2023-02-01, 10:21
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Jag är övertygad om att alla människor har det om vi tillåter oss att känna efter. Att vi har ett Gudformat hål i oss. Och om vi inte släpper in Gud i det, kommer vi att ta till annat för att fylla det.
Du menar saker som medmänsklighet och kärlek? I väldigt många fall så ser det ut som att det och kärlek till gud verkar ha väldigt svårt att samsas i alla fall.
Citera
2023-02-01, 10:21
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Jag menar inte att det ÄR något fel på dem, utan att de GÖR något fel. Du får tycka att det är trångsynt, men jag antar att du inte skulle sagt det om någon hävdar att man behöver mat. Jag säger att människan lever inte av bröd allena.
Men mat går det att bevisa att man behöver. Du kan inte bevisa varför jag behöver Gud, du kan inte ens förklara varför jag behöver Gud.
Citera
2023-02-01, 10:22
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Det är en (trång)smal väg. Få som finner den. Så, ja.

Just när det gäller Jesus finns det ju bara en. Sen ska vi lära av han ffa.
Lära ikring Honom. I den saliga visshet som uppstår.

Vi gör vad vi kan
Det har inte övertygat mig.
Citera
2023-02-01, 10:47
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Det låter en aning trångsynt att alla som inte tycker som er är det något fel på.
Menar du att du längtar efter hämnd och triumf?
Citera
2023-02-01, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Så det var bättre av Gud att döda alla? Kul att se religiös moral på riktigt.

Ja, vad skulle Gud göra annars? Menar du att det är bättre som du föreslog, att agera som en despot och tvinga dom för all evighet? Är det moral på riktigt enligt dig?

Tror du inte människor skulle uppfatta det som en pina, ungefär som helvetesläran där Gud tillåter att Satan pinar människor i all evighet?

Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Hur är det inte att gå emot fri vilja att döda dem?

Nu antar du igen. Det är att gå emot människans fria vilja. Gud tvingar dom onda att upphöra att existera eftersom dom förstör för dom som vill göra det goda, dom som vill ha en fridfull och god värld, utan krig och död.
Citera
2023-02-01, 11:04
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ja, vad skulle Gud göra annars? Menar du att det är bättre som du föreslog, att agera som en despot och tvinga dom för all evighet? Är det moral på riktigt enligt dig?

Tror du inte människor skulle uppfatta det som en pina, ungefär som helvetesläran där Gud tillåter att Satan pinar människor i all evighet?

Nu antar du igen. Det är att gå emot människans fria vilja. Gud tvingar dom onda att upphöra att existera eftersom dom förstör för dom som vill göra det goda, dom som vill ha en fridfull och god värld, utan krig och död.
En vettig gud hade såklart gjort klart för alla vad som gäller, inte tvingat folk, inte dödat folk. Men det verkar som att gud inte är förmögen till det. Rätt kass gud.
Citera
2023-02-01, 11:17
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Menar du att du längtar efter hämnd och triumf?
Nej, det gör jag inte.
Citera
2023-02-01, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
En vettig gud hade såklart gjort klart för alla vad som gäller,

Gud har gjort klart för alla vad som gäller ända sedan Adam och Eva skapades, men många människor (och andevarelser) väljer det onda.

Gud har alltid varnat innan han har gripit in, vid floden, Farao fick flera chanser, dom onda nationerna i det förlovade landet, Jeriko fick varningar, Sodom och Gomorra, Fariseerna, skriftlärda och dom flesta judarna fick t.o.m. se övernaturliga fenomen, men ändå vägrade omvända sig. Och idag arbetar hans tjänare dag och natt, över hela jorden med att varna alla människor för vad som kommer att hända, men dom flesta bryr sig inte. Många t.o.m. förföljer och hånar Guds tjänare, vilket människor alltid har gjort. T.o.m. Guds främsta tjänare, hans son blev torterad och dödad, och även hans lärjungar och efterföljare blev förföljda, mördade och kastade till lejonen.

Citat:
inte tvingat folk, inte dödat folk.

Vad finns det för tredje alternativ, om nu människor vill göra onda saker, trots att dom vet vem Gud är och vad han kräver?

Citat:
Men det verkar som att gud inte är förmögen till det. Rätt kass gud.

Jag antar att du har lösningen på världens problem? Du kanske får Nobelpriset?

Låt oss höra på lösningen på jordens och världens problem.
Citera
2023-02-01, 11:37
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Gud har gjort klart för alla vad som gäller ända sedan Adam och Eva skapades, men många människor (och andevarelser) väljer det onda.

Gud har alltid varnat innan han har gripit in, vid floden, Farao fick flera chanser, dom onda nationerna i det förlovade landet, Jeriko fick varningar, Sodom och Gomorra, Fariseerna, skriftlärda och dom flesta judarna fick t.o.m. se övernaturliga fenomen, men ändå vägrade omvända sig. Och idag arbetar hans tjänare dag och natt, över hela jorden med att varna alla människor för vad som kommer att hända, men dom flesta bryr sig inte. Många t.o.m. förföljer och hånar Guds tjänare, vilket människor alltid har gjort. T.o.m. Guds främsta tjänare, hans son blev torterad och dödad, och även hans lärjungar och efterföljare blev förföljda, mördade och kastade till lejonen.
Nej. Han har inte gjort något klart för mig. Jag har hört massa människor påstå en massa saker om vad han vill, dom flesta säger helt olika saker.

Och jag har inte valt nånting. Om det är sant att gud är den du påstår att han är så är det han som har valt att inte berätta för mig vad som gäller. Och det tänker han sen straffa mig för säger du. Vilken jävla skitgud han måste vara då. Straffa folk för hans egna tillkortakommanden.

