2023-01-31, 10:54
Medlem
Månsans avatar
Jag har ägt ett 60-tal bilar. Här är min topp-5 över de sämsta

1 - Audi A6 - helt ny, garantireparationer varannan vecka.
2 - Peugeot 304 - var 10 år gammal när jag ägde den. Bra komfort men skitbil, det mesta gick sönder.
3 - Jeep Grand Cherokee V8 - 8 år gammal. Funkade bra, men var ändå en plåga. Okomfortabel, illa byggd, skramlig, horribel bränsleförbrukning.
4 - Volvo 940 Turbo - Helt ny. Opålitlig. På verkstan ofta.
5 - Mercedes 230 - 7 år gammal. 123-karossen, påstås vara världens bästa bil. Inte mitt ex i alla fall.

I topp ligger Toyota, Honda, BMW. Har ägt många av dessa. Ytterst få, eller inga fel alls.
Körde även en Mazda 626 ett par år, inte ett enda fel på den heller.
Citera
2023-01-31, 11:47
Medlem
Rover generellt. I alla fall de från 90-talet. Herrejesus säger jag. Hade en glipa vid förardörren som släppte igenom luft och orsakade oväsen i landsvägsfart. Trodde jag skulle behöva lossa gångjärnen osv och passa in dörren bättre. Nej, det var lättare än så. Jag tog tag i dörrhandtaget och krökte in överdelen (ramen runt sidorutan) med andra handen. Det gick så lätt att jag böjde den för långt! Fick ställa mig på andra sidan och kröka tillbaka lite, så blev det bra.
Citera
2023-01-31, 12:00
Medlem
FarangDingDongs avatar
Tror jag skrivit i tråden förrut men vi tar det igen:

1. Volvo 480ES. Farbriksny. Precis allt gick sönder hela tiden. Mer tid på verkstad än vägen.
2. Jeep Cherokee. Fabriksny. Marginellt bättre än Volvon. Dvs urkass.
3. Jeep Grand Cherokee V8. Fabriksny. Lika dålig som ovanstående men plus för bättre körupplevelse.

Hedersomnämnande: Renault 4 Laban. Fullständigt jävla värdelös. (begagnad så räknas inte riktigt)
Citera
2023-01-31, 12:07
Medlem
Absolut sämsta är en Alfa jag hade...opålitlig ..obekväm..dyr i drift. när vi skulle rostlaga den dök det upp så mycket rost att det var ingen ide att ens börja. det blev skroten å många tusenlappar förlorade...
bästa är min nuvarande Audi A4 ...krånglar aldrig.
Citera
2023-01-31, 13:37
Medlem
DraconianTimess avatar
Jag behöver lite mer infor för vilka kriterier som gäller här.

En riktigt gammal bil från bilismens barndom kommer naturligtvis vara sämre i precis allt än en bil tillverkad 2022.
Kan man väga in yttre påverkan här? Ett av de sämsta bilarna jag har kört var en Mercedes 190D, inte för att Mercedes 190 är någon dålig bil, utan för att exemplaret jag körde var ett miserabelt pundaråk och allt var fullständigt sopslut i hela bilen.

Jag tänker därför plocka fram bilar som är en jävla besvikelse och klarar inte av att användas till vad de är avsedda för.

Tesla Model 3
Elbilen som skulle rädda världen och bli folkets elbil. Själva grundkonceptet är väl OK, men kvalitén är en jävla sorg rakt igenom. Kundbemötandet sköts dessutom av dokumenterade kioskmongon.
Exempel är skev krosspassning, paneler som lossnar och nu nyligen ratten i en fabriksny Tesla lossnade på motorvägen och kundsupport hävdade att det inte var något fel på bilen.

BMW M5 (E60)
Jag risker kanske mordhot av BMW fans, men jag vågar påstå att bilen är skit rakt igenom. Problemet här är den högvarvade V10 motorn som är ökänd för att rasa.
Visst, den är härlig och grym när allt funkar, men tyvärr funkar den inte så länge. Skulle motorn råka funka lite längre så lär det kompenseras med övrig skräpelektronik som rasar i bilen. Elfel på sollucka, elfel på baklucka, elfel på säten, elfel… ja på allt.
Växellådan då? Den håller väl? Nej, den är gjord för att rasa.
BMW M5 (E60) är bara en enda jävla försäljningsbluff. Den perfekta köparen är rik och förståndshandikappad.

Ferrari Mondial
Tänk dig en Ferrari med V8 som är röd och då är den väl även snabb? Ja fast inte den här! Prestandan suger totalt i Ferrari Mondial. Jag vet att prestanda inte är allt, men det är pinsamt där du har mer ös i en Opel Vectra med 2,8l motor.
Den är i alla fall snygg? Nej, proportionerna är helt misslyckade och hjulen skitsmå. Den har absolut inte 328ans läckra linjeföring.
Kvalité och driftsäkerhet? Den är italiensk, vad fan tror du?
Citera
2023-01-31, 13:39
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Jag behöver lite mer infor för vilka kriterier som gäller här.

En riktigt gammal bil från bilismens barndom kommer naturligtvis vara sämre i precis allt än en bil tillverkad 2022.
Kan man väga in yttre påverkan här? Ett av de sämsta bilarna jag har kört var en Mercedes 190D, inte för att Mercedes 190 är någon dålig bil, utan för att exemplaret jag körde var ett miserabelt pundaråk och allt var fullständigt sopslut i hela bilen.

