståndet mellan de punkter som ingår i resan.
4. Måste man känna till objektet form för att effektivt och med precision kunna navigera på ett objekt?
5. Känner vi till riktningar på jorden?

Motivera dina svar och förklara hur du kom fram till detta så använder vi detta så att vi kan gå vidare med din svårighet att förstå.

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.”
Citera
2023-02-02, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.”

Jo så är det men det blir ju uppenbart vem som tramsar så det kan det vara värt 😂
Citera
2023-02-02, 13:06
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Kunskap om avstånd på jorden kommer från miljontals resor. Och pratar vi specifikt om avståndet nordpolen till ekvatorn så genomför varje dag tiotals flygningar från sydligare breddgrader upp över nordpolen och tillbaka. Ett av många exempel: https://flightaware.com/live/flight/FIN73/history/20230128/1555Z/EFHK/RJAA

Att påstå att vi 2023 inte hittar på jorden och inte känner till olika avstånd är ett absurt påstående. Vi har färdats kors och tvärs över den här planeten i hundratals år och självklart vet vi hur långt det är till nordpolen.
Här måste du väl ha länkat fel? Rutten på länken går ju över Kaspiska Havet och Kina och inte i närheten av Nordpolen. Klickar man på 21 januari i länken så får man däremot en rutt över Nordpolen.

Citat:
jag påstår inte alls att vi inte hittar på jorden..

Och det känns inte som ett komplett arbete att flyga kors å tvärs.
Varför skulle inte flygningar kors och tvärs innebära ett komplett arbete? Hittar vi på Jorden och avstånden stämmer med en rund jord så betyder ju det att jorden måste vara rund.
Senast redigerad av Jonas1968 2023-02-02 kl. 13:08.
Citera
2023-02-02, 13:07
Medlem
Citat:
jag påstår inte alls att vi inte hittar på jorden..

Jo det gör du. Att komma med påståendet att vi inte känner till jordens form och storlek betyder underförstått att vi inte heller hittar. Det går inte att hitta om man inte känner till hur det ser ut.

Och om vi hittar på jorden betyder det även att vi vet hur jorden ser ut.
Citera
2023-02-02, 13:19
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ok, fair enough..

Du kan ju också skaffa dig en segelbåt och segla på södra halvklotet och då mäta upp om avstånden stämmer med globen eller en platt skiva. Eller så kan du åka till Australien och Södra Chile och se om Södra korset är rakt söderut på båda ställena vilket stämmer med globen eller åt ett helt annat håll vilket stämmer med en platt skiva. Går alltså att själv kolla upp detta utan att blint lita på satelliter.
Senast redigerad av Jonas1968 2023-02-02 kl. 13:22.
Citera
2023-02-02, 13:31
Medlem
kibokos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Du kan ju också skaffa dig en segelbåt och segla på södra halvklotet och då mäta upp om avstånden stämmer med globen eller en platt skiva. Eller så kan du åka till Australien och Södra Chile och se om Södra korset är rakt söderut på båda ställena vilket stämmer med globen eller åt ett helt annat håll vilket stämmer med en platt skiva. Går alltså att själv kolla upp detta utan att blint lita på satelliter.
Man kan också fundera på hur man kan flyga mellan exempelvis Johannesburg och São Paulo, vilket borde vara en väldigt lång sträcka på en platt jord.

Eller i princip någon resa till/från Australien.
Citera
2023-02-02, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Här måste du väl ha länkat fel? Rutten på länken går ju över Kaspiska Havet och Kina och inte i närheten av Nordpolen. Klickar man på 21 januari i länken så får man däremot en rutt över Nordpolen.

Japp du har helt rätt, gick lite fort.

Korrekt länk:
https://flightaware.com/live/flight/FIN73/history/20230121/1555Z/EFHK/RJAA
Citera
2023-02-02, 14:46
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie

Originellt.

Nä men den e väl rund då jag ger mig.
Orkar inte med att teorisera matematiskt.
Måste ju va hands on å åka till nordpolen
Men.
Har kommit på ett enkelt experiment som kan avgöra det här.
Allt du behöver e avstånd, betong, små vattenpass och ett stort vattenpass.
Visar det större vattenpasset en krökning på ytan de små vattenpassen gjort omlott så e det klart.
Men har svårt å se att naturlagarna böjer sig.
Citera
2023-02-02, 15:13
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Originellt.

Nä men den e väl rund då jag ger mig.
Orkar inte med att teorisera matematiskt.
Måste ju va hands on å åka till nordpolen
Men.
Har kommit på ett enkelt experiment som kan avgöra det här.
Allt du behöver e avstånd, betong, små vattenpass och ett stort vattenpass.
Visar det större vattenpasset en krökning på ytan de små vattenpassen gjort omlott så e det klart.
Men har svårt å se att naturlagarna böjer sig.
Borde väl dock behövas extremt långt vattenpass om det skall gå att avgöra något? Är nog enklare att och billigare att segla eller flyga på södra halvklotet och se om avstånden stämmer med bollen eller skivan eller se om Södra korset ligger där det skall enligt globmodellen eller ligger där det skall enligt plattmodellen. Testet med Södra korset kan vem som helst göra. Behövs bara en resa till två platser på södra halvklotet t ex Australien och södra Chile. Betydligt billigare än att bygga ett milslångt vattenpass.
Senast redigerad av Jonas1968 2023-02-02 kl. 15:21.
Citera
2023-02-02, 15:38
Medlem
systems avatar
Eller så kan man resa till Antarktis och kolla om stjärnhimlen, solen och månen beter sig som tänkt på en sfärisk jord.

https://www.hurtigrutenresan.se/destinationer/antarktis/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in