2023-01-26, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sokolova
Här är ett exempel i form av en av aktbilagorna. För att visa nivån i målet.

Åtalet har justerats till alternativbrottet grovt vållande till annans död, eftersom vållande till annans död är preskriberat. Dylikt bör ombuden - de är två stycken - ha haft koll på.

Jag förstår faktiskt inte hur de juridiska ombuden kunde acceptera uppdraget i ett enskilt åtal på den här nivån. De hänvisar bl a till fotografier från begravningen för ett decennium sedan, i delen om begravningskostnader. De hänger ut sin klients ekonomiproblem (framgår av handlingarna sammantaget) och lämnar in bevismässigt värdelösa chattar samt kallar hiskeligt många vittnen som inte har någonting av vikt att säga.

Ombud bör ge råd och inte acceptera vad dom helst. Oavsett om målsägarna pressar på. Kraven författas på advokatfirmans brevpapper, i deras namn. De sätter sitt rykte på spel. Det är oprofessionellt, dessutom smaklöst, att dra upp flickan Ebbas pappa i terroristmålet/skadeståndet. Det var ett unikt mål.

Ombuden i Donia-fallet skulle ha haft vett att säga nej. Tvärtom ser det ut som om de går med på vad som helst. Det är också unikt.

Målsägarna får betala ombudskostnaderna på båda sidor om åtalet inte bifalles. Därutöver är det slantar som skattebetarna måste stå för. Det handlar inte enbart om 'en familj mot en familj' utan om så mycket mer.

https://file.io/SNGZlR2a5nFv

Tack gabbenabbe för att du höjer nivån i tråden.

Har för mig jag läst någonstans att ombuden gör detta "pro bono" ?
Citera
2023-01-26, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Det är MASSOR av dokument och filer. En massa beslut här och där. Bilder på graven, från begravningen osv.

Jag tänkte faktiskt höra med biomamman innan jag lägger upp det. Det är så utlämnande
Håller ni med?
Jag brukar inte vara blödig, men detta är hemskt!
Du kan kanske i annat fall göra någon typ av objektiv sammanfattning men förstår att det är ett digert arbete.

Det hedrar dig att du reagerar som du gör och framförallt att du visar respekt och kontaktar biomamman innan du lägger ut något.

En del som kommenterar här tycks se som sin uppgift att läxa upp andra och poängtera hur väl pålästa de själva är juridiskt och det verkar som att man glömmer bort vad alltihop handlar om.

Jag förstår om du inte vill blotta deras liv och elände här, det känns väl lite som att kasta köttben till hyenor.

Gör så som du anser bäst och lägger du inte ut något är det ju upp till oss andra att göra samma som du gjort.

Tack för din omtanke både om oss som inte har något bättre för oss än att hänga här men framförallt om de som blivit drabbade i hela den här vidriga historien!
Citera
2023-01-26, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Det är MASSOR av dokument och filer. En massa beslut här och där. Bilder på graven, från begravningen osv.

Jag tänkte faktiskt höra med biomamman innan jag lägger upp det. Det är så utlämnande
Håller ni med?
Jag brukar inte vara blödig, men detta är hemskt!

Vilket jobb du gör! Får du tag i mamman? Tänker att hon ändå valt denna process och som i alla mål så blir handlingar offentliga. Insynen är en viktig del i rättssäkerheten också tänker jag. Så ett mål inte avgörs hur som helst.
Citera
2023-01-27, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Om regeringen är höger, så blir nämndemännen höger också.

Nämndemännen ska spegla den politiska sammansättningen i landet.

