2023-02-01, 10:17
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinnpelle88
Hade jag orkat och varit autistisk hade jag gått tillbaka i denna tråd och börjat citera skribenter som hyllade Ghost of Kiev, varav flertalet är aktiva postare än idag..

Men så är jag inte en autist med för mycket tid..

Påtal om luftherravälde, varför bönar AFU efter jaktplan om inte Ryssland har luftherravälde?

För att de kan användas för att skjuta ner kryssningsrobotar samt döda rashister
Citera
2023-02-01, 10:20
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foliekiller
Hur går det för Putins 3 dagarskrig mot ett lite grannland?

Har snart pågått i ett år och Ryssland tappat 50% av de områden de tog i början av kriget?

Jävla sopprötter dessa ryska soldater.

Nja, tappat har dom väl inte gjort, snarare är det väl så att Ryssland har flyttat sina trupper med avsikt att förinta den Ukrainska arméen, vilket är avsikten med saneringsoperationen. När väl den Ukrainska militären är krossad så kommer specialoperationen att avslutas.
Citera
2023-02-01, 10:20
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ptja, om man tror på Ghost of Kiev kan säkerligen denna skröna verka rimlig.

https://www.forbes.com/sites/davidhambling/2022/09/01/how-ukrainian-gunner-scored-a-record-breaking-tank-to-tank-kill-from-six-miles-away/?sh=1092d9031c10

How A Ukrainian Gunner Scored A Record-Breaking Tank-To-Tank Kill From 6 Miles Away

"A new video apparently shows a Ukrainian T-64BV knocking out a Russian tank from 10,600 meters away, or 6.5 miles, which make it the longest-range tank kill ever, doubling the previous record."

För du påstår väl inte att Ukrainarna ljuger?
Helt uppenbart att vagnen redan var övergiven eller på något annat sätt immobiliserad. Läser du din egna länk så står det att det var tvunget att användas 20 granater innan man slog ut den. Så länge står inte en bemannad stridsvagn kvar om inte besättningen är utvecklingsstörd.

Det står också att kanonen användes indirekt så det är fullt möjligt. Står vagnen på en kulle så är det nog inte omöjligt att skjuta en mil. Men det skulle inte vara mer osannolikt som när ett artilleri slår ut stridsvagnar och det sker ständigt.

Du får gärna bedöma det som ett ljug om du vill men det gör dig bara blåst i huvudet. Jag ser det hela som inte osannolikt men kan inte bedöma om det är sant eller inte.

Ditt jävla ljug om att en rysk stridsvagn skulle vara effektiv på 5-10km på något sätt är ett löjligt påstående. Man är inte effektiv om det krävs 20 granater för att slå ut ett orörligt mål.
Citera
2023-02-01, 10:21
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Hade jag orkat och varit autistisk hade jag gått tillbaka i denna tråd och börjat citera skribenter som hyllade Ghost of Kiev, varav flertalet är aktiva postare än idag..

Påtal om luftherravälde, varför bönar AFU efter jaktplan om inte Ryssland har luftherravälde?
Jag har inte sett någon ta Ghost of Kyiv som något annat än en meme, de enda som pratat om det efteråt är kategorin i min signatur.

Självklart vill Ukraina ha flygplan, det är betydligt billigare att skjuta ned robotar med F-16 och med tillräckligt många HARM så skulle Ukraina kunna få luftherravälde på vissa områden på fronten.
Citera
2023-02-01, 10:22
Medlem
Africagonzos avatar
Ekonomisk tillväxt (gdp) enligt IMF i både Eu och RYssland 2023 trots krig och sanktioner.

The steepest improvement is seen in Russia, which, despite a vast array of Western sanctions, is now projected to grow 0.3% in 2023 – a massive jump from the –2.3% contraction estimated in October.

Citera
2023-02-01, 10:24
Medlem
pinnpelle88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Helt uppenbart att vagnen redan var övergiven eller på något annat sätt immobiliserad. Läser du din egna länk så står det att det var tvunget att användas 20 granater innan man slog ut den. Så länge står inte en bemannad stridsvagn kvar om inte besättningen är utvecklingsstörd.

Det står också att kanonen användes indirekt så det är fullt möjligt. Står vagnen på en kulle så är det nog inte omöjligt att skjuta en mil. Men det skulle inte vara mer osannolikt som när ett artilleri slår ut stridsvagnar och det sker ständigt.

Du får gärna bedöma det som ett ljug om du vill men det gör dig bara blåst i huvudet. Jag ser det hela som inte osannolikt men kan inte bedöma om det är sant eller inte.

