2023-02-01, 20:26
Medlem
ElonRuskpricks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oboybrunn
Och återigen visar du varför du inte borde ha rösträtt.
Hur många politiker, dommare, åklagare och näringslivstoppar har du i ditt lokala innebandylag?

Du drar liknelse med en idrottsklubb där vilken gök som helst kan springa runt och svettas i en tröja med ett tusen år gammalt sällskap som byggt hela den västerländska världen från Europa till USA, ett internationellt maktcentrum där nästan varenda land har representanter i form av landets ledning med i sagda sällskap.
Om det fanns en speciell innebandyliga där bara lag får spela som har en viss andel människor med makt så hade din liknelse varit relevant.
Men du finns det ingen sådan liga och därför faller hela ditt jävla argument.
Du jämför äpplen med päron. Eller nej. Inte ens det.
Du jämför äpplen med guldtackor.
Fattaru???

Frimurarna är inte tusen år gamla, gissar du bara?
Citera
2023-02-01, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kodapan
Frimurare strävar efter att förbättra sig själva för att bli bättre män. Man tar vad man ger som man säger. Detta görs bland annat genom gamla traditioner, ritualer och symbolik. Förstår man inte värdet i detta har man inget att hämta från frimureriet.
Stämmer hyfsat.
Citat:
Man träffas en gång i månaden, har på sig kostym, äter middag och dricker. Man nätverkar med andra med samma höga moraliska och etiska ambitioner som en själv. Man följer ritualer under middagsbjudningar vilka kan skilja sig beroende på sin rang, som också är avgörande för var man sitter.
Varierar, många jag känner går en eller två gånger i veckan, ibland som ämbetsman i en grad, ibland i egen grad, ibland när en vän får en ny grad, ibland på annan ort bara för att få uppleva deras speciella miljö. Nästa vecka reser jag bort för att gå på tre olika loger i tre olika grader på annan ort. Vissa är inte alls lika intresserade.

Brödramåltiden är inte obligatorisk. Det rituella inslaget under vanliga brödramåltiden är inte stort, det finns dock något som kallas måltidsloge vilket är en annan femma. Bordsplacering under brödramåltiden varierar efter loge och ort, inte sällan prioriteras yngre bröder (dvs lägre grad) så att de känner sig sedda och välkomna. Recepienten är hedersgästen. Det känns i mitt tycke extremt märkligt vid de få tillfällen jag upplevt när någon drar växlar på en högre grad. Ödmjukhet och broderskap spirar oftast.

Klädsel är svart kostym eller frack. Jag rekommenderar frack, de flesta ser mycket bra ut i frack, rik som fattig - kostym är mycket mera avslöjande, trist att se sjabbig ut om man har en illasittande kostym när man är i en värdig och högstämd miljö. Det har inget med snobberi att göra, känns som en sorts hygienfaktor på samma sätt som att duscha. Man vill vara hel, fin, ren, proper, värdig i vissa sammanhang.

Citat:
Att man är frimurare betyder inte att man är bästa kompis med högt uppsatta företagare, politiker eller åklagare. Men frimurare blir ofta framgångsrika för att de är frimurare för att de vill utveckla sig själva. Framgången följer ofta med som ett resultat av samma driv till personlig utveckling.sitter.
Jag har personligen ingen lust alls att diskutera affärer med mina bröder. Jag vill ha en fristad från den allmänna världen, vi diskuterar filosofi, rit, myt, symbolik, religion, historia, psykologi, och varför inte magi, alkemi, astrologi och andra ämnen som kan väcka en törst efter andra dimensioner i tillvaron.
Citat:
Jag förstår om man blir besviken, men frimurare är bara hemlighetsfulla världsdominerare enligt rykte.
Om man lyckas dominera sin egen inre värld har man kommit mycket långt. Där kan den som söker finna något inom frimureri.
Citera
2023-02-01, 20:34
Medlem
picapicans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElonRuskprick
Var tror du att 💀 kommer ifrån?

Det är nog bäst att du inte går med eller är du en WT som aldrig blir tillfrågad om de vill gå med😎

Varför tror du jag vill gå med i detta sjuka sällskap? Du menar att den som läcker blir dödad?
Citera
2023-02-01, 20:37
Avslutad
Citat:
Det är nog bäst att du inte går med eller är du en WT som aldrig blir tillfrågad om de vill gå med😎

Man blir inte tillfrågad. De som är redo söker.

