Jag har för mig att det gick något rykte om att MGM sålde typ bantningspiller eller dylikt.
Man undrar om MGM ville tysta T pga att hon ville avslöja att de gjort något olagligt .
Tror dock inte att det är ett tllräckligt starkt motiv.för att mörda. De hade ju bara kunnat neka om de nu sålde något som är förbjudet.
Så nog snarare starkare känslor av avundsjuka och svartsjuka i botten.
Jag gissar dock att bada var påverkade av något för att kunna misshandla och sedan döda någon.
Intressant att kriminalvården efter utredning redan dragit slutsatsen att risken för återfall i brott är liten. Och att de är lämpliga för samhällstjänst. När de samtidigt står åtalade för mord.. Det gör själva mordet ännu märkligare. Att det kunde hända.
Ytterst oroväckande..
De är mördare och mytomaner som håller på med droger... Dvs Hög återfallsrisk!!!!!
Att präktiga J i sin P7 skulle medge narkotikaintag ser jag som näst intill uteslutet. Det skulle krackelerat den ofelbara bilden av henne.
Jag tror inte heller att planen var att T skulle dö, bara få sig en läxa.
Kanske var det grannens påknackning som medförde att förloppet blev utdraget och därmed orsakade dödsfallet.
Sitter man häktad och snart åtalad för mord tror jag inte man är rädd för att medge just en sådan struntsak.
Ja, 02:30 händelsen, kan vara en mediasanning som det inte finns något bakom, vem vet.
Vad gäller proritering av eftersök av försvunnen person, är det lite svårt att förstå varför hon skulle hamna i den prio- gruppen utan vidare. Det handlar då om räddningsinsatser för att rädda liv.
Man borde ha fått information då om vilken fara det handlade om. När kom misstanken om människorov in?
T ex prioriterar man barn, äldre, demens, självmordsrisk, personer med sjukdomar som innebär fara för livet mm.
I det här fallet borde det då inbära att man av någon anledning skulle misstänka att Tove på något sätt utsatts för något som skulle kunna innbära fara för hennes liv/hälsa och som hon kunder räddas från?
Dvs man måste alltså ha någon anledning att tro att hon inte hade försvunnit frivilligt och att tjejerna hade med saken att göra?
Man samverkar då efter en individuell bedömning av vem personen är, med olika instanser, så att man kan samarbeta brett efter behov. Helikopter, räddningstjänst, dykare, försvaret mm.
Polisen:
"Varje år genomför polisen minst 300 räddningsinsatser för att söka efter personer som försvunnit under sådana omständigheter att det finns farhågor för att deras liv eller hälsa är utsatt för allvarlig fara."
"Den svenska polisens efterforskning av försvinnanden grundas på ca. 26 000
händelserapporter om försvinnanden per år (Leicht 2020). Av dessa bedöms en knapp
fjärdedel som Prio 1 (omedelbara, akuta behov) eller Prio 2 (allvarliga försvinnanden) och av
dessa i sin tur bedöms dryga 400 händelser som fara för liv eller allvarlig risk för hälsan.
Vissa hinner lösas på kort tid men ca 300 – 400 händelser leder till beslut om
räddningsinsatser enligt LSO."
Ja, du har så rätt i att polisen får ta sig in i ett hus för att leta efter en peson som behöver hjälp, i det här fallet måste det ha varit misstanke om människorov, tänker jag.
Polislag:
21 § En polisman får också bereda sig tillträde till ett hus, rum eller annat ställe, om det finns anledning anta att någon där har avlidit eller är medvetslös eller annars oförmögen att tillkalla hjälp. En sådan åtgärd får vidtas även när det är nödvändigt för efterspaning av någon som är försvunnen, om denne kan antas behöva hjälp."
Men man återvände ju och höll på långt in på natten, vilket då handlar om sedvanlig husrannsakan. Så något hade de för misstanken, vad det nu var.
Lärorikt är det och kommer att vara för att förstå vad som fick alla på tårna och hur man gjorde.
