2023-02-01, 17:32
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/zack-16-ar-kopte-en-gammal-hjalm-misstanks-for-brott-mot-lagen-om-krigsmateriel
Kortade ner urklippet lite...

Satt och kollade lite på Lagen.nu om just "lagen om krigsmateriel", och som de flesta lagtexter r det ordbajsande på hög nivå.
Men jag kan inte hitta något direkt om privatpersoners försäljning av så kallat krigsmateriel.
Det verkar helt befängt att en gammal hjälm utgör ett brott.
Häleri kan jag med lite god vilja kunna acceptera.

Vad tycker och tror ni?
Citera
2023-02-01, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heimdal
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/zack-16-ar-kopte-en-gammal-hjalm-misstanks-for-brott-mot-lagen-om-krigsmateriel

Satt och kollade lite på Lagen.nu om just "lagen om krigsmateriel", och som de flesta lagtexter r det ordbajsande på hög nivå.
Men jag kan inte hitta något direkt om privatpersoners försäljning av så kallat krigsmateriel.

Vad tycker och tror ni?
Gamla surgubbar hos såväl åklagare som försvarsmakt. De har inte hängt med i samhällsutvecklingen. Stackars kille. "Vi" skänker vapen utan någon som helst kontroll till Ukraina, vapen som hamnar i Sydamerika och andra delar av världen. Sen har vi en liten kille som köpt en hjälm i en butik ock kan uppvisa kvitto. Sjuk värld.
Senast redigerad av Nunjapiznes 2023-02-01 kl. 17:43.
Citera
2023-02-01, 17:43
Medlem
skalman1973s avatar
Rent trams . Om Försvarsmakten inte har bättre saker för sig än att öppna/skapa nya mål av nedlagda anmälningar så har någon anställd inom försvarsmakten fel arbetsuppgifter samt en för låg arbetsbörda ! Kunde skötts både smidigare och bättre av försvarsmakten typ en personlig kontakt samt förklarat läget och erbjudit pojken ett studiebesök eller något kul . Skulle varit mycket bättre PR än det tramset som nu uppstått .

Rent tekniskt sett skulle polisen dock tagit hjälmen i beslag från första början och återbördat den . Så felet ligger i polisens rutiner . Vilket nu en understimulerad fåntratt hos FM försöker skjuta över på en 16 åring / Snyggt jobbat
Citera
2023-02-01, 17:43
Medlem
Vitman-33s avatar
Det här är inte det enda fallet utav övergrepp mot människor som har ett gott syfte eller är allmänt intresserade, var beredda på att era "friheter" som ni haft kommer att begränsas i högsta möjliga grad. Du har inte längre rätt att ha ett fritidsintresse av vad du än bestämmer dig för. Du kommer inte längre att ha möjlighet att påverka din egen kropp i både gott och i ont. Du kommer från och med nu att vara en person i en bur. Det är övermakten som bestämmer vad du får och kan göra. Friheten tas ifrån oss med metoder som du först inte märker, det görs på ett sätt som du inte blir direkt medveten om. Jag hade utan problem kunnat stå upp för ett land som ger dig friheten att göra vad du vill med dig själv eller ha en hobby som är ofarlig. Istället så ser ordningsmakten till att du eftersom du köper en stridhjälm är att se som en människa som är kriminell. Lycka till Sverige.
Senast redigerad av Vitman-33 2023-02-01 kl. 18:00.
Citera
2023-02-01, 17:51
Medlem
Försvaret sålde ju själva hjälmar, stridsele, uniformer, tält o.s.v. ända fram på 90-talet.
På 70-talet gick det att köpa terrängbilar.
Ända man inte sålde var vapendelar och ammunition.
Citera
2023-02-01, 18:03
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Försvaret sålde ju själva hjälmar, stridsele, uniformer, tält o.s.v. ända fram på 90-talet.
På 70-talet gick det att köpa terrängbilar.
Ända man inte sålde var vapendelar och ammunition.
De grejorna brukade makuleras, försvarsloggan kryssades eller avlägsnades. Har själv prylar från försvaret jag köpt på loppis osv. som inte är makulerade, och då olagliga, bla bajonetter med serienummer. Hur det är med hjälmar vet jag inte men antar det är liknande förfarande.
Citera
2023-02-01, 18:04
Medlem
MustMasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heimdal

Vad tycker och tror ni?

Helt korrekt. Sen kan man diskutera om det är Zack som ska åtalas eller butiken då han uppenbarligen har kvitto på hjälmen.
Men.. Hjälm 90 används fortfarande av FM och är en del av det krigsmateriel som nyttjas i försvaret av Sverige. Det som FM tidigare sålt ut har varit utrangerat materiel som klassas som överskott. Där finns en väsentlig skillnad.
Citera
2023-02-01, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
De grejorna brukade makuleras, försvarsloggan kryssades eller avlägsnades. Har själv prylar från försvaret jag köpt på loppis osv. som inte är makulerade, och då olagliga, bla bajonetter med serienummer. Hur det är med hjälmar vet jag inte men antar det är liknande förfarande.

Fast det är något som kommit på senare dagar.

Blir ju svårt att nya regler gäller retroaktivt.
Det jag mins själv från lumpen var att saker som kastades stämplades med en grå färg stämpel "M". På fram ytter sida.

Har själv kvar t-shirts från lumpen som vi fick behålla och ingen sa något att vi skulle ta bort tre kronor loggan på lappen.
Citera
2023-02-01, 18:31
Medlem
Är väl inte alls konstigt? Tänk dig att ett företag ser att något stulet från bolaget cirkulerar på beg marknaden?
Citera
2023-02-01, 18:33
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Fast det är något som kommit på senare dagar.

Blir ju svårt att nya regler gäller retroaktivt.
Det jag mins själv från lumpen var att saker som kastades stämplades med en grå färg stämpel "M". På fram ytter sida.

Har själv kvar t-shirts från lumpen som vi fick behålla och ingen sa något att vi skulle ta bort tre kronor loggan på lappen.
Oklart då de "kryssade" plagg jag har väl är 20 år eller äldre. Tror de är mer noga med prylar, har AK5 bajonett och den är tydligen olaglig att inneha som civil enigt en bekant. Kan tro hjälm 90 kan vara liknande. då de är betydligt dyrare än en tisha eller ett par långjohns.
Citera
2023-02-01, 19:00
Medlem
Tänk att nån har så lite att göra på sitt jobb att den har tid att polisanmäla detta
Citera
2023-02-01, 19:07
Medlem
tänk att gamla attiraljer utan funktion i dagsläget kan räknas som krigsmateriel, men handgranater jämställs med fyrverkerier i lagen om explosiva varor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in