2023-02-02, 10:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av foliekiller
Du tror inte det finns viktigare städer i Ukraina som är lika bra eller bättre befästa än Bakhmut?

Om nu Wagner förlorat 30000 man i striderna om Bakhmut, hur många tror du då det kommer att gå för att inta säg 5 städer med samma försvar?

Inser du inte att ryssen är körd?

Om det finns viktigare städer som är bra befästa? Antagligen men den frågan bör du ställa till general Gerasimov.
Wagners förluster har jag ingen koll på. Kan inte svara på den frågan heller - fråga generalen!
Jag rekommenderar att du följer bevakningen av striderna dels via kartan https://www.youtube.com/watch?v=5cFCrO9TAWY (non-biased) och dels via New York Times som naturligtvis är 100% proukraina men samtidigt ändå håller en bra kvalité på rapporteringen https://www.nytimes.com/live/2023/02/01/world/russia-ukraine-news/russias-bombardment-grows-even-as-its-next-steps-remain-unclear?smid=url-share
citerar NYT:
"Ukrainian intelligence estimates that Russia now has more than 320,000 soldiers in the country — roughly twice the size of Moscow’s initial invasion force. Western officials and military analysts have said that Moscow also has 150,000 to 250,000 soldiers in reserve, either training or being positioned inside Russia to join the fight at any time.
“We see that they are preparing for more war, that they are mobilizing more soldiers, more than 200,000, and potentially even more than that,” NATO’s secretary general, Jens Stoltenberg
Konrad Muzyka, a military analyst for Rochan Consulting, which tracks Russian deployments, said that reported Russian artillery barrages had risen from an average of about 60 per day four weeks ago to more than 90 per day last week, with 111 Ukrainian locations targeted on one day alone.
The only matter of consensus is that Russia is not satisfied with the territory it has taken and is maintaining its ultimate goal of subjugating Ukraine. The intensified assault has continued Russia’s pattern for nearly a year: bleeding the Ukrainian military through relentless attacks.
Inser inte du att din egen trovärdighet är körd?
Citera
2023-02-02, 10:10
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Jag har inte koll på alla inlägg men i stort händer det ganska lite under vinterkrigföring. Tyngre vapen och pansar används inte för de kan bara använda vägar där de är sitting ducks. Så det blir bara strider med artilleri och manskap. Ukraina gräver ner sig och nöter ut attacker som består av instormande fotfolk. Ryssland försöker så gott det går att nyttja artilleri medan fotfolket försöker ta någon km här och där. Ibland tar de några meter, ibland elimineras de.

Några större förändringar av fronten sker inte förrän tidigast mars-april, beroende på väder. De som lyckas med samordnade framryckningar med alla de medel som finns, artilleri, pansar, manskap, ev flyg, kommer stå som som vinnare. Inte minst att ha närapå perfekt spaning och precision i attackerna. Vi vet vad Ukraina har på gång, men för ryssarna vet vi bara att det är mobiliserat manskap. Ryssarna kommer behöva modernt rörligt pansar med försörjningslinjer men där finns egentligen inga tydliga tecken på att de mobiliserar upp sådana. Enbart manskap räcker inte, det är lätt att slå ut, både direkt och indirekt på försörjningslinjer.

Många väntar på en rysk stor offensiv. Men det är inte säkert att den kommer. Det fortsätter kanske att mala på. Det är mycket möjligt att ryssarna inte har riktigt tillräckligt många stridsfordon för att verkligen utnyttja sina mobiliserade soldater. De kanske väntar ut ukrainierna. Det som kommer avgöra tror jag är:
1) Vilken volym får vi seav ytterligare vapen efter kommande stridsfordonsleverans?
2) Rysk industriell kapacitet. Hur går det med att renovera upp gamla sovjetvagnar?

Kanske urkainierna gamblar och kör en offensiv mot Melitopol.
Citera
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Maxar är väl ett civilt system? Det kan sitta vilken journalist som helst och titta på bilder över området. De borde kunna upptäcka en så stor truppsamling som en halv miljon soldater lätt.

Ser vi inga stora förläggningar med ryska trupper från västlig media så är jag tveksam till sanningshalten.

Ukraina överdriver såklart. Det ligger i naturen som försvarare.
Det har du förstås helt rätt i. Min tanke var annars att bilder inte publiceras i nuläget eftersom läget är ett annat än för ett år sedan, då spekulationer kring "militärövningarna" hade stort nyhetsvärde.

Det enda jag vet om den ryska mobiliseringen är att jag läst att man sett en ökad aktivitet på andra sidan gränsen, men det skulle ju kunna vara kopplat till en annan militärövning (inga citattecken kring ordet än).

