Citat:
Ursprungligen postat av
kodapan
Frimurare strävar efter att förbättra sig själva för att bli bättre män. Man tar vad man ger som man säger. Detta görs bland annat genom gamla traditioner, ritualer och symbolik. Förstår man inte värdet i detta har man inget att hämta från frimureriet.
Stämmer hyfsat.
Citat:
Man träffas en gång i månaden, har på sig kostym, äter middag och dricker. Man nätverkar med andra med samma höga moraliska och etiska ambitioner som en själv. Man följer ritualer under middagsbjudningar vilka kan skilja sig beroende på sin rang, som också är avgörande för var man sitter.
Varierar, många jag känner går en eller två gånger i veckan, ibland som ämbetsman i en grad, ibland i egen grad, ibland när en vän får en ny grad, ibland på annan ort bara för att få uppleva deras speciella miljö. Nästa vecka reser jag bort för att gå på tre olika loger i tre olika grader på annan ort. Vissa är inte alls lika intresserade.
Brödramåltiden är inte obligatorisk. Det rituella inslaget under vanliga brödramåltiden är inte stort, det finns dock något som kallas måltidsloge vilket är en annan femma. Bordsplacering under brödramåltiden varierar efter loge och ort, inte sällan prioriteras yngre bröder (dvs lägre grad) så att de känner sig sedda och välkomna. Recepienten är hedersgästen. Det känns i mitt tycke extremt märkligt vid de få tillfällen jag upplevt när någon drar växlar på en högre grad. Ödmjukhet och broderskap spirar oftast.
Klädsel är svart kostym eller frack. Jag rekommenderar frack, de flesta ser mycket bra ut i frack, rik som fattig - kostym är mycket mera avslöjande, trist att se sjabbig ut om man har en illasittande kostym när man är i en värdig och högstämd miljö. Det har inget med snobberi att göra, känns som en sorts hygienfaktor på samma sätt som att duscha. Man vill vara hel, fin, ren, proper, värdig i vissa sammanhang.
Citat:
Att man är frimurare betyder inte att man är bästa kompis med högt uppsatta företagare, politiker eller åklagare. Men frimurare blir ofta framgångsrika för att de är frimurare för att de vill utveckla sig själva. Framgången följer ofta med som ett resultat av samma driv till personlig utveckling.sitter.
Jag har personligen ingen lust alls att diskutera affärer med mina bröder. Jag vill ha en fristad från den allmänna världen, vi diskuterar filosofi, rit, myt, symbolik, religion, historia, psykologi, och varför inte magi, alkemi, astrologi och andra ämnen som kan väcka en törst efter andra dimensioner i tillvaron.
Citat:
Jag förstår om man blir besviken, men frimurare är bara hemlighetsfulla världsdominerare enligt rykte.
Om man lyckas dominera sin egen inre värld har man kommit mycket långt. Där kan den som söker finna något inom frimureri.