Citat:
Det värsta hindret vi har nu är MPFs pressträff som de hade kväll där MPF bokstavligen gick ut och sade att all kritik mot socialtjänstens hantering av LVU är desinformation från muslimer från 2021. Pressträffen kommer att påverka politikerna i Tingsrätten som handhar Doniafallet. Det eftersom MPF nu tillsammans med regeringen offentligt har förklarat att socialtjänsterna är ofelbara och all kritik mot socialtjänsten är desinformation från muslimska länder.
Politikerna i Tingsrätten kommer aldrig att våga argumentera emot detta.
Men vi som har varit igång i detta system, som är gamla i gemet, vet något helt annat;
Redan 1988 vann människorätts- och medicinerättsadvokaten Siv Westberg mål i Olson mot Sverige.
Men varför tror jag inte på en fällande dom, mer än MPFs nuvvarande utsaga?
Jo, vi vänder oss till mitt favoritmål; Gottsundafallet aka. Fallet Sigström.
Gottsundafallet är av en snarlik karaktär som Donia-fallet. Sigström dog naturligt av sjukdom i fosterhemmet, om än misshandlad, vanvårdad, sexuellt utnyttjad av onyktra fosterhemsföräldrar. Men iaf.
När mamman stämde Uppsala Kommun och Gottsunda socialtjänst slog Tingsrätten bakut och Hovrätten svansade efter.
JO valde att berömma fosterhemmet för sina insatser för Sigström!
Politikerna i Tingsrätten kommer aldrig att våga argumentera emot detta.
Men vi som har varit igång i detta system, som är gamla i gemet, vet något helt annat;
Redan 1988 vann människorätts- och medicinerättsadvokaten Siv Westberg mål i Olson mot Sverige.
Redan i målet Eriksson mot Sverige 1989, ett mål om en moders förbud mot att träffa sin dotter, fastän LVU var upphävt skriver rätten föjande:
I samma avgörande får Förvaltningsrätterna en rejäl känga av några av domarna som inte gillar att barn sitter ensamma i rätten:
Vi fortsätter med Lindelöf mot Sverige 17 september 1999
Sedan har vi lite roliga kommentarer från luttrade domare:
Olsson mot Sverige 2
AJ! Adina, den kommentaren bränner väl?
I samma avgörande får Förvaltningsrätterna en rejäl känga av några av domarna som inte gillar att barn sitter ensamma i rätten:
Vi fortsätter med Lindelöf mot Sverige 17 september 1999
Sedan har vi lite roliga kommentarer från luttrade domare:
Olsson mot Sverige 2
AJ! Adina, den kommentaren bränner väl?
Men varför tror jag inte på en fällande dom, mer än MPFs nuvvarande utsaga?
Jo, vi vänder oss till mitt favoritmål; Gottsundafallet aka. Fallet Sigström.
Gottsundafallet är av en snarlik karaktär som Donia-fallet. Sigström dog naturligt av sjukdom i fosterhemmet, om än misshandlad, vanvårdad, sexuellt utnyttjad av onyktra fosterhemsföräldrar. Men iaf.
När mamman stämde Uppsala Kommun och Gottsunda socialtjänst slog Tingsrätten bakut och Hovrätten svansade efter.
JO valde att berömma fosterhemmet för sina insatser för Sigström!
Sigström kommer jag ihåg, nu när du nämner det och den mycket bra journalisten Maciej Zeremba (?) som drev fallet i DN. Synd att han försvunnit och ingen ny tagit hans plats.
Ja, det vände sig i magen på mig när Socialministern gick ut och hävdade "terrorism" om de som kritiserar Socialmyndigheten istället för att lyssna och ta åt sig kritiken.
Och det ÄR inte bara muslimer som drabbas, det är bara det att muslimerna har stora mediakanaler som faktiskt lyssnar och rapporterar. Muslimerna är som svensk-amerikanerna var förr i tiden.......
När jag överklagade min dotters umgängesbegränsning med sitt barn hittade jag en ECHR-dom, EU/Malta från 1980-tal, där mamman fick tillbaka vårdnaden och ett större skadestånd just för att umgängesbegränsningen varit olaglig. Jag refererade till denna dom i min inlaga till FVR Stockholm, i deras svar kommenterade de inte ens denna dom......