2023-02-01, 18:50
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
F.Underwood pratar om Ukraina och du ställer en motfråga som handlar om västra Ukraina?

För att diskussionstråden handlade om det:

"Varför ska man sluta fred? Sovjet slöt ju inte fred i WW2" (med antagandet att nu är vi vid 1942)

Svar: Sovjet hade en uppsida.
Citera
2023-02-01, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Vad är det jag ljuger om? Jag skrev att dom kastade in handuken och sen vad dom gör på slagfältet spelar ingen roll.

U.S. Marine Colonel of 'Mozart Group' Admits Ukraine Truths- Interview you find nowhere but here
https://rumble.com/v22mi3s-u.s.-marine-col.-of-mozart-group-admits-ukraine-truths-interview-you-wont-f.html

Retired USMC Colonel Andy Milburn Surprisingly Tells Some Truth About Ukraine
https://sonar21.com/retired-usmc-colonel-andy-milburn-surprisingly-tells-some-truth-about-ukraine/

"After months in Ukraine training soldiers, Ret Col Andrew Milburn of @TheMozartGroup
mercenary firm gets sauced on camera & spills the beans:
Ukraine is a "corrupt, fucked-up society" run by "fucked-up people"
Ukrainian soldiers "kill dudes who surrendered," commit "atrocities"

Det kan vara ovan som gör att man lämnar ...

Kan vara värt att lyssna på hela segmentet. Lite lösrycka quotes kan få honom att låta mycket mer kritisk än vad han är om man lyssnar på allt:
https://www.youtube.com/live/zkhCZmo_z8U?feature=share&t=6821
Citera
2023-02-01, 19:03
Medlem
fendadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Nej jag menar att du är en propagandist för Putin. Jag tar inte min information från de källor du räknar upp. Eftersom jag inte gör det, varför påstår du att jag gör det?
Menar du att alla som stöder Ukrainas kamp mot Ryssland är lurade, medan de som stöder Ryssarna är de enda som kan tänka själva, bara för att man tycker precis som Ryssarna. Vad av det du säger kommer ur din egen analys av vad som händer?

Min motivation är moralisk. Dom urfega ryssarna har anfallit Ukrainarna för att ta deras land från dem med våld. Sen kommer du och bara spyr ur dig rysk propaganda här och tror att du vet mer än andra.

En neutral ståndpunkt är väl inte att bara upprepa rysk propaganda. Kan du förklara ens på vilket sätt det skulle vara att vara neutral. Kan du motivera din ståndpunkt. Är din ståndpunkt moralisk eller vad grundar du den på.

Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Europas värsta och mest hatade fiende har överfallit ett europeiskt land i syfte att förinta landet och utrota befolkningen - och måste slås tillbaka och bekämpas till varje pris. Det är vår plikt att hjälpa Ukraina mot massmördaren Putin och hans kriminella våldsarmé.

Och det är klart vi kände till Ukraina innan kriget.

Problemet med er är att så fort man framställer ett perspektiv som till det minsta skiljer sig från det etablerade krigshetsarnarrativet så stämplar ni en som Putin-propagandist. Jag har inte särskilt mycket övers för vare sig Ukraina eller Ryssland. Båda är på sina sätt korrupta skitländer. Jag anser däremot att detta är en konflikt som det inte är värt att starta ett tredje världskrig över. Bara för att Sverige inte har haft krig på över 200 år betyder det inte att vi nu alla behöver gå in i en masspsykos och exportera vapen till ett korrupt skitland (Ukraina) och bidra till att eskalera en regional konflikt till en världskonflikt.

Det är idag tyvärr endast Ungern och Vatikanstaten som förespråkar fredslinjen, d.v.s. en omedelbar vapenvila och diplomatiska samtal parterna emellan. En sådan diskussion kan endast föras mellan Ryssland och USA - Ukraina och Zelensky är sekundär i sammanhanget. Zelensky är en skådespelare som gör det USA:s och UK:s säkerhetstjänst säger åt honom att göra. Om ni tillmäter honom något politiskt värde sett till reellt inflytande är ni verkligen förda bakom ljuset.
Citera
2023-02-01, 19:09
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinnpelle88
Källa på det tack.

Så varför ber Ukraina om fler flyg då?

För att kunna utmana ett mycket större ryskt flygvapen? Detta är inte svårt att lista ut om man tänker lite
Citera
2023-02-01, 19:09
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Det är ju ett utnötningskrig och jag misstänker att Ryssland har medvetet avvaktat med en stor offensiv tills Ukraina har förlorat tillräckligt med soldater. Det var nog inte planen från början men blev så med tiden när dom såg hur stark Ukrainas armé var med hjälp av västs vapen. Men Ryssland har press på sig att inte vänta för länge med offensiven, den vill dom nog helst utföra den innan väst har hunnit leverera mer vapen. Jag tror det blir helt avgörande hur kriget kommer att sluta. Antingen går offensiven bra för Ryssland eller också går det dåligt och då kommer dom antagligen dra sig tillbaka.
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Eller så väntar de på att deras nymobiliserade soldater blivit färdiga med sin träning. Plus att väder och terräng blir mer gynnsam.