Det verkar som dom aldrig riktigt misstänkte människorov. Rullman sa i någon intervju att dom väldigt tidigt misstänkte mord. Gissningsvis samma dag han fick ärendet måndag morgon. Då hade polisen under nästan ett dygn samlat information och även förhört mgm. Utan kropp är det som bekant svårt att omrubricera och det misstänkta människorovet ger dom i princip obegränsade resurser.
Minns jag rätt var både helikopter, drönare, dykare, hundar och fotpoliser ute och sökte. Samtidigt pågick väl rundringningar till alla bekanta, övriga vittnen och mgm. När dom fick vetskap om deras konflikt/bråk på Nöjet ringde varningsklockorna, och efter grannens förhör fick dom en bra bild över vad som hänt, som Rullman utryckte sig.
Efterföljande platsundersökning J s lägenhet och bil, telefontömingarna, övervakningskamerorna och förhören med M och alla vittnen fick Rullman att bli än mer säker. Varenda pusselbit som trillat in har kunnat läggas på rätt plats. Nu verkar det bara vara obduktionsrapporten och några NFC svar som måste stämma med det åklagaren hävdar. Och då hänger det väl på att han måste kunna bevisa hur T s skador uppkommit för att få dom fällda för mord.
Faktum?
Visa den faktan att J kontaktade en polis på nöjet.
Visa faktan att J ville upprätta en polisanmälan.
Jag utgår som många andra av all information som florerar i vilken en del är mer sannolik än annan. Det var inte meningen att trampa dig på tårna. Hur mår du?
2.30 skulle kunna vara en fickringning, där det var svårt att uppfatta och identifiera vad man hörde. Alltså inte något som man direkt kunde ta som larm.
Något annat som slog mig var att J kanske uppgav att T gav sig iväg tidigare t ex 2.15, medan Ts tfnposition 2.30 visade att hon var kvar hos J.
Ja, jag tror precis samma som du. T:s telefon kopplar upp sig 2.30. Det var inget samtal eller sms men vad hördes i telefon?
Nej har bara läst om det , vet inte vad det innehöll
Alltså finns det inget röstmeddelande. Inget hände på någon telefon 02.30. Det var tiden som åklagaren satte. Tiden är emellan att T pratade med pojkvän till att JJ åker till McD.
Senast redigerad av Matamata 2023-02-01 kl. 08:35.
Såg nu att du inte vet... bara läst om det... Inte konstigt att det blir så förvirrat med den information som finns eller antas finnas när man uttrycker sig som att man sitter på info som man inte har substans för.
Tips!
Börja med jag tror... eller jag vet..
Gäller alla, inte bara dig.
Senast redigerad av Meze 2023-02-01 kl. 08:40.
Jag utgår som många andra av all information som florerar i vilken en del är mer sannolik än annan. Det var inte meningen att trampa dig på tårna. Hur mår du?
Du sa att det var fakta.
Bevisa fakta istället för att tramsa.
Trådsanningar är inte fakta.
Alltså finns det inget röstmeddelande. Inget hände på någon telefon 02.30. Det var tiden som åklagaren satte. Tiden är emellan att T pratade med pojkvän till att JJ åker till McD.
I Efterlyst säger Hasse Aro att T:s telefon kopplar upp i lägenheten. Han säger ingen tid men det kan ha varit 02.30.
Dom anstalter jag har suttit på har det varit en liten tv på ca 24" som suttit bakom ett plexiglas med egen fjärrkontroll. den är som en helt vanlig tv förutom att du inte kan komma åt den, dvs grundutbudet bland kanalerna och text-tv och där finns ju det mesta i informationsväg. nu är ju dock dom MGM den nya generationen som troligtvis aldrig handskats med text-tv, men det klurar dom nog ut hur den funktionen fungerar. dock ingår väl inte kanal 3 i grundutbudet längre och då missar dom väl efterlyst? jag har inte kanal 3 och TV6 längre iallafall.
Har du kunnat ta reda på om de MGM.s har tillgång till kanal 3 och därmed har tillgång till Efterlyst för att hålla sig uppdaterade under tids gång?