Citat:
Det är väl möjligt att "SE:s iakttagelse av Lars J" kan uppfattas lite som ett indicium mot SE, men från början var alltså det här ett av SE:s egna bevis för att han inte kunde vara gärningsmannen. SE menade ju att han (precis som Lisbeth) skulle ha sett en man i mörkblå täckjacka inne i gränden, och att han skulle ha gjort den här observationen från mordplatsen. Alltså kunde SE inte själv vara gärningsmannen, eftersom gärningsmannen knappast skulle ha kunnat göra en sådan observation från mordplatsen.
Det åklagaren gjorde var väl kanske att vända det här lite emot SE, och mena att eftersom SE inte har kunnat göra en sådan observation från mordplatsen så måste han i så fall ha gjort den under sin flykt i gränden, t.ex. när han passerade vittnet Lars J på nära håll i korsningen Tunnelgatan/Luntmakargatan eller senare på väg upp i trappan eller från trappkrönet.
Hur som helst är ju inte det här någonting som skulle kunna användas mot SE, t.ex. i en tänkt rättegång där SE hade varit i livet och kunde försvara sig. För om en åklagare då skulle dra upp det här, då skulle ju SE bara kunna säga "Äh, det där. Det var ju bara sådant som jag hade sett på Rapport under mordnatten, och sedan läst om i en artikel i Aftonbladet. Och så hittade jag på att jag skulle ha gjort de där iakttagelserna. Jag ville väl helt enkelt få lite uppmärksamhet och göra mig märkvärdig".
Det åklagaren gjorde var väl kanske att vända det här lite emot SE, och mena att eftersom SE inte har kunnat göra en sådan observation från mordplatsen så måste han i så fall ha gjort den under sin flykt i gränden, t.ex. när han passerade vittnet Lars J på nära håll i korsningen Tunnelgatan/Luntmakargatan eller senare på väg upp i trappan eller från trappkrönet.
Hur som helst är ju inte det här någonting som skulle kunna användas mot SE, t.ex. i en tänkt rättegång där SE hade varit i livet och kunde försvara sig. För om en åklagare då skulle dra upp det här, då skulle ju SE bara kunna säga "Äh, det där. Det var ju bara sådant som jag hade sett på Rapport under mordnatten, och sedan läst om i en artikel i Aftonbladet. Och så hittade jag på att jag skulle ha gjort de där iakttagelserna. Jag ville väl helt enkelt få lite uppmärksamhet och göra mig märkvärdig".
Det är fullständigt obegripligt att det ens går att påstå att SE inte kunde se LJ från mordplatsen. Det finns vittnen som utan svårighet ser mördaren ända fram till trappan, långt bakom den upplysta position som LJ hade. LJs position bekräftas av honom själv i hans förhör.
Klarar man inte av att läsa vittnesmål finns till och med bilder i Rapport 04.00 där det tydligt framgår att väggen där LJ stått är väl synlig från just mordplatsen.