Men människa. Nämndemannaplatserna fördelas utifrån den procent RESPEKTIVE parti har. Om ”högern” har tex 52 % av rösterna och ”vänstern” har t. ex. 48 % får ”högern” 52 % av nämndemannaplatserna och ”vänstern” 48 %. Pratar vi Tingsrätt så får de platser utifrån % av valresultatet i TR:s upptagningsområde. I praktiken kan partier sakna nämndemän (vet att exempelvis SD saknat kandidater i områden) och nämndemän kan p.g.a. t.ex. jobb behöva tacka nej till uppdrag. Då får de tillgängliga nämndemännen som finns ta uppdraget. För övrigt ska nämndemännen vara opartiska och inte representera sitt partis politiska åsikter utan följa svensk nuvarande lagstiftning. Partierna bidrar med nämndemännen men det finns förslag om andra lösningar just för att gamla rävar inom partierna ofta får platserna inte för sin kompetens utan för lång och trogen tjänst. Nämndemännen ska ju som sagt vara politiskt oberoende i uppdraget. Sen tolkas naturligtvis ofta lagstiftningen utifrån nämndemännens egna politiska bias. Sluta prata om ”högern” som om liberalerna och SD skulle ha något gemensamt, speciellt i fråga om brott och straff och dividera inte om det du inte vet något om.
Citera
2023-01-28, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjena_67
För det är omöjligt att det förekommer idag?

Har du några objektiva bevis för det?
Citera
2023-01-28, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sokolova
Här är ett exempel i form av en av aktbilagorna. För att visa nivån i målet.

Åtalet har justerats till alternativbrottet grovt vållande till annans död, eftersom vållande till annans död är preskriberat. Dylikt bör ombuden - de är två stycken - ha haft koll på.

Jag förstår faktiskt inte hur de juridiska ombuden kunde acceptera uppdraget i ett enskilt åtal på den här nivån. De hänvisar bl a till fotografier från begravningen för ett decennium sedan, i delen om begravningskostnader. De hänger ut sin klients ekonomiproblem (framgår av handlingarna sammantaget) och lämnar in bevismässigt värdelösa chattar samt kallar hiskeligt många vittnen som inte har någonting av vikt att säga.

Ombud bör ge råd och inte acceptera vad dom helst. Oavsett om målsägarna pressar på. Kraven författas på advokatfirmans brevpapper, i deras namn. De sätter sitt rykte på spel. Det är oprofessionellt, dessutom smaklöst, att dra upp flickan Ebbas pappa i terroristmålet/skadeståndet. Det var ett unikt mål.

Ombuden i Donia-fallet skulle ha haft vett att säga nej. Tvärtom ser det ut som om de går med på vad som helst. Det är också unikt.

Målsägarna får betala ombudskostnaderna på båda sidor om åtalet inte bifalles. Därutöver är det slantar som skattebetarna måste stå för. Det handlar inte enbart om 'en familj mot en familj' utan om så mycket mer.

https://file.io/SNGZlR2a5nFv

Tack gabbenabbe för att du höjer nivån i tråden.

Tack, tack! (Om du nu inte var ironisk...)
Citera
2023-01-28, 08:24
Medlem
MissDecibellas avatar
Kan inte se att detta postats här tidigare, gällande dom andra fosterbarnens vittnesmål om hur det verkligen förhöll sig på gården.
”Barnen” är idag vuxna och minns tillbaka på något som ärrat dom för livet, bla fostersonen säger detta i rätten;

”.. – Det var stora skillnader i sättet att visa kärlek. De visade tydligt att det var skillnad på oss. Det var mycket strängare regler för oss fosterbarn.
Att familjehemmet fick dödshot efter Donias död menar han skylldes på honom.

– Jag fick skulden för dem. Fosterhemsmamman påstod att Donias mamma sa att det var mitt fel. Att mamman sagt att jag smittat Donia och att familjen var hotad på grund av mig. Att Donias mamma ”skulle komma och knäcka mina knäskålar”. Jag var rädd. Jag var ju liten. Tolv år.
Fosterpappans försvarare Jonas Carlsson ville veta om han inte gillade sina fosterföräldrar.

– Nej, jag är ärrad för livet. Min osäkerhet och dåliga självkänsla kommer från livet med dem.