Det har väl även påståtts att ryssarna tillfört förstärkningar kontinuerligt i Donbass i form av bl.a. nyligen mobiliserade...? Ett jävla slöseri igen, i så fall, om syftet varit att försöka avancera. Ukraina har inte haft kraft till några offensiver i vinter, så det är knappast därför ryssarna förstärker.

Jag menar att det vore smartare att ställa upp kompletta, färdigutbildade enheter i Ryssland för att genomföra en samordnad offensiv mot t.ex. Kharkov.
Citera
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Du har alldeles för hårda kriterier för trendvändning. Ukraina försökte ta Kreminna. De misslyckades. Ryssarna tar nog Bakhmut "snart", inom 4-6 veckor. jag tror inte fronten kollapsar. Men Ukraina agerar som de har lägre stridsvärde och inte kan kraftsamla.
Ukraina kan definitivt inte kraftsamla. Det har du rätt i. Det krävs planering, logistik och utrustning för att lyckas med en attack. Ryssland har inget av det men anfaller ändå och detta pekar såklart på väldigt stora förluster för ryssarna. Att tro något annat är naivt.

Citat:
Där finns alltid coping-teorin att "de kan anfalla om de vill, men väljer att orsaka ryssarna stora förluster istället". Exakt samma argument hörde vi från prorysk sida när de inte kunde komma framåt i somras, dock med något högre trovärdighet eftersom de hade överläge i artilleri.
Ukraina kan inte anfalla även om de skulle vilja. De har inte utrustningen och logistiken för det. Därför drar de sig tillbaka under ordnade former.

De försökte som du säger ta Kreminna men insåg att det var omöjligt väl den ryska köttmuren kom på plats. Därför stagnerade det.

Att Ryssland anfaller är endast för att de måste. De måste visa Kreml resultat. Det finns inget annat skäl för det är inga ordnade anfall som pågår. Det är en utnötning.

Men som jag sagt innan. Ukraina har tiden på sin sida om de har fler soldater i fält.
Citera
2023-02-02, 10:17
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det har du förstås helt rätt i. Min tanke var annars att bilder inte publiceras i nuläget eftersom läget är ett annat än för ett år sedan, då spekulationer kring "militärövningarna" hade stort nyhetsvärde.
Det finns ett stort nyhetsvärde om en halv miljon ryska soldater kraftsamlar i Belarus.

Citat:
Det enda jag vet om den ryska mobiliseringen är att jag läst att man sett en ökad aktivitet på andra sidan gränsen, men det skulle ju kunna vara kopplat till en annan militärövning (inga citattecken kring ordet än).
Jo, aktivitet har vi hört om. Men vilka konkreta bevis har man sett förutom några små kolonner. Det kan vara vad som helst.

Citat:
Det har väl även påståtts att ryssarna tillfört förstärkningar kontinuerligt i Donbass i form av bl.a. nyligen mobiliserade...? Ett jävla slöseri igen, i så fall, om syftet varit att försöka avancera. Ukraina har inte haft kraft till några offensiver i vinter, så det är knappast därför ryssarna förstärker.
Ryssarna förstärker för de har inte medialt sett råd att förlora mer terräng.

Citat:
Jag menar att det vore smartare att ställa upp kompletta, färdigutbildade enheter i Ryssland för att genomföra en samordnad offensiv mot t.ex. Kharkov.
Självklart är det så. Men Ryssland har troligen inte tid med det. De måste sätta in trupperna omgående och de måste hålla tryck på Ukraina och genomföra småskaliga offensiver för att visa sig starka. De vill såklart komma till förhandling så snart som möjligt. Det gör man inte om man visar svaghet.
Citera
2023-02-02, 10:24
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BjornBorg66
Då är vi överens om antalet döda.

Visste du att region Donetsk består av 54% etniska Ukrianare?
Är det en minoritet?
Källa:https://sv.wikipedia.org/wiki/Donetsk_oblast
Citera
2023-02-02, 10:30
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
kan du kanske citera?
för du sitter väll inte och shitpostar dina känslor och inremonologer bara?

Här har du från denna forumdel, allt kommentarer på mobiliseringen:

Ensamkrigaren: “Vad är det de försöker mobilisera? De blir bara skickade i döden, de har inte en chans med den typen av manskap. De kommer bara dö och tömma vapenlagren ännu snabbare.”

