Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
Jag tror att du kan ha missförstått åklagaren här. Han påstår väl inte att det skulle vara omöjligt för ett
vittne att se Lars J från mordplatsen, han säger bara att
SE inte kan ha sett Lars J från mordplatsen. Det han förklarar är att när SE befann sig på brottsplatsen så var ju Lars J dold inne vid baracken, och det var alltså först när SE sedan hade passerat korsningen Tunnelgatan/Luntmakargatan och börjat springa uppför trappan som Lars J kom fram från sitt gömställe och gick ut i korsningen där han (åtminstone om man skall tro SVT) blev "synlig" mot den upplysta väggen. Så det åklagaren menar är alltså att om SE har sett Lars J, då måste han i så fall ha sett honom från trappan/trappkrönet:
https://youtu.be/yUZch1XlSxA?t=3028
Jag befarar att du har låst dig lite i ditt tänkande och missar ett uppenbart alternativ:
Du måste jämföra möjligheten för SE att se LJ i gränden som vittne från mordplatsen. Vi vet inte om SE stod en bit bort och såg SG vända OP i framstupa sidoläge innan han vågade sig fram till mordplatsen och den gula linjen.
SE måste bara befunnit sig på den gula linjen vid mordplatsen minst så lång tid det tog för honom att iaktta LJ i gränden om SE är ett vittne. Det handlar om max 10 sekunder. Att övriga vittnen då kan ha missat honom och fokuserat på OP är verkligen inget konstigt. Det är om vi ska tro på SEs vittnesmål så att den konstruerade gula linjen gick rakt igenom LJs kropp när SE gjorde sin observation från mordplatsen.
Att SE passerar den gula linjen är en geometrisk nödvändighet då Tunnelbanenedgången och Skandias reception ligger på ömse sidor om den gula linjen. Som vittne måste SE befunnit sig på den gula linjen vid någon tidpunkt.
Efter att SE iakttagit LJ från mordplatsen kan ha lämnat den gula linjen.
SEs observation av LJ från mordplatsen friar SE eftersom han är ett vittne. Att han inte måste ha stått kvar på den gula linjen utan dragit sig tillbaka kanske för att han var "blödig" och inte gillade att se blod bubbla upp och täcka tänderna ens på mördade a-lagare är en rimlig förklaring.
Vågar man inte tänka tanken att SE bara var ett vittne har man dessvärre tappat nyckeln till "gåtan SE". Jag har med öppet sinne försökt pressa in SE i rollen som GM, men tyvärr sätter fakta och skuggan av lite logiskt tänkande käppar i hjulet för den teorin. Utan skugga av logiskt tänkande och om man förvränger fakta så kanske SE kan vara GM, men jag får inte ihop det pusslet.
Läs ditt inlägg igen och ställ dig frågan: Om SE var ett vittne på mordplatsen när LJ visade sig i gränden, kunde SE då se LJ från mordplatsen?