2023-01-31, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Tyvärr kommer de nog inte få någon upprättelse. Rätten, för att skydda sig själv och rättssystemet, kommer att åberopa att åklagaren har lagt ned fallet tre gånger och att åklagaren även denna gång inte valde att ta över fallet.
I juridiska mått mätt har fosterfamiljen gjort allt de har kunnat och socialtjänsten har gjort allt för att bevisa att de minsann har erbjudit Donia vård. Att Donia fick arbeta med hästar med svår lunginflammation kommer rätten ta som skröna. Vittnesmålen mot fosterfamiljen och socialtjänsten kommer inte politikerna i rätten att anse trovärdiga.

Politikerna, som givetvis känner och sitter med politikerna i socialnämnen, kommer att påpeka att åklagaren redan har skrivit av fallet i brist på bevisning. Därför finns det inget för rätten att döma på.

Nja helt övertygad är jag inte om det av den enkla orsaken att om inte Sverige tillerkänner någon upprättelse så öppnas ju dörrarna till Europadomstolen för brott mot mänskliga rättigheter. Där är ju kritiken mot Sveriges gigantiska omhändertaganden av barn dessutom redan hårt kritiserad, så det kan kosta Sverige långt mer än det smakar om familjen bara orkar. Det är min personliga prognos av ärendet, och jag hoppas ju innerligt att familjen driver Donias fruktansvärda öde helt in i kaklet det måste jag i ärlighetens namn medge.
Citera
2023-01-31, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Jag är inte säker på att de kommer att frias helt. Vi får se om jag har rätt när domen faller.

Instämmer, jag är inte heller övertygad att de frias. Dessutom är ju inte TR sista instans detta lär hamna i heller.
Citera
2023-01-31, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Nja, Sverige hoppas väl på att detta hamnar i EU-domstolen så de kan betala böterna, som vanligt.

Hahaa, E ser ju livrädd ut på de alla de foton på dom som jag har sett i pressen, undrar hur länge det där förhållandet håller.......

Det fetade, ja, en bra början till diskussion......varför lyssnar inte socialtjänsten till de barn som de "tar hand om"????
Vanvårdsutredningen hamnade ju i papperskorgen, som sagt, problemen med placeringar av barn är ju absolut INTE OKÄNDA av socialtjänsten!

Jag tror inte det hamnar i EU utan jag tror det går till FN för brott mot mänskliga rättigheter. FN har ju riktat enormt mycket allvarlig kritik mot Sverige på detta området liksom behandling av funktionsvarierade osv.
Ja vi kommer tyvärr inte ifrån att förutom i vissa extrema fall där insatser verkligen räddar liv så är insatserna mer av en barnindustri som omsätter enorma pengar, trots att forskning visat att i studerade fall av lika art så gick det långt bättre för de barn som inte togs från sina hem. De hade mer utbildning, bättre tandhälsa osv.
Då är det läge att inse vad som egentligen pågår kan åtminstone jag anse.
Citera
2023-01-31, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HKintePK
Nja helt övertygad är jag inte om det av den enkla orsaken att om inte Sverige tillerkänner någon upprättelse så öppnas ju dörrarna till Europadomstolen för brott mot mänskliga rättigheter. Där är ju kritiken mot Sveriges gigantiska omhändertaganden av barn dessutom redan hårt kritiserad, så det kan kosta Sverige långt mer än det smakar om familjen bara orkar. Det är min personliga prognos av ärendet, och jag hoppas ju innerligt att familjen driver Donias fruktansvärda öde helt in i kaklet det måste jag i ärlighetens namn medge.

Kommunerna bryr sig inte om internationella domstolars klagan. Fastän vi har ett dussin fall uppe däri så har inte socialtjänsten ändrat sig ett dugg.
Citera
2023-01-31, 21:16
Medlem
Citat:
Åklagaren lade ned fallet pga brist på bevisning och en snårighet i klargörandet kring vem som egentligen hade garantansvaret för Donia. Vådnadshavaren är 60 mil bort och får inte träffa dottern, socialtjänsten skyller ifrån sig på fosterhemsföräldrarna och fosterhemsföräldrarna har inget ansvar för att ansvaret för den unge ligger på socialtjänsten. Åklagaren nöjde sig med att socialtjänsten och fosterföräldrarna bedyrade att de minsann gjorde allt vad de kunnat och att Donia minsann hade fått vård av någon läkare.

Det finns inga åtal mot socialtjänstens missförhållanden, någonsin i Sverige.
Socialtjänsten klarar sig alltid. Det är omöjligt att sätta dit dom.
Citera
2023-01-31, 23:34
Medlem
Citat:
En anmälan till FN är lite knepig, vem som helst kan inte anmäla dit. Jag vet inte vilka advokater som driver detta mål.....