Citat:
Ursprungligen postat av picapican
Varför tror du jag vill gå med i detta sjuka sällskap? Du menar att den som läcker blir dödad?

Varför tycker du att det är ett sjukt sällskap?
Citera
2023-02-01, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutonomCow
Kalla fakta har granskat domare, åklagare, advokater som är med i frimurarna - stinker jäv. Om jag sitter i rätten vill jag inte att de som dömer mig ska ha legat i någon kista och kallar varandra bröder
https://www.tv4play.se/program/kalla-fakta-frimurarnas-hemlighet
Detta är något som dyker upp då det är nyhetstorka. Jag är betydligt mer bekymrad över den djupa sozzestaten där sozzar satt i system att sedan minst femtio år tillbaka endast utnämna partivänner till viktiga poster i samhället. Det innebär att även om vi som nu har en borgerlig regering så styr sozzarna lik förbannat över vad som är möjligt att förändra, i alla fall på kort sikt.
Citera
2023-02-01, 20:44
Medlem
picapicans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oboybrunn
Nu är det ju inte bara USA som har ett 33 gradigt system, utan de flesta länder.
Vilket du hade vetat om du faktiskt hade koll.
Vi diskuter inte Sverige, vi diskuterar internationellt.

Och du känner inte flera 10or. Du är för naiv för att göra det.
Jag känner ingen 10a men 7-8 och en 7a som tog livet av sig när han ville bort från Frimurarordern.

Jag blev antagen. Blev som tur var övertalad att inte fortsätta. Jag är glad för det.

Vad skiljer graderna från varandra i praktiken? Vad går middagarna ut på, mer än att äta och bli mätt? Vem lagar maten? Är det nya medlemmar som läggs i likkistor?

Citat:

Vad skiljer graderna från varandra i praktiken? Vad får middagarna ut på, mer än att äta och bli mätt? Vem lagar maten?

Varför tycker du att det är ett sjukt sällskap?

Som jag skrivit innan: likkistor, blod, döskallar, halshuggartecken, hemlighetsmakeri etc.
Citera
2023-02-01, 20:51
Medlem
ElonRuskpricks avatar
Citat:

De värvar medlemmar bland de som de tror passar in och som kan visa upp referenser ifrån två pålitliga personer. Det är endast en mindre andel som själva söker.
Citera
2023-02-01, 21:13
Avslutad
Citat:
De värvar medlemmar bland de som de tror passar in och som kan visa upp referenser ifrån två pålitliga personer. Det är endast en mindre andel som själva söker.

Nej.

Ansökan görs skriftligen. Samtliga ansökningar kräver två faddrar. Om en ansökan inte når kraven på faddrar utses dessa av logen.

Ansökan initieras av den sökande.

OAL kapitel 16

Anmälan om inträde skall ske skriftligen. Inträdesanmälan skall vara under- tecknad av två därtill berättigade bröder, inför vilka sökanden tillkännagivit sin önskan om inträde och vilka förklarar sig vara hans faddrar och ansvara för honom inför logens ordförande mästare.
Faddrarna skall ha kännedom om sökandens behörighet och lämplighet enligt föreskrifterna i detta kapitel.

Faddrarna skall inneha lägst III graden. Av faddrarna skall den ene inneha lägst VII graden och den andre lägst III graden. En av faddrarna får tillhöra kapitel- loge som arbetar enligt det svenska systemet i Danmark, Island eller Norge.

5§ Om en broder av I eller II graden känner någon som önskar inträde, eller om in- tresse föreligger från en sökande utan faddrar, kan detta anmälas till ordföran- de mästaren. Denne utser två bröder av lägst VII graden bland logens nuvaran- de eller förutvarande ämbetsmän att vara faddrar.
På motsvarande sätt förfar ordförande mästaren om någon fadder avlider innan en sökande hunnit antas.

6§ Inträdesanmälan skall innehålla uppgift om sökandens förnamn, efternamn, födelsedag, födelseort och titel samt om hans faders namn och eventuell grad inom Orden.

Inträdesanmälan lämnas på fastställt formulär.

Ordförande mästaren skall granska inträdesanmälan och pröva om sökanden med hänsyn till bestämmelserna i 1 och 2 §§ kan föreslås till inträde.

