2023-02-01, 10:31
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Bra artikel i Hallandsposten (!) om korruptionsskandalen i Ukraina:

https://www.hallandsposten.se/åsikter/ledare/korruptionen-försvagar-ukraina-1.91151288
Artikeln nämner också hur bra den öppna pressfriheten nu fungerar i Ukraina. Utan en sådan skulle inte korruption som denna synas alls. (Host, host, Ryssland)

Bra gjort av Ukraina. De är på rätt väg!
Citera
2023-02-01, 10:32
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det tror jag inte och det beror delvis på att man byter president ofta. Dessutom är USAs befolkning trötta på utrikesäventyr. Hade de inte varit det så är det mycket möjligt 82a hade varit i Kiev på övning i Dec 2021. Lägg där fiaskot i Afghanistan det var nog inte planerat. Men det var nog ett skäl till att Putin vågade på Ukrainaäventyret.

Dock har du nog delvis rätt. Delar av det amerikanska maktapparaten ville detta. I demokratier och även i de flesta diktaturer, undantaget Stalinnivå, finns det olika viljor. Det finns ingen enhetlig vilja

En intressant fråga är om Putin planerade det hela utifrån att Trump var president och sen när Biden vann och Afghanistanfiaskot så fortsatte han. En annan fråga är om Putin planerade detta redan 2014. Eller rättare sagt delar av hans maktapparat gjorde. Det är ju uppenbarat att Putin vill ha tillbaks det ryska/sovjetiska imperiet.
Mm. Kan hålla med dig. Jag tänker främst på att amerikansk politik ju innehåller starka element av lobbyism, även med kopplingar till (krigs)industrin. Men jag tror i så fall snarast att det rör sig om en beredskap och en närvaro snarare än en utarbetad plan (typ för att få Ryssland att gå i fällan). Med personer som Rumsfeld och Wolfowitz i framskjuten position hade man kunnat tänka sig det senare.

Min uppfattning är att risken för ett storskaligt krig i Ukraina vuxit sedan ryssarna snodde åt sig Krim och mötte minimalt motstånd. Jag säger inte att Moskva fick hybris och började skissa på en fortsättning redan efter det, men att upprustningen av den ukrainska militären kanske gjort att sådana tankar vuxit fram allt eftersom. I så fall är det en naturlig utveckling, typ snöboll i rullning.
Därefter kan saker och ting ha tagit en helt annan vändning, om nu Putin själv började fantisera om en återförening med Ukraina. Det kan mycket väl ha skett när Trump var president — Putin trodde kanske att han hade Trumpen som i en liten ask.
Citera
Medlem
pinnpelle88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Är det konstigt? AFU kanske själva vill ha luftherravälde?

Så Ryska MoDs uppgifter om 330 något nedskjutna AFU flygplan/helikoptrar stämmer med andra ord..

"Historien kommer visa att vi hade rätt!" - Valery Gerasimov
Citera
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
BNP växer ju när de expanderar sin vapentillverkning, en naturkatastrof ökar också BNP. Är det långsiktigt bra att ställa om sin industri från produkter som ökar välstånd till att producera granater? Tveksamt.

Bra analys av ryska ekonomin under sanktionerna. Problemet är att det är svårt att få sanktioner att verka mot ett land med råvaror. Men det leder ju till att Ryssland blir en slags blandning av Nordkorea och Saudiarabien. Fattigt folk, rik stat.
https://www.youtube.com/live/-Ov7AGodjmA?feature=share

Precis, det är ju det som är BNP, så även en värdegrundskonferens är "bra" för BNP.
Men det är det måttet vi oftast använder för ekonomisk tillväxt, oavsett vad det beror på eller vad som ingår.
Citera
2023-02-01, 10:35
Medlem
pinnpelle88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Nej, det kan de inte. Moderna stridsvagnar är inte designade för indirekt eld även om de kan användas så om besättningen är smart. Men det gör dem inte effektiva på avståndet. En stridsvagn är effektiv mellan 500-3000m. Det är deras stridsavstånd.

Rysslands modeller från 1900-talet är inte särskilt effektiva överhuvudtaget som vi nu har sett i ett år.

Det är förresten inte stridsvagnen som slog ut ett mål på 1 mils avstånd, det var kanonen. En kanon från första världskriget kan också slå ut en modern stridsvagn men det gör den inte mer effektiv för det.

Sitter väl samma kanon i T-90 etc som i T-64 om jag inte missminner mig..