Annars håller jag helt med dig.

Vad bra beskrivet och formulerat, jag håller helt med.

Det är som att hälla vatten på en gås, de är socialmyndighetens vaktgäss helt enkelt och upprepar samma mantra.

Det värsta hindret vi har nu är MPFs pressträff som de hade kväll där MPF bokstavligen gick ut och sade att all kritik mot socialtjänstens hantering av LVU är desinformation från muslimer från 2021. Pressträffen kommer att påverka politikerna i Tingsrätten som handhar Doniafallet. Det eftersom MPF nu tillsammans med regeringen offentligt har förklarat att socialtjänsterna är ofelbara och all kritik mot socialtjänsten är desinformation från muslimska länder.
Politikerna i Tingsrätten kommer aldrig att våga argumentera emot detta.

Men vi som har varit igång i detta system, som är gamla i gemet, vet något helt annat;
Redan 1988 vann människorätts- och medicinerättsadvokaten Siv Westberg mål i Olson mot Sverige.

Men varför tror jag inte på en fällande dom, mer än MPFs nuvvarande utsaga?
Jo, vi vänder oss till mitt favoritmål; Gottsundafallet aka. Fallet Sigström.
Gottsundafallet är av en snarlik karaktär som Donia-fallet. Sigström dog naturligt av sjukdom i fosterhemmet, om än misshandlad, vanvårdad, sexuellt utnyttjad av onyktra fosterhemsföräldrar. Men iaf.
När mamman stämde Uppsala Kommun och Gottsunda socialtjänst slog Tingsrätten bakut och Hovrätten svansade efter.

Citat:
"Den 8 juni 2000 friade Uppsala tingsrätt kommunen från skadeståndsskyldighet för Daniels död. Tingsrätten dömde modern att betala kommunens rättegångskostnader uppgående till 857.930 kronor. Modern överklagade domen till Svea Hovrätt.
Hovrätten fastställde tingsrättens dom och utdömde den 14-årige Daniels mamma att stå för kommunens rättegångskostnader på drygt 600.000 kronor. Marianne Sigström har förlorat sin son och hon är således skyldig Uppsala kommun nästan 1,5 miljoner kronor i rättegångskostnader."
https://nkmr.org/sv/uppsala-kommun-friad-for-pojkes-dod
JO valde att berömma fosterhemmet för sina insatser för Sigström!
Citera
2023-02-01, 01:17
Medlem
Här har vi en läsvärd dom som är lite nyare
SJP/ES mot Sverige 2018
Det är en juridisk kullerbytta av dess like, men en av domarna är skiljaktig och ger en väldigt bra känga till både kollegor och svensk socialtjänst. Fallet gäller brott mot artikel 8 (rätt till familj och privatliv) och handlar om just en muslimsk familj som blir av med sina barn i Sverige. Framför allt gäller fallet förlängt och absolut kontaktförbud i all evighet som socialtjänsten och HFD införde. Rätten (eu-domstolen) blev lite sur för att familjen hade missat att lämna in en bilaga till en av domsluten som skapade lite problem för eu-rättens bedömning av fallets giltighet och då drog rätten igång en stor kullerbytta där de menar att man i Sverige måste vara vän med socialtjänsten för att kunna få kontakta sina barn. Denna kullerbytta gick inte hem hos en av domarna som gav en rejäl känga till kollegor och svensk socialtjänst:

Citat:
No complete and absolute contact prohibitions should be used, as they have been used in the present case, as a means of disciplining or punishing the parents or coercing them to cooperate fully with the Social Council.

Indeed, the measures and attitude of the Swedish authorities in the present case, even if they were adopted for pedagogical reasons, were very harsh and inflexible, and were not compatible with the nature of a family relationship, which requires understanding and sensitivity by the authorities and by all parties concerned. With all due respect, when the Social Council, which is a non-judicial body, and other national authorities, treat parents and children with such an imperium, it could be catastrophic for family relationships.

Hoppla! Vad säger Adina om dessa bråda ord från en erfaren domare på internationell nivå?

Vi fortsätter, eller hur Adina?

Citat:
Unless there are “exceptionally strong reasons”, which did not obtain in the present case, such complete and absolute restrictions, as imposed on the family in question, run counter to the core or essence of the best interests of the applicants’ three children as well as to the core or essence of the applicants’ right to respect for their family life. [..] However, even assuming that the restrictions had a legitimate aim in so far as they had been imposed in the name of the children’s best interests, they were, nevertheless, extremely disproportionate to that aim, and, therefore, not “necessary in a democratic society”, not being capable of meeting a “pressing social need”.

