Citat:
Ursprungligen postat av
PrivatPiratPrimat
Ok, fair enough..
Ingen av oss kan ju ha svaren egentligen så vi får lita på satelliter och sånt.
Och det är väl där vi går isär. Men det får man väl göra..
Ska vi använda mindre precist avstånd eller svårare matematik?
Nu vill du bara ducka för det faktum att du aldrig kan passa in avstånden vi känner till på jorden på en annan form än sfärisk.
Det avstånd du fick av mig är uppmätt sv satelliter men som jag sa så fanns avståndet mätt tidigare men med sämre precision.
Matematik från årskurs 9 kan inte vara så svår att du inte kan applicera den på de uppgifter du fått.
WGS84 som bygger på en sfärisk jord har en precision på +- 2cm, hur skulle man uppnå detta om jordens form är något annat än sfärisk?
Visade ju dig att avståndet mellan geografisk nordpol och ekvatorn inte kan stämma på en platt jord med den omkrets vi mätt upp, även omkretsen mättes upp långt innan datorerna fanns och om jag minns rätt diffade det inte med mer än 10% mot vad vi idag kan mäta upp.
Du måste nu ställa dig frågorna
1. Känner vi till avstånd på jorden?
2. Kan vi hitta på jorden?
3. Kan vi innan resans början räkna ut avståndet mellan de punkter som ingår i resan.
4. Måste man känna till objektet form för att effektivt och med precision kunna navigera på ett objekt?
5. Känner vi till riktningar på jorden?
Motivera dina svar och förklara hur du kom fram till detta så använder vi detta så att vi kan gå vidare med din svårighet att förstå.