Citat:
Ursprungligen postat av
Dansksisu
Man blir ju fan inte vettig på att läsa västmedia, här är det hela tiden snack om att Ryssland inte har en chans, "Ukraina ger sig aldrig!", "kämpar för friheten!!" etc.
"Ryssland suger"
"Ryssland har vapen från ww2"
"Putin är desperat!!"
Jaha?
Men Ryssland kommer väl i slutändan vinna och få som dom vill ändå,
eller hur?
Vad annars? Kommer Ryssland att bestämma sig för att: "Nä fan, det här sög, låt oss dra oss tillbaka sen fåre vara bra, låt Ukraina vinna..." - Tror ni Putin eller någon annan patriotisk rysk ledare någonsin kommer gå med på detta?
Kontentan är väl för fan att Ryssland kommer få som dom vill ändå till slut.
Eller har jag fel? Varför har jag då fel, det verkar ju sannerligen för i helvete luta mot det i alla fall.
Åsikter?
Du har rätt i en sak och det är att Ryssland och dess diktator och hans närmaste aldrig frivilligt kommer att backa ut ur Ukraina, de har helt enkelt satsat alltför mycket för att de ska kunna göra det utan att riskera att stryka med på kuppen eller i alla fall förlora all makt och alla tillgångar.
Sedan förstår jag inte hur du tror att Ryssland, med en ekonomi mindre än Italiens, ska kunna fortsätta kriget över en längre period när i stort sett varenda demokrati i världen bidrar till att bygga upp Ukrainas militära kapacitet. Just nu står det i princip helt stilla på fronten, men hyfsat säkra analyser ger vid handen att Rysslands förluster än mellan 5 och 6 gånger större, dagligen, än Ukrainas (då talar vi om förlorade soldater och utrustning) och frågan är väl hur länge det ryska folket och de styrande som betalar för "kalaset" är villiga att göra det?
Lägg därtill det faktum att de ekonomiska sanktionerna mot Ryssland sakta försämrar den ryska ekonomin. Långsiktig är Ryssland chanslösa om stödet till Ukraina fortsätter i samma omfattning som idag (nu förefaller det ju dessutom öka och det är ju knappast positivt för Ryssland).
Det finns fortfarande en möjlighet för Ryssland att "vinna" (de kommer aldrig lyckas ta hela Ukraina, men de kan kanske lyckas stabilisera frontlinjerna och hålla dem över lång tid), men det kräver att de ökar insatsen genom att offra mer på att få till försvarbara frontlinjer och det måste ske innan Ukrainas styrketillväxt passerar det stadium där de får möjlighet till nya större motanfall.
Ett annat scenario är förstås att Rysslands diktator sätter in kärnvapen och hoppas på att det inte bemöts med samma medel eller ett fullskaligt konventionellt anfall mot Ryssland. Om väst fegar ur efter en rysk kärnvapeninsats så kan Ryssland möjligen också lyckas med något som de kan utropa som en seger. Detta håller jag dock för högst osannolikt.