Det låter som en amerikansk barsk 90-årig federal domare, men det är en fransk internationell domare.
En så klarsynt formulering som återfinns i hans skiljaktiga utsaga kan man nog inte hitta någon annanstans!
Citera
2023-02-01, 05:41
Medlem
Citat:
Kommunerna bryr sig inte om internationella domstolars klagan. Fastän vi har ett dussin fall uppe däri så har inte socialtjänsten ändrat sig ett dugg.

Instämmer helt, och det är för att det kommunala självbestämmandet är tämligen totalitärt. Dessutom sker omhändertaganden godtyckligt precis som beviljande av assistans till människor som är i behov av sådan. Men, när det börjar kosta Sverige allvarliga pengar i internationella domstolar kommer Sverige tvingas reglera och tygla kommunerna.
Allt handlar om att tala det språk makthavare begriper, vilket är pengar. Jag hoppas innerligt Donias familj driver det hela vägen, för jag tror det kan räta ut en hel del i Sverige.
Citera
2023-02-01, 05:45
Medlem
Citat:
En anmälan till FN är lite knepig, vem som helst kan inte anmäla dit. Jag vet inte vilka advokater som driver detta mål.....

Annars håller jag helt med dig.

Vad bra beskrivet och formulerat, jag håller helt med.

Det är som att hälla vatten på en gås, de är socialmyndighetens vaktgäss helt enkelt och upprepar samma mantra.

Vem som helst kan driva sina ärenden i FN:s domstol för brott mot mänskliga rättigheter. Det finns instruktioner från FN om vad som måste finnas med, deadlines etc., och följer man instruktionerna har man samma möjlighet som andra vare sig man har advokat eller ej att framföra sin talan. Man kan till och med göra det på sitt eget språk.
Citera
2023-02-01, 07:03
Medlem
Citat:
Vem som helst kan driva sina ärenden i FN:s domstol för brott mot mänskliga rättigheter. Det finns instruktioner från FN om vad som måste finnas med, deadlines etc., och följer man instruktionerna har man samma möjlighet som andra vare sig man har advokat eller ej att framföra sin talan. Man kan till och med göra det på sitt eget språk.

Nej, du kan ju inte göra det. Räknar man domarna som ECHR har kastat ut, för att den klagande inte har följt tågordningen, så har vi ungefär 30 domar däruppe. De flesta fallen ogillas pga av att ECHR anser att de klagande inte har uttömt de nationella möjligheterna. FNs domstol kommer att föra samma argument att du som klagande har hoppat över ECHR och således inte uttömt alla möjligheter. FNs domstol kommer man knappt in i.

Det fallet jag citerade ovan, sjr mot Sverige 2018 höll på att kastas ut och ogillas för att de klagande hade glömt en bilaga till en av domsluten i HFD. Nu ogillades fallet ändå pga. teknikaliteter och att domarna just var sura på att de klagande hade glömt viktiga handlingar. En av domarna var då skiljaktig och du kan läsa vad han tyckte om svensk socialtjänst. Kritiken svider kan jag säga.
Citera
2023-02-01, 09:51
Medlem
Citat:
Nej, du kan ju inte göra det. Räknar man domarna som ECHR har kastat ut, för att den klagande inte har följt tågordningen, så har vi ungefär 30 domar däruppe. De flesta fallen ogillas pga av att ECHR anser att de klagande inte har uttömt de nationella möjligheterna. FNs domstol kommer att föra samma argument att du som klagande har hoppat över ECHR och således inte uttömt alla möjligheter. FNs domstol kommer man knappt in i.

Det fallet jag citerade ovan, sjr mot Sverige 2018 höll på att kastas ut och ogillas för att de klagande hade glömt en bilaga till en av domsluten i HFD. Nu ogillades fallet ändå pga. teknikaliteter och att domarna just var sura på att de klagande hade glömt viktiga handlingar. En av domarna var då skiljaktig och du kan läsa vad han tyckte om svensk socialtjänst. Kritiken svider kan jag säga.

Fast nu tror jag du egentligen säger samma sak som jag utan att inse det. ALLA kan driva sina ärenden i Europadomstolen, MEN.... klagan måste vara komplett. D.v.s regelverket måste följas så som deadlines, ansökan måste vara komplett o.s.v.
Det går ju att läsa sej till kriterierna och följa dem. Gör man det har man lika stor chans att få upp sitt ärende som alla andra.
Ingen kan rimligtvis begära att någon ska kunna hantera ofullständiga ärenden, för hur förväntar sej någon att kunna få en rättvis prövning då?
Citera
2023-02-01, 10:13
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:

Nu var det nog minst ca 12 år sedan jag försökte sätta mig in i FN, men då läste jag det som att det endast var advokater, läkare och några till yrkesgrupper som kunde göra en anmälan till FN Mänskliga rättigheter för ett/flera "offer", man kunde inte göra det själv.

Men jag kanske uppfattade det fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in