”..De båda fosterbarnen ställde upp på att vittna på villkor att fosterföräldrarna inte fanns i rättssalen. De fick därför gå in i ett annat rum och lyssna på barnens vittnesmål via länk.
– Jag vill inte se dem. Inte efter vad de gjorde, förklarar den unga kvinnan som hunnit fylla 24 år..

Även en ung kvinna vittnade, men jag kan som sagt inte citera hela artikeln.
Hjärtskärande läsning.

Ur Ystads Allehanda 26/1-23, som har skrivit mycket om fallet, (samt liverapporterat från rättegången).

https://www.ystadsallehanda.se/simrishamn/fosterbarnen-vittnade-om-livet-i-familjehemmet-arrade-for-livet/
Senast redigerad av MissDecibella 2023-01-28 kl. 08:27.
Citera
2023-01-28, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Kan inte se att detta postats här tidigare, gällande dom andra fosterbarnens vittnesmål om hur det verkligen förhöll sig på gården.
”Barnen” är idag vuxna och minns tillbaka på något som ärrat dom för livet, bla fostersonen säger detta i rätten;

”.. – Det var stora skillnader i sättet att visa kärlek. De visade tydligt att det var skillnad på oss. Det var mycket strängare regler för oss fosterbarn.

– Jag fick skulden för dem. Fosterhemsmamman påstod att Donias mamma sa att det var mitt fel. Att mamman sagt att jag smittat Donia och att familjen var hotad på grund av mig. Att Donias mamma ”skulle komma och knäcka mina knäskålar”. Jag var rädd. Jag var ju liten. Tolv år.
Fosterpappans försvarare Jonas Carlsson ville veta om han inte gillade sina fosterföräldrar.

– Nej, jag är ärrad för livet. Min osäkerhet och dåliga självkänsla kommer från livet med dem.

”..De båda fosterbarnen ställde upp på att vittna på villkor att fosterföräldrarna inte fanns i rättssalen. De fick därför gå in i ett annat rum och lyssna på barnens vittnesmål via länk.
– Jag vill inte se dem. Inte efter vad de gjorde, förklarar den unga kvinnan som hunnit fylla 24 år..

Hjärtskärande läsning.

Ur Ystads Allehanda 26/1-23, som har skrivit mycket om fallet, (samt liverapporterat från rättegången).

https://www.ystadsallehanda.se/simrishamn/fosterbarnen-vittnade-om-livet-i-familjehemmet-arrade-for-livet/
Ja det finns väl alla anledningar att titta på denna fosterfamiljen lämplighet. (Att socialstyrelsen kontaktat Lunds kommun och hintat om att det borde göras är anmärkningsvärt, man det gjordes alltså inte, inte ens efter ett dödsfall som var synnerligen ovanligt)

Görs det inte uppföljningar av fosterbarns upplevelser när de väl blivit 18 ? Det borde vara det minsta man kunde begära av ansvarig kommuns socialnämnd. Tydligen icke.

Och detta är barn som var relativt stora och kunde berätta, stackars små barn utan språk och andra referenser till hur världen ska vara.
Citera
2023-01-28, 12:28
Medlem
Tjena_67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabbenabbe
Har du några objektiva bevis för det?
Varför händer likadan korruption inte idag? Varför är det svenska rättsväsendet fritt från den sortens korruption idag?

Lägg du själv ner tid på att läsa domar och jmf med vad som lagts fram skriftligen/muntligen av parterna så kommer du bli förvånad vilka bedrägliga omskrivningar som sker i stort när domstolen vill diskriminera ena parten så denne förlorar.
Senast redigerad av Tjena_67 2023-01-28 kl. 12:30.
Citera
2023-01-28, 13:42
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella

Hjärtskärande läsning.

Ett stort tack för det referatet! Du kanske kan köra resten om några timmar, i ett nytt inlägg?

Undrar om Alvesparres (så heter dom väl?) kan hitta någon f.d. fosterbarn som haft det "bra" hos dem.......