Ditt jävla ljug om att en rysk stridsvagn skulle vara effektiv på 5-10km på något sätt är ett löjligt påstående. Man är inte effektiv om det krävs 20 granater för att slå ut ett orörligt mål.

Förmågan att nå över 1 mil och slå ut ett mål finns (om man tror Forbes artikeln), från en tank från 60-talet.

Du tror inte en modernare modell kan nå lika långt samt vara betydligt effektivare med dagens teknologi?

Citera
2023-02-01, 10:24
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
F-16 eller vad de nu bönar om är ett multirollsflygplan.

Jag gissar att de vill använda det för markattack.
Citera
2023-02-01, 10:26
Medlem
Citat:

Möjligt, men inte troligt, att du inte är autist. Något som är helt klart dock är att du har för mycket tid att hänga i denna tråd. Men det kan ju vara så, vilket vi är många som tror, att du har betalt av husse i Moskva för att hänga här. Och då är det ju så att säga ditt jobb att hänga i diskussionsforum för att förstöra konstruktiv diskussion i detta ämne.

Vad gäller jaktplan är det något som de goda krafterna i världen, vilka stödjer offret Ukraina, diskuterar och kommer fortsätta diskutera. Det kan ju komma till en punkt när jaktplan blir mycket viktiga i kriget. Men tanke på att du är öppen ryssvän skickar jag med en länk till ryska TASS angående detta med jaktplan till Ukraina:

https://tass.com/world/1567301

Som framgår av denna ryska artikel avvaktar "väst" lite med att skicka jaktplan eftersom man är lite rädd att dåren i Kreml ska bli helt cray-cray och börja rassla med sina (förmodligen defekta) kärnvapen igen om jaktplan skickas. Men de kommer nog ska du se, lagom till slutstriden när ryssen ska pressas tillbaka inom sina internationellt erkända landgränser.
Citera
2023-02-01, 10:27
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Ekonomisk tillväxt (gdp) enligt IMF i både Eu och RYssland 2023 trots krig och sanktioner.

The steepest improvement is seen in Russia, which, despite a vast array of Western sanctions, is now projected to grow 0.3% in 2023 – a massive jump from the –2.3% contraction estimated in October.

BNP växer ju när de expanderar sin vapentillverkning, en naturkatastrof ökar också BNP. Är det långsiktigt bra att ställa om sin industri från produkter som ökar välstånd till att producera granater? Tveksamt.

Bra analys av ryska ekonomin under sanktionerna. Problemet är att det är svårt att få sanktioner att verka mot ett land med råvaror. Men det leder ju till att Ryssland blir en slags blandning av Nordkorea och Saudiarabien. Fattigt folk, rik stat.
https://www.youtube.com/live/-Ov7AGodjmA?feature=share
Citera
2023-02-01, 10:28
Medlem
Citat:

Är det konstigt? AFU kanske själva vill ha luftherravälde?
Citera
2023-02-01, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Bra artikel i Hallandsposten (!) om korruptionsskandalen i Ukraina:

https://www.hallandsposten.se/åsikter/ledare/korruptionen-försvagar-ukraina-1.91151288
Ja mycket intressant för det om något stärker ju det vi alla hoppas, att Ukraina för ett krig inte bara mot fascistregimen i Kreml utan även mot den ärvda ryska korruptionen i landet. Som kandidatland till EU så visar det ju att man tar korruptionen på allvar i Kiev och inte sopar den under mattan. Och en relativt rapporterande fri ukrainsk press stärker ju Ukrainas som en demokratisk statsbildning.
Tänk vilka framsteg i jämförelse med totalitära Ryssland för när skrev rysk press om den omfattande korruption och tjuveriet hos makthavarna i Kreml? Bara frågar.
Citera
2023-02-01, 10:29
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Förmågan att nå över 1 mil och slå ut ett mål finns (om man tror Forbes artikeln), från en tank från 60-talet.

Du tror inte en modernare modell kan nå lika långt samt vara betydligt effektivare med dagens teknologi?

Nej, det kan de inte. Moderna stridsvagnar är inte designade för indirekt eld även om de kan användas så om besättningen är smart. Men det gör dem inte effektiva på avståndet. En stridsvagn är effektiv mellan 500-3000m. Det är deras stridsavstånd.

Rysslands modeller från 1900-talet är inte särskilt effektiva överhuvudtaget som vi nu har sett i ett år.

Det är förresten inte stridsvagnen som slog ut ett mål på 1 mils avstånd, det var kanonen. En kanon från första världskriget kan också slå ut en modern stridsvagn men det gör den inte mer effektiv för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in