Jag tror Ryssland redan har börjat sätta in många av de 150 000 sista av de mobiliserade som de gett en längre träning. De har varit tvungna att förstärka fronten vid Svatove och Kreminna, samt ha trupper till offensiverna Bahmut/Soledar och på södra fronten. De har nog bara 100 000 man till att sätta in i någon offensiv. Och det är inte tillräckligt för dem. Kan Ukraina fortsätta utnötningen kanske de alla måste sättas in i de nuvarande striderna och någon större offensiv uteblir. Det är vad jag hoppas, att den stora ryska offensiven rinner ut i sanden och bara blir några mindre offensiver som de senaste i Bahmut/Soledar och på södra fronten.

Sedan hoppas jag att Ukraina går över Dniepr-floden i Kherson. Då måste Ryssland skicka mer trupper dit också.
Citera
2023-02-01, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fendaden
Zelensky är en skådespelare som gör det USA:s och UK:s säkerhetstjänst säger åt honom att göra. Om ni tillmäter honom något politiskt värde sett till reellt inflytande är ni verkligen förda bakom ljuset.

Men du är alltså ingen "ryssrunkare" utan en neutral person som beaktar och väger alla fakta innan du uttalar dig?
Citera
2023-02-01, 19:11
Medlem
Citat:
Problemet med er är att så fort man framställer ett perspektiv som till det minsta skiljer sig från det etablerade krigshetsarnarrativet så stämplar ni en som Putin-propagandist. Jag har inte särskilt mycket övers för vare sig Ukraina eller Ryssland. Båda är på sina sätt korrupta skitländer. Jag anser däremot att detta är en konflikt som det inte är värt att starta ett tredje världskrig över. Bara för att Sverige inte har haft krig på över 200 år betyder det inte att vi nu alla behöver gå in i en masspsykos och exportera vapen till ett korrupt skitland (Ukraina) och bidra till att eskalera en regional konflikt till en världskonflikt.

Det är idag tyvärr endast Ungern och Vatikanstaten som förespråkar fredslinjen, d.v.s. en omedelbar vapenvila och diplomatiska samtal parterna emellan. En sådan diskussion kan endast föras mellan Ryssland och USA - Ukraina och Zelensky är sekundär i sammanhanget. Zelensky är en skådespelare som gör det USA:s och UK:s säkerhetstjänst säger åt honom att göra. Om ni tillmäter honom något politiskt värde sett till reellt inflytande är ni verkligen förda bakom ljuset.
Du har alldeles rätt helt enkelt.
Citera
2023-02-01, 19:13
Medlem
Sgt.Blands avatar
Vad i helsike handlar nu detta om? Nazi-Ryssland vill förhandla utan krav??

Citat:
Speaker of radfed Valentyna Matvienko announced her readiness to negotiate with Ukraine without any conditions. Matvienchikha said peace talks would take place if Kyiv showed real readiness for them.

https://t.me/operativnoZSU/75157
Citera
2023-02-01, 19:18
Medlem
Citat:
Nej, du har fel, det avlivas 1488 ryssar om dagen och bara en ukrainsk soldat (Slava Ukraini). Ska vi vara allvarliga så dör det minst tre gånger fler stackars ukrainska soldater och det kan vi logiskt konstatera bara med att räkna hur många fler granater ryssarna skjuter iväg ... det är det man oftast dör av i detta krig.

Att skjuta granater i blindo samt missiler på civila vinner inga krig. Gör dig inga falska illusioner om utgången Ivan...
Citera
2023-02-01, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Vad i helsike handlar nu detta om? Nazi-Ryssland vill förhandla utan krav??
https://t.me/operativnoZSU/75157

Det där är fejk, liksom 95% av kommentarerna i denna tråd.
Citera
2023-02-01, 19:23
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

Men kan vi inte påbörja fredsförhandlingar när några ryska oblast är ockuperade? Varför vägrade Ryssland förhandlingar och bara ljög om att de inte skulle anfalla innan invasionen? Varför ville du inte ha fred då med Ryssland på sin sida gränsen?

Det att du kräver fredsförhandlingar utifrån att Ryssland ockuperar ukrainskt territorium gör dig 100 % Putinälskande fascist, imperialist och ur ett svenskt perspektiv landsförrädare. Om Ryssland anfaller Sverige kan du vara lugn för att Säpo kommer och hämtar sådana som dig.
Citera
2023-02-01, 19:23
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ska vi vara allvarliga så dör det minst tre gånger fler stackars ukrainska soldater och det kan vi logiskt konstatera bara med att räkna hur många fler granater ryssarna skjuter iväg ...
Kvantitet är inte alltid samma sak som kvalitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in