JAs misshandelsdom från 2020 vittnar ju om en explosiv aggressiv mentalitet, och det kommer ju inte över en natt.

Citat:
Ursprungligen postat av Rosingen
Ja det finns väl alla anledningar att titta på denna fosterfamiljen lämplighet. (Att socialstyrelsen kontaktat Lunds kommun och hintat om att det borde göras är anmärkningsvärt, man det gjordes alltså inte, inte ens efter ett dödsfall som var synnerligen ovanligt)

Görs det inte uppföljningar av fosterbarns upplevelser när de väl blivit 18 ? Det borde vara det minsta man kunde begära av ansvarig kommuns socialnämnd. Tydligen icke.

Och detta är barn som var relativt stora och kunde berätta, stackars små barn utan språk och andra referenser till hur världen ska vara.

Nej, det görs aldrig några uppföljningar när fosterbarn blir 18-21 år. Ofta kastas de ut till hemlöshet....
Det görs inga uppföljningar under deras placeringar heller för deras socialkärring lyssnar helt enkelt inte på vad de säger och/eller ofta så är det stor vänskapskorruption mellan sockärring, social nämnd och rättsväsendet. Många ur dessa "yrkesgrupper" driver själva s.k. familjehem, HVB-hem, eller deras nära släktingar, så de har en ständig ström av "klienter" och extremt bra betalt för dessa med minimal egen arbetsinsats!!

Vanvårdsutredningen har redan hamnat i papperskorgen.....

I mitt barnbarns ärende var det 17 sockärringar under 3 år.......alla skulle "börja om" med resultat att absolut inget blev gjort!!
Senast redigerad av Marie-Antoinette 2023-01-28 kl. 13:43. Anledning: Tillägg
Citera
2023-01-28, 14:30
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ett stort tack för det referatet! Du kanske kan köra resten om några timmar, i ett nytt inlägg?

Undrar om Alvesparres (så heter dom väl?) kan hitta någon f.d. fosterbarn som haft det "bra" hos dem.......

JAs misshandelsdom från 2020 vittnar ju om en explosiv aggressiv mentalitet, och det kommer ju inte över en natt.

Nej, det görs aldrig några uppföljningar när fosterbarn blir 18-21 år. Ofta kastas de ut till hemlöshet....
Det görs inga uppföljningar under deras placeringar heller för deras socialkärring lyssnar helt enkelt inte på vad de säger och/eller ofta så är det stor vänskapskorruption mellan sockärring, social nämnd och rättsväsendet. Många ur dessa "yrkesgrupper" driver själva s.k. familjehem, HVB-hem, eller deras nära släktingar, så de har en ständig ström av "klienter" och extremt bra betalt för dessa med minimal egen arbetsinsats!!

Vanvårdsutredningen har redan hamnat i papperskorgen.....

I mitt barnbarns ärende var det 17 sockärringar under 3 år.......alla skulle "börja om" med resultat att absolut inget blev gjort!!

Kan tipsa om att Ystads Allehanda har just nu 3 månader -> 3:- (ingen uppsägningstid).
Dom har som sagt skrivit spaltmeter om Donia redan ”från början”.

Jag är endast sporadiskt i tråden (jobbigt att läsa om) då jag på ett eller annat sätt hörde om vad som pågick, typ bekantas bekanta.
Obs, inte till personer ur hästfamiljen.
Citera
2023-01-28, 15:11
Medlem
Citat:
Jaha, det var ju bra, men mig veterligt har inga fosterföräldrar åtalats för det. Tänkte exempelsvis på den lilla pojken 1,5 år (?) gammal som "ramlade ned" från skötbordet (dog) där han lämnats ensam när fosterfarsan gick ut i garaget för att hämta ny blöja......

Och John Valter......det var väl inte garantansvar de 2 anställda åtalades för....
Det är skillnad på folk och folk och djävulen hjälper de sina. Socialnämnden är en dålig förälder precis som för 100 år sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in