Zergrush: “medans dessa Uralmongoler som nu ska skickas iväg i krig, efter*två veckors träning, ser ut som några slags medelålders misfits som du släpat fram bakom en parkbänk mittemot Systembolaget?*…Nej, det tycks verkligen vara slutet för RyZZland vi ser pågående inför världens ögon här”

“Eftersom man i första hand tvångsinkallar personer som är helt emot kriget, och dessa människors främsta chans att överleva en placering på frontlinjen är att skjuta sin överordnade för att sedan överlämna sig till ukrainska styrkor och ge upp, så undrar jag om det överhuvudtaget kommer finnas kvar några befäl i den ryzka armén om tre månader…

Olalele: “Extremt underhållande, tack för skratten vi får se hur " världens näst starkaste arme " reder ut det nu 😂😂😂😂😂😂😂😂😂 fyllon blandat med pedofiler, pundare, våldtäktsmän, bögar och en massa islamister och araber det är en stor komedi”

Interiordekorator: “Alkoholister och utsläppta fångar. Detta kommer gå bra!”

Reijo: “Mobiliseringen kommer inte att ändra krigsförloppet annat än att en massa dör i onödan.”

Orko:
“Ja, ska verkligen bli spännande att se 300.000 alkoholister och omotiverade småbarnspappor bli ofrivilligt slaktade mot Natovapen i Ukraina.”

Bollius:
“Dom där 300.000 är enbart ett försök att stabilisera fronten. När vintern är över så har de flesta gått åt och man har förmodligen redan utfört en ny mobilisering. Och man kommer garanterat förlora mer mark till Ukraina under vintern.” [notera: det är korrekt att de skulle stabilisera fronten IMO, men Bollius tror inte att de skulle lyckas stabilisera fronten]

Observerare:
“Ryssland ska vara glada om de kan hålla taget territorium. Någon offensiv kan de glömma. De försöker visserligen i Donetskområdet, och hankar sig fram några 100 m här och där i månaden. Men på det hela taget är den ryska armén sönderkörd. Man kan inte ersätta det som är förlorat med ovilliga mobiliserade.*“

Det var inte allt jag kunde hitta heller.
Notera att ingenstans var där någon heller som skrev något i stil med "det kommer inte att räcka när stridsvagnarna också kommer...och F16". Det är dock inte något konstigt med att ha fel, så lätt är det inte att förutsäga krig. Men det intressanta är refleksionen - var gick det fel? Dåliga källor av data (dvs lurade av sin informationsbubbla)? Något annat?
Citera
2023-02-02, 10:31
Medlem
attogs avatar
Citat:
Du har alldeles för hårda kriterier för trendvändning. Ukraina försökte ta Kreminna. De misslyckades. Ryssarna tar nog Bakhmut "snart", inom 4-6 veckor. jag tror inte fronten kollapsar. Men Ukraina agerar som de har lägre stridsvärde och inte kan kraftsamla.

Där finns alltid coping-teorin att "de kan anfalla om de vill, men väljer att orsaka ryssarna stora förluster istället". Exakt samma argument hörde vi från prorysk sida när de inte kunde komma framåt i somras, dock med något högre trovärdighet eftersom de hade överläge i artilleri.

Jag noterar att du undviker att svara på mina frågor. Jag tar det som att dina argument inte håller eller finns alls.

Noterar också ditt använder olika tempus, om samma sak, men om de olika sidorna.
Ukraina håller fortfarande på med sin offensiv mot Kreminna. Du säger, försökte.
Det är inte över, på långa vägar.
Ang Bakhmut, så tar de nog "snart"

Bekräftar bara ditt narrativ om att Ukarina, lägger er ner och förhandla bort land grab!
Citera
2023-02-02, 10:32
Medlem
Citat:
Många väntar på en rysk stor offensiv. Men det är inte säkert att den kommer. Det fortsätter kanske att mala på. Det är mycket möjligt att ryssarna inte har riktigt tillräckligt många stridsfordon för att verkligen utnyttja sina mobiliserade soldater. De kanske väntar ut ukrainierna. Det som kommer avgöra tror jag är:
1) Vilken volym får vi seav ytterligare vapen efter kommande stridsfordonsleverans?
2) Rysk industriell kapacitet. Hur går det med att renovera upp gamla sovjetvagnar?

Ryssarna mal på för de behöver visa något för hemmaopinionen. Det de lyckas ta får blåsas upp i egna led som stora vinster. Som sagt vinterkrigföring står ofta still. Avgörande förändringar kan ske när marken blir torrare. Och då måste allt samordnas för att framryckning ska fungera. Sammansättningen av olika enheter måste vara rätt, samordningen mellan alla enheter måste klaffa. Kommunikationen måste klaffa så att alla enheter hela tiden får uppdrag och mål som ska bekämpas. Sedan måste soldater roteras in och ut för vila och mat mm.
Citera
2023-02-02, 10:36
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det finns ett stort nyhetsvärde om en halv miljon ryska soldater kraftsamlar i Belarus.

