Citat:
Ursprungligen postat av
SiamGnome
Det tror jag inte och det beror delvis på att man byter president ofta. Dessutom är USAs befolkning trötta på utrikesäventyr. Hade de inte varit det så är det mycket möjligt 82a hade varit i Kiev på övning i Dec 2021. Lägg där fiaskot i Afghanistan det var nog inte planerat. Men det var nog ett skäl till att Putin vågade på Ukrainaäventyret.
Dock har du nog delvis rätt. Delar av det amerikanska maktapparaten ville detta. I demokratier och även i de flesta diktaturer, undantaget Stalinnivå, finns det olika viljor. Det finns ingen enhetlig vilja
En intressant fråga är om Putin planerade det hela utifrån att Trump var president och sen när Biden vann och Afghanistanfiaskot så fortsatte han. En annan fråga är om Putin planerade detta redan 2014. Eller rättare sagt delar av hans maktapparat gjorde. Det är ju uppenbarat att Putin vill ha tillbaks det ryska/sovjetiska imperiet.
Mm. Kan hålla med dig. Jag tänker främst på att amerikansk politik ju innehåller starka element av lobbyism, även med kopplingar till (krigs)industrin. Men jag tror i så fall snarast att det rör sig om en beredskap och en närvaro snarare än en utarbetad plan (typ för att få Ryssland att gå i fällan). Med personer som Rumsfeld och Wolfowitz i framskjuten position hade man kunnat tänka sig det senare.
Min uppfattning är att risken för ett storskaligt krig i Ukraina vuxit sedan ryssarna snodde åt sig Krim och mötte minimalt motstånd. Jag säger inte att Moskva fick hybris och började skissa på en fortsättning redan efter det, men att upprustningen av den ukrainska militären kanske gjort att sådana tankar vuxit fram allt eftersom. I så fall är det en naturlig utveckling, typ snöboll i rullning.
Därefter kan saker och ting ha tagit en helt annan vändning, om nu Putin själv började fantisera om en återförening med Ukraina. Det kan mycket väl ha skett när Trump var president — Putin trodde kanske att han hade Trumpen som i en liten ask.