Jag tänker därför plocka fram bilar som är en jävla besvikelse och klarar inte av att användas till vad de är avsedda för.

Tesla Model 3
Elbilen som skulle rädda världen och bli folkets elbil. Själva grundkonceptet är väl OK, men kvalitén är en jävla sorg rakt igenom. Kundbemötandet sköts dessutom av dokumenterade kioskmongon.
Exempel är skev krosspassning, paneler som lossnar och nu nyligen ratten i en fabriksny Tesla lossnade på motorvägen och kundsupport hävdade att det inte var något fel på bilen.

BMW M5 (E60)
Jag risker kanske mordhot av BMW fans, men jag vågar påstå att bilen är skit rakt igenom. Problemet här är den högvarvade V10 motorn som är ökänd för att rasa.
Visst, den är härlig och grym när allt funkar, men tyvärr funkar den inte så länge. Skulle motorn råka funka lite längre så lär det kompenseras med övrig skräpelektronik som rasar i bilen. Elfel på sollucka, elfel på baklucka, elfel på säten, elfel… ja på allt.
Växellådan då? Den håller väl? Nej, den är gjord för att rasa.
BMW M5 (E60) är bara en enda jävla försäljningsbluff. Den perfekta köparen är rik och förståndshandikappad.

Ferrari Mondial
Tänk dig en Ferrari med V8 som är röd och då är den väl även snabb? Ja fast inte den här! Prestandan suger totalt i Ferrari Mondial. Jag vet att prestanda inte är allt, men det är pinsamt där du har mer ös i en Opel Vectra med 2,8l motor.
Den är i alla fall snygg? Nej, proportionerna är helt misslyckade och hjulen skitsmå. Den har absolut inte 328ans läckra linjeföring.
Kvalité och driftsäkerhet? Den är italiensk, vad fan tror du?
Glöm inte delorean dmc-12!
Det kan vara världshistoriens sämsta bil.
Citera
2023-01-31, 13:45
Avstängd
ButtButters avatar
VW Passat model 3 är sämsta bilen nånsin. Sen är VW generelt skit man bör undvika att köpa.
Citera
2023-01-31, 13:54
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Glöm inte delorean dmc-12!
Det kan vara världshistoriens sämsta bil.

Ja just det! Har för mig att motorn i den var väl samma soptunna som satt i Volvo 760. Slö, effektlös och blev lätt överhettad.
De Lorean blev eftertraktad bara för att den var med i Back to the Future filmen men folk visst inte hur jävla värdelös den var. Tydligen har det tillverkats 3 st. guldplatinerade De Lorean som är sjukt eftertraktade, men knappast bra bilar.

När vi ändå är igång, så kan vi lägga till Lamborghini Countach till samlingen.
Citera
2023-01-31, 14:01
Medlem
Citat:
Ja just det! Har för mig att motorn i den var väl samma soptunna som satt i Volvo 760. Slö, effektlös och blev lätt överhettad.
De Lorean blev eftertraktad bara för att den var med i Back to the Future filmen men folk visst inte hur jävla värdelös den var. Tydligen har det tillverkats 3 st. guldplatinerade De Lorean som är sjukt eftertraktade, men knappast bra bilar.

Du tänker på världens mest svårbackade bil? Bred som en lagårdsvägg, kräver att hänga utanför vid backning och svindyr service?
Citera
2023-01-31, 14:02
Medlem
Retsinas avatar
Citat:

Det var tänkt från början att det skulle vara en amerikansk v8 i delorean. Men John delorean hade det lite lurigt för tillfället med amerikanska biltillverkare så istället valde man den ökända prv motorn.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/V6_PRV-motorn
Inte bara motorn som var dålig i den bilen, byggkvaliteten överlag var skrattretande.
Kanske inte så konstigt när den skruvades ihop i Belfast av byfånar.

Lamborghini countach får väl ses som ett schweiziskt urverk jämfört med delorean.
Citera
2023-01-31, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 11204
244 GLT hade svart tejp under rutorna, liksom svarta rutramar, (ännu)hårdare fjädring och lite annat smått och gott. GLT6 hade den mjukare fjädringen och kromad grill. Det fanns fler detaljer också.

NSU Ro80 var före sin tid, men mycket av bilen finns även i VW K70 och kom senare i Audi 100 1977. Det är väl bara drivlinan som inte höll pga undermålig smörjningskonstruktion (samma i GS Birotor).
Och tätningarna på "kammarna" som inte höll måttet ur slitage-/tätningssynpunkt.
Citera
2023-01-31, 15:09
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Du tänker på världens mest svårbackade bil? Bred som en lagårdsvägg, kräver att hänga utanför vid backning och svindyr service?

Ja bland annat! Man föreställer sig att bilar förbättras med de olika årsmodellerna, men så var inte fallet med Lamborghini Countach. På senare årsmodeller monterade man en monsterstor spoiler som var nollställd, alltså till absolut ingen nytta och förvärrade den redan miserabla bakåtsikten.

Sikt runtomkring var som att stänga in sig själv i en tvättmaskin. Vindrutetorkarna rengjorde rutan fint framför mittkonsolen där ingen satt. Istället samlades all smuts i en snygg linje rakt förarens synfält.

Ville du mobba och förnedra din överviktiga kompis så är det bara till att komma med en Lamborghini Countach och filma när stackaren försöker kliva in och ur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in