Och T-90 har en effektiv räckvidd upp till 6km, kan garanterat slå ut mål på över 1 mil med drönare som lokaliserar/dirigerar eldgivning.

Schack matt, jag hade rätt (igen) och du hade fel (igen).
Citera
2023-02-01, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinnpelle88
Hade jag orkat och varit autistisk hade jag gått tillbaka i denna tråd och börjat citera skribenter som hyllade Ghost of Kiev, varav flertalet är aktiva postare än idag..

Men så är jag inte en autist med för mycket tid..

Påtal om luftherravälde, varför bönar AFU efter jaktplan om inte Ryssland har luftherravälde?

bra att ha om du ska bekämpa ryska terrorbombningar av civila mål, i synnerhet västerländska plan med radar och AA misiler
Citera
2023-02-01, 10:39
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Hade jag orkat och varit autistisk hade jag gått tillbaka i denna tråd och börjat citera skribenter som hyllade Ghost of Kiev, varav flertalet är aktiva postare än idag..

Men så är jag inte en autist med för mycket tid..

Påtal om luftherravälde, varför bönar AFU efter jaktplan om inte Ryssland har luftherravälde?
Varför vågar inte ryssen flyga över Ukrainas territorium om de har luftherravälde?

Fan van pantade ni nazister är!
Citera
2023-02-01, 10:40
Medlem
Switzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Det som är bra är att man faktiskt rensar upp i korruptionen. I Ryssland fortsätter den bara. Ingen gör något.
Ja exakt.
Granskar man det blir du dödad eller fängslad hahaha.
Homosexuella ryskarabiska federationen har verkligen spårat ur.
Ge Ukraina Jas39 och det dem ber om. Dessa pissRyssar måste verkligen ut därifrån.
Här är en riktigt bra kort dokumentär om vad som hände i Bucha.
Enligt pissRyssland hände ju ingenting där? Synd det är filmat med övervakningskameror. Rena avrättningar av civila.
Varnar för starka bilder youtube.com/watch?v=IrGZ66uKcl0
Citera
2023-02-01, 10:40
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Så Ryska MoDs uppgifter om 330 något nedskjutna AFU flygplan/helikoptrar stämmer med andra ord..

Det är bara Ryssland som kan slå ut mer plan än det någonsin funnits i Ukraina och ändå kan Ukraina ha kvar plan.
Rysslands svar på Ghost of Kiev. Spökflygare som skjuter ned spökflygplan.
Men eftersom du inte är så smart när det gäller matte, så tror du förstås på det och menar att du skulle vara smartare än andra. Men genom att tro på det, är du lika dum som andra, eller rättare sagt dummare. För alla vet idag att GOK inte fanns. Det är bara du som fortsätter att tro på fantasier medan normala människor vet att det inte är så.
Citera
2023-02-01, 10:42
Medlem
pinnpelle88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foliekiller
Varför vågar inte ryssen flyga över Ukrainas territorium om de har luftherravälde?

Fan van pantade ni nazister är!

Av samma anledning som man inte planerade att ta Kiev och döda Volodomyr "T-shirten" Zelensky med 35.000 man mot 330.000 försvarare.

Man skickar kryssningsrobotar för det..

Citera
2023-02-01, 10:42
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Nja, tappat har dom väl inte gjort, snarare är det väl så att Ryssland har flyttat sina trupper med avsikt att förinta den Ukrainska arméen, vilket är avsikten med saneringsoperationen. När väl den Ukrainska militären är krossad så kommer specialoperationen att avslutas.
Dream on mupp!

Ryssland har till idag förlorat hela sin yrkesarmé man satte in i början och över 50% av sina moderna vapen. De är snart helt slut!
Citera
2023-02-01, 10:43
Medlem
Citat:

Den som efter 2022-02-24 på allvar sätter tilltro till någon enda information från Kreml och dess tentakler har stora utmaningar att hantera i denna komplexa värld. Vi vet ju alla att ryssen är storlögnare och vill man inte slösa tid låter man bli att lyssna på dem.

Länge trodde inte ens Ukraina på infon om att Ryssland skulle anfalla dem. Det verkade alltför galet och självdestruktivt, till och med för att vara det efterblivna Ryssland. Och ryssen stod ju dagen innan och lovade i FN att ingen attack skulle ske. Så; lyssna aldrig på info från ryssen, varken om nedskjutna plan eller annat.

Vad historien kommer visa är att Ryssland i Ukraina gjort sig skyldiga till krigsbrott och folkmord. En stor skam för Ryssland. Ett mörkt kapitel i alla historieböcker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in