Jo, aktivitet har vi hört om. Men vilka konkreta bevis har man sett förutom några små kolonner. Det kan vara vad som helst.

Ryssarna förstärker för de har inte medialt sett råd att förlora mer terräng.

Självklart är det så. Men Ryssland har troligen inte tid med det. De måste sätta in trupperna omgående och de måste hålla tryck på Ukraina och genomföra småskaliga offensiver för att visa sig starka. De vill såklart komma till förhandling så snart som möjligt. Det gör man inte om man visar svaghet.
Den enda rimliga förklaringen om det nu inte märks att man gör större förflyttningar är att ryssarna skjuter till resurser löpande vid fronten. Girkin skrev ju något om "striden för att återta initiativet", så ditt sista stycke stämmer säkert bra. Det betyder i så fall att det kanske inte blir någon större rysk offensiv. Kan tänka mig att förhoppningen är att det ukrainska försvaret ska kollapsa under trycket, men det verkar ganska långsökt om mängden rysk trupp i strid är någorlunda konstant (p.g.a. förluster).

Det vore intressant att veta mer om de planerade samövningarna i Vitryssland. Är det inte något mindre på gång, eller hur var det nu? Och så något mer omfattande i september. Lååångt till dess.
Citera
2023-02-02, 10:37
Medlem
Reimers avatar
Uppdatering från Kenneth Gregg, hårda strider vid Kreminna, ryssarna har skickat in förstärkningar där.

Citat:
02.02.2023 Uppdateringen. Först en bildhälsning från våra ingenjörsplutoner i Bakhmut som tackar så hjärtligt för vadarbyxorna och vintergummistövlarna. De säger att det var mycket viktigt att de fått just den rätta produkten för arbete i lervällingen och tillika i kylan. Man hälsar att med dessa kan de arbeta snabbare och på så vis komma segern närmare.
Fronten vid Kreminna. Vi attackerar våldsamt söder om staden med viss framgång, medan den lede fi attackerar nord väst om staden. Fienden har satt in enorma förstärkningar och har nu bevisligen följande styrkor omkring och i Kreminna;
108th Air Assault Regiment
56th Air Assault regiment
98th Airborne Battalion
234th Airborne Assault Regiment
237th Airborne Assault Regiment
331th Airborne Regiment
104th Airborne Assault Regiment
13th Squad BARS
488rd motor Rifle Regiment
144th Guards Motor Rifle Division
488th Motor Rifle Regiment from 144 MRD
90th Tank division
35th, 55th, 30th och 74th Separate Motor Rifle Brigads
Däremot saknar man tillräckligt med artillerienheter men som försvarsenheter är de helt dugliga. Turisterna vet att ifall vi inte tillåter dem att vara i Kreminna kommer Luhansk fronten att kollapsa för dem.
Chasiv Yar/Bakhmut striderna är hårda och turisterna har kommit in i stadens förorter för att stanna. Vi har inte lyckats driva ut dem utan nu är taktiken att stalla dem så mycket det går. Chasiv Yar blir allt mer en viktig ort för oss nu när vädret växlar mellan kallt och varmt. Orten är uppe på en kulle och omges av våt och myrmarker. För att turistsvärmen skall komma vidare mot Kramatorsk måste de ta staden och det fordrar nog minst samma styrkor som vid Bakhmut.
Att turisterna skulle börja avancera någon annanstans än här i Donbas är minimal. Det är nog här kriget avgörs när vi får in de riktigt tunga vapnen och vädret så tillåter. Fast det skrivs mycket i media om turisternas markvinningar är de de facto väldigt småa i verkligheten. Gårdagens förlustförhållanden blev 1:9 fördel oss i Bakhmut området.

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Citera
2023-02-02, 10:44
Medlem
attogs avatar
Citat:

Offensiv? Kanske inte.
Trupper för ett lågintensivt krig spekuleras det om. För att trötta ut intresset från väst.
Helt fel taktik, enl mig.
Ryssar har en chans. All in på Kiev och slå ut ledningen för Ukraina. Sedan att hoppas att resten faller.

Men det kommer inte heller lyckas. Den chansen hade Putin 24/2 2022. Nu är den chansen borta.

När Ukraina fått sina vapen och läget är rätt, kommer de slå en kil rakt igenom ryssarna. Meiltopol kommer vara huvudriktning.
Kreminna kommer hållas på halster, för att binda rysk trupp.
Man kommer korsa Dnipro i Kherson, för att skapa panik på södra flanken. Ev med snabb spurt mot Krim. Skulle inte förvåna mig om CV90 rullar in först på Krim.
Detta kommer få ryssarna att kollapsa och Putin abdikera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in