Citat:
Vad finns det för tredje alternativ, om nu människor vill göra onda saker, trots att dom vet vem Gud är och vad han kräver?
Jag vet inte vem gud är och vad han kräver. Det tredje alternativet är det som jag precis sa. Att han klargör vad han faktiskt vill.

Citat:
Jag antar att du har lösningen på världens problem? Du kanske får Nobelpriset?

Låt oss höra på lösningen på jordens och världens problem.
Lösningen på världens problem har jag inte. Men gud har ju gigantiska problem som han lätt kan lösa bara han lyssnade på mig. Men det gör han ju inte. Han väljer, enligt dig, att straffa mig för det istället. Först skiter han i folket, sen bestraffar han dom medvetet på grund av att han själv har skitit i dom. Vilken fantastisk gud det är du tillber...
Citera
2023-02-01, 11:38
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Om Gud finns är det ju av uppenbara skäl fördelaktigt att man har trott på Gud under ens livstid så varför riskera följderna genom att inte tro på Gud överhuvudtaget? Går det att motivera sin avsaknad av tro på ett eftersträvansvärt sätt i så fall?

Religioner är skapade av människor, och de religiösa buden om vad som är guds vilja speglar alltid (som av ett intressant sammanträffande) individen eller samtiden vad gäller vilja, traditioner och värderingar.

Vad som är en eventuell guds vilja kan vi faktiskt egentligen omöjligen veta. Vi kan sluta oss till detta logiskt, genom att vi vet att vi per definition inte kan bevisa eller motbevisa övernaturliga saker. Om något befinner sig helt utanför systemet (naturen) och följer andra regler än systemets, så kan det inte heller bevisas genom observationer inom systemet.

Vi vet också att det ofta förekommer personer som påstår sig ha bud från högre makter. (Detta är extremt vanligt.) Men vi vet också att detta antingen är cyniska, sociopatiska sektledare, eller individer med drogproblem och/eller psykossjukdomar, och dessa kan alltid bättre förstås med naturliga, psykologiska eller medicinska förklaringar, än att de skulle vara faktiska sändebud från en högre makt. (Varför skulle en högre makt skicka sitt budskap direkt ner i spam-korgen liksom, om den faktiskt ville bli hörd? Universums skapare måste ju vara smartare än så.)

Alltså vi kan med säkerhet sluta oss till att eventuella gudars vilja antagligen skiljer sig drastiskt mot hur de beskrivs i våra religioner. Det är om de ens har en vilja.

Om vi provar att tänka lite logiskt på prospektet att det skulle finnas en monoteistisk gud så verkar det också rätt osannolikt att den skulle bry sig om vad enskilda individer tror eller inte tror. Inte bara osannolikt utan rent av löjligt.

Varför skulle universums skapare, designer och ingenjör bakom livet, moder/fader till naturens triljoners triljoner olika djurartsindivider, och hela naturen, bry sig huruvida en individ ur en klass hårlösa apor trodde att den fanns eller inte? Jag undrar seriöst till den som i egenskap av religiös känner sig träffad: varför skulle en eventuell gud ens bry sig?
Senast redigerad av anomalign 2023-02-01 kl. 11:43.
Citera
2023-02-01, 12:33
Medlem
Citat:
Nej. Han har inte gjort något klart för mig. Jag har hört massa människor påstå en massa saker om vad han vill, dom flesta säger helt olika saker.

Och jag har inte valt nånting. Om det är sant att gud är den du påstår att han är så är det han som har valt att inte berätta för mig vad som gäller. Och det tänker han sen straffa mig för säger du. Vilken jävla skitgud han måste vara då. Straffa folk för hans egna tillkortakommanden.

Jag vet inte vem gud är och vad han kräver. Det tredje alternativet är det som jag precis sa. Att han klargör vad han faktiskt vill.

Lösningen på världens problem har jag inte. Men gud har ju gigantiska problem som han lätt kan lösa bara han lyssnade på mig. Men det gör han ju inte. Han väljer, enligt dig, att straffa mig för det istället. Först skiter han i folket, sen bestraffar han dom medvetet på grund av att han själv har skitit i dom. Vilken fantastisk gud det är du tillber...

Har du fått besök av Jehovas vittnen? Har du studerat bibeln med dom?

Du kan välja att studera med Guds utsända, som är utsända över hela jorden. Om du därefter ändå inte tror, så är det ändå inte kört, Gud straffar dig inte här och nu. Gud kommer att visa sig innan han ingriper på jorden:

"Strax efter den tidens lidanden skall solen förmörkas och månen mista sitt sken. Stjärnorna skall falla från skyn och himlens makter skakas. Då skall Människosonens tecken synas på himlen, och då skall alla jordens stammar höja klagorop, och man skall få se Människosonen komma på himlens moln med makt och stor härlighet. " (Matt 24:29-30 Bibel2000)

Då finns det inget tvivel längre om Gud existerar eller inte, men tråkigt nog kommer människor ändå att förkasta och hata Gud, trots att dom fått all bevis dom kan få. För det handlar inte om att man vet om Gud existerar eller inte, utan om man vill underordna sig Guds lagar och ödmjuka sig inför skaparen. Så det gäller att hålla sitt hjärta ödmjukt, och inte odla sitt hat mot honom. Hela världen är på väg bort från Gud ju närmare tiden för hans ingripande, och det gäller att inte bli lurad att följa med strömmen:

"Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den. Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den." (Matt 7:13-14 Bibel2000)
Citera
2023-02-01, 12:34
Medlem
Citat:
Jag är övertygad om att alla människor har det om vi tillåter oss att känna efter. Att vi har ett Gudformat hål i oss. Och om vi inte släpper in Gud i det, kommer vi att ta till annat för att fylla det.
Kan jag släppa in vilken Gud som helst? Måste den Gud jag släpper in existera?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in