2023-02-01, 21:35
Medlem
zeke5s avatar
Kan upplysa att både FMV och SAAB har anställda som kontrollerar köp/sälj sajter wordwide på militärt material främst från flygplan
Finns många såna samlar sajter i UK
De jagar folk över hela världen på saker som är klassat som krigsmaterial
Så har ni en gammal viggen 37 detalj så sälj inte den
Citera
2023-02-01, 22:49
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
De grejorna brukade makuleras, försvarsloggan kryssades eller avlägsnades. Har själv prylar från försvaret jag köpt på loppis osv. som inte är makulerade, och då olagliga, bla bajonetter med serienummer. Hur det är med hjälmar vet jag inte men antar det är liknande förfarande.
Varför skulle utgallrade gamla stålhjälm m/37 vara olaglig om FM själv sålt hjälmarna efter att de utgått från materielreserven?
Citera
2023-02-02, 01:30
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Varför skulle utgallrade gamla stålhjälm m/37 vara olaglig om FM själv sålt hjälmarna efter att de utgått från materielreserven?

Stålhjälmar räknas inte längre som krigsmateriel, även nytillverkade sådana med undantag för desarmeringshjälmar. Det är bara militära plast- och komposithjälmar som räknas. Vissa kan dock vara av typ PDA med även civil användning och dessa är då inte krigsmateriel.
Citera
2023-02-02, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Försvaret sålde ju själva hjälmar, stridsele, uniformer, tält o.s.v. ända fram på 90-talet.
På 70-talet gick det att köpa terrängbilar.
Ända man inte sålde var vapendelar och ammunition.

Rätt säker du kan köpa en stridsvagn med plomberad kanon av försvaret. Det gick iaf för inte allt för många år sedan.
Citera
2023-02-02, 01:54
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heimdal
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/zack-16-ar-kopte-en-gammal-hjalm-misstanks-for-brott-mot-lagen-om-krigsmateriel
Kortade ner urklippet lite...

Satt och kollade lite på Lagen.nu om just "lagen om krigsmateriel", och som de flesta lagtexter r det ordbajsande på hög nivå.
Men jag kan inte hitta något direkt om privatpersoners försäljning av så kallat krigsmateriel.
Det verkar helt befängt att en gammal hjälm utgör ett brott.
Häleri kan jag med lite god vilja kunna acceptera.

Vad tycker och tror ni?

Hjälmen i fråga räknas som krigsmateriel, att krigsmateriel skulle få säljas av privatpersoner känns osannolikt.

Jag tror på villkorlig dom och förverkande av hjälmen, alternativt 50 dagsböter a 100 kr.

LL
Citera
2023-02-02, 02:53
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Hjälmen i fråga räknas som krigsmateriel, att krigsmateriel skulle få säljas av privatpersoner känns osannolikt.

Jag tror på villkorlig dom och förverkande av hjälmen, alternativt 50 dagsböter a 100 kr.

LL

Om det är en äkta M90 med märkning ja, men det finns även kopior som har märkning ECE 22.05 och de är av typ PDA och tillåtna att sälja då de räknas som civil MC-hjälm. Sådana fanns att köpa i vissa MC-butiker för några år sen. De ser helt lika ut som en M90 utifrån men är av enklare material.

Nu verkar det inte vara en M90 eftersom det fanns kvitto från en butik och då rör det sig sannolikt om en annan likadan hjälm från NP Aerospace som sannolikt sålts helt lagligt till Sverige eftersom england inte har samma regler för krigsmaterial. Det gick alltså utmärkt att köpa hjälmen ny, men det går inte att sälja den vidare eftersom den räknas som krigsmateriel (om den är äkta).
Citera
2023-02-02, 06:13
Medlem
Salama-Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Oklart då de "kryssade" plagg jag har väl är 20 år eller äldre. Tror de är mer noga med prylar, har AK5 bajonett och den är tydligen olaglig att inneha som civil enigt en bekant. Kan tro hjälm 90 kan vara liknande. då de är betydligt dyrare än en tisha eller ett par långjohns.

Under en period var man tvungen att köpa sina arbetskläder via butikerna på regementet. Om jag försöker sälja mina kläder som jag har varit tvungen att köpa, så blir man anmäld av försvarsmakten. Försvarsmakten tänker inte köpa tillbaka kläderna heller. Allt som försvarsmakten har skänkt bort, kan inte heller säljas vidare, då blir man också anmäld. Det man har köpt på ett s.k. överskottslager och sedan försöker sälja vidare, blir man också anmäld för. Undrar om försvarsmakten bryter mot konsumentköplagen, då de säljer varor, men förbjuder vidareförsäljning genom hot.

Bara för att det finns en lapp med 3-kronor, så tror försvarsmakten att det är stulet. Det är dax att dom slutar med allt trams och tar ansvar för sina egna handlingar och inte straffa andra för sina tillkortakommande.
Citera
2023-02-02, 08:04
Medlem
Nu får man tänka om vad man kan köpa, så klart är det få folk som köper militär unifom eller liknande men vad är nästa steg?

Kommer dom kamma igenom hela second hand butiker i sverige och dubbel kolla vad dom säljer och ge böter till saker som inte ska säljas?
Citera
2023-02-02, 09:46
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salama-Blixt
Under en period var man tvungen att köpa sina arbetskläder via butikerna på regementet. Om jag försöker sälja mina kläder som jag har varit tvungen att köpa, så blir man anmäld av försvarsmakten. Försvarsmakten tänker inte köpa tillbaka kläderna heller. Allt som försvarsmakten har skänkt bort, kan inte heller säljas vidare, då blir man också anmäld. Det man har köpt på ett s.k. överskottslager och sedan försöker sälja vidare, blir man också anmäld för. Undrar om försvarsmakten bryter mot konsumentköplagen, då de säljer varor, men förbjuder vidareförsäljning genom hot.

Bara för att det finns en lapp med 3-kronor, så tror försvarsmakten att det är stulet. Det är dax att dom slutar med allt trams och tar ansvar för sina egna handlingar och inte straffa andra för sina tillkortakommande.

Klädesplagg räknas dock inte som krigsmateriel och allt du köpt och har kvitto på får du sälja.

Hjälmarna går inte att köpa och i detta fall rör det sig om en stulen hjälm som ett företag i Malmö sålt olagligt. Eftersom det är ett företag som sålt så förväntas inte köparen att kontrollera att det finns ett försäljningstillstånd. Så därför lades åtalspunkten om häleri ned, men hjälmen får fortfarande inte säljas vidare och företaget skall återbetala köpesumman och hjälmen återlämnas till försvarsmakten.
Citera
2023-02-02, 09:53
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harlequin73
tänk att gamla attiraljer utan funktion i dagsläget kan räknas som krigsmateriel, men handgranater jämställs med fyrverkerier i lagen om explosiva varor.

Mycket bra sammanfattning av sinnessjukhuset Sverige idag.
Citera
2023-02-02, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Försvaret sålde ju själva hjälmar, stridsele, uniformer, tält o.s.v. ända fram på 90-talet.
På 70-talet gick det att köpa terrängbilar.
Ända man inte sålde var vapendelar och ammunition.

fel! försvaret skänkte enorma mängder ammuntion till olika skytteklubbar in på 00 talet
och de säljer ännu idag terrängbilar direkt från försvaret
Citera
2023-02-02, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
fel! försvaret skänkte enorma mängder ammuntion till olika skytteklubbar in på 00 talet
och de säljer ännu idag terrängbilar direkt från försvaret

Kan vara så men det var inte det tråden handlade om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in