Befinns sökanden obehörig och blir inte hindret undanröjt på det sätt som sägs i 3 §, skall ordförande mästaren avvisa anmälan. Detsamma gäller om sökanden har anmälts i annan loge eller blivit utesluten ur Orden.
Senast redigerad av kodapan 2023-02-01 kl. 21:15.
Citera
2023-02-01, 21:24
Medlem
espiyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShivaDestructor

Jag har personligen ingen lust alls att diskutera affärer med mina bröder. Jag vill ha en fristad från den allmänna världen, vi diskuterar filosofi, rit, myt, symbolik, religion, historia, psykologi, och varför inte magi, alkemi, astrologi och andra ämnen som kan väcka en törst efter andra dimensioner i tillvaron.

Om man lyckas dominera sin egen inre värld har man kommit mycket långt. Där kan den som söker finna något inom frimureri.

Anser du att det finns något som är exklusivt i frimureriet vad gäller detta? Eller kan man hitta det i litteraturen kanske?

Det sista du skriver där är intressant och är något som jag hittat i andra källor utanför frimureriet.
Citera
2023-02-01, 21:24
Medlem
ElonRuskpricks avatar
Citat:
Nej.

Ansökan görs skriftligen. Samtliga ansökningar kräver två faddrar. Om en ansökan inte når kraven på faddrar utses dessa av logen.

Ansökan initieras av den sökande.

OAL kapitel 16

Anmälan om inträde skall ske skriftligen. Inträdesanmälan skall vara under- tecknad av två därtill berättigade bröder, inför vilka sökanden tillkännagivit sin önskan om inträde och vilka förklarar sig vara hans faddrar och ansvara för honom inför logens ordförande mästare.
Faddrarna skall ha kännedom om sökandens behörighet och lämplighet enligt föreskrifterna i detta kapitel.

Faddrarna skall inneha lägst III graden. Av faddrarna skall den ene inneha lägst VII graden och den andre lägst III graden. En av faddrarna får tillhöra kapitel- loge som arbetar enligt det svenska systemet i Danmark, Island eller Norge.

5§ Om en broder av I eller II graden känner någon som önskar inträde, eller om in- tresse föreligger från en sökande utan faddrar, kan detta anmälas till ordföran- de mästaren. Denne utser två bröder av lägst VII graden bland logens nuvaran- de eller förutvarande ämbetsmän att vara faddrar.
På motsvarande sätt förfar ordförande mästaren om någon fadder avlider innan en sökande hunnit antas.

6§ Inträdesanmälan skall innehålla uppgift om sökandens förnamn, efternamn, födelsedag, födelseort och titel samt om hans faders namn och eventuell grad inom Orden.

Inträdesanmälan lämnas på fastställt formulär.

Ordförande mästaren skall granska inträdesanmälan och pröva om sökanden med hänsyn till bestämmelserna i 1 och 2 §§ kan föreslås till inträde.

Befinns sökanden obehörig och blir inte hindret undanröjt på det sätt som sägs i 3 §, skall ordförande mästaren avvisa anmälan. Detsamma gäller om sökanden har anmälts i annan loge eller blivit utesluten ur Orden.

Det är skillnad på hur man blir rekryterad och godkänd som broder.

Det är fortfarande så att de flesta blir tillfrågade om de vill bli medlemmar och att väldigt få söker själva utan att känna någon medlem.
Citera
2023-02-01, 21:28
Avslutad
Citat:
Det är skillnad på hur man blir rekryterad och godkänd som broder.

Kan du inte beskriva skillnaden lite mer? Menar du att frimurarna är korrupta och avviker från sitt eget regelverk?

Det citerade gäller inträde i alla dess former oavsett vad du väljer att kalla det.

Citat:
Det är fortfarande så att de flesta blir tillfrågade om de vill bli medlemmar och att väldigt få söker själva utan att känna någon medlem.

Det är få som söker för att det är jävligt osexigt att vara frimurare i dagens samhälle. Det är tyvärr utdöende, medlemmars medelålder är mycket hög.
Citera
2023-02-01, 21:40
Medlem
ElonRuskpricks avatar
Citat:
Kan du inte beskriva skillnaden lite mer? Menar du att frimurarna är korrupta och avviker från sitt eget regelverk?

Det citerade gäller inträde i alla dess former oavsett vad du väljer att kalla det.

Förstår du inte vad ordet rekrytera betyder eller varför kommer du med så korkade frågor?

Synonymer till rekrytera är tex värva, enrollera eller skaffa medlemmar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in