2023-01-30, 19:44
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Nej. En snäll person attackerar inte Skaparen utan dyrkar, litar på, älskar och lyder Honom.
Du är körd. Vänd om.
Jösses, vad är det med religiösa människor? Tro inte jorden är rund, den är platt. Kommer du över kanten hamnar du i helvetet osv……….
Jag vet, du tror.
Citera
2023-01-31, 08:41
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det är du som svamlar, det är ett helt rimligt scenario om man nu vill skona bebisarna.
Nu pratar du om något helt annat igen.

Citat:
Nej, inte betvivlar, jag drar inga slutsatser eftersom det inte står något om bebisar. Det låter mer som att det är du som drar en massa slutsatser, trots att det inte står något om det.
Så om det inte står något om bebisar, då fanns det inga? Det fanns människor, men inte bebisar? Och det tycker du är rimligt?

Citat:
Du vill att det ska vara enligt en viss slutsats så att du kan anklaga Gud för att vara ond.
Det behöver jag inte göra. Det räcker med att läsa skrifterna. "Lycklig den som får ta dina späda barn och krossa dem mot klippan"

Citat:
På vilket sätt hjälper det? Menar du att du ska vara som en diktator som säger hur människor ska bete sig? Är det inte just det som du anklagar Gud för?
För Gud skulle aldrig berätta för människor hur de ska bete sig? Och ja, det är bättre än att DRÄNKA VÄRLDEN.
Sedan om jag var allsmäktig och allvetande hade det nog varit betydligt enklare att lösa på ett elegantare sätt än att just döda alla och börja om. Om man inte är en klumpig och dum demiurg, det vill säga. Eller om det är en moralsaga som inte betyder något och inte är bokstavlig.

Citat:
Vad är betydligt bättre? Du förklarade inte hur du skulle ha gjort.
Jag har väl magiska krafter, om jag är Gud? Då hade jag bara beordrat och det hade hänt, eller hur?

Citat:
Ja, eftersom mänskligheten inte utrotades, utan kunde leva vidare så att även du kunde uppleva livet.
Ja, men då är ju massmord ok.
Citat:
Kan du förklara hur du hade hanterat det bättre än Gud? Hade du bara sagt "ajabaja" till någon som slår ihjäl en annan människa? Eller hade du haft en annan plan?
Kanske visa mig och säga att de ska uppföra sig? Men jag tror inte han är kapabel.

Citat:
Ja, mina moralnormer och mitt sätt att leva försöker jag att harmoniera med hur Gud ser på saker och ting, t.ex. att älska mina fiender, vända andra kinden till, och inte ta till svärd.
Och att ursäkta massmord, tydligen.

Citat:
Vad har jag gjort för ont menar du?
Din moralkompass, likväl som många andra troende, blir helt åt helvete vidrig när man på riktigt börjar tro att det är bra att spädbarn dör, exempelvis.
Citera
2023-01-31, 08:42
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det är inte Gud som styr i världen, det är Satan Djävulen som styr i världen:

"Djävulen förde honom högt upp och lät honom i ett ögonblick se alla riken i världen och sade till honom:
»Jag skall ge dig all denna makt och härlighet, ty den har lagts i mina händer och jag kan ge den åt vem jag vill. Om du tillber mig skall allt detta bli ditt.«
(Lukas 4:5-7 Bibel2000)
Fast nu pratar han om länderna där Guds fanclub styr och hur det ser ut där. Inte dina konspirationsteorier.
Citera
2023-01-31, 08:48
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
En åsna kan inte kasta bajs.
Jag avsåg varken ett fysiskt kastande av fekalier eller att du fysiologiskt skulle vara ett fyrbent djur. Jösses, Putte..
Citat:
Du är materialist. Du har själv valt att vara det.
Vet du vad, det är bara din nidbild du skapat. Det är du själv som tillverkat den. Att avkräva dig evidens för hur du kommer till en slutsats är inte en indikation av min materialism. Att du tar det som det är däremot en indikation på att du inte kan tänka rationellt.
Citat:
Ingen har tvingat dig att leva i en livslögn, utan det är ditt eget fel som du är ansvarig för inför Gud, som kommer att döma på domedagen.
Så nu har vi konstaterat att jag lever i en livslögn, helt utan metod att avgöra sanning från påhitt? Hur gjorde du det?
Se, nu kommer hotelserna också.
Så, -inga bevis- föjt av -misstänkliggörande- -anklagande- och -hotelser-
Allt för att du inte klarade att upprätthålla din del av argumenten.
Paaaaaatetiskt.
Citera
2023-01-31, 08:50
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Och Författaren är den Treenige.
Hur avgör du det?
Citat:
Medan du är en kaxig, robotisk dåre.
Vem är kaxig? Den som tvivlar eller den som tvärsäkert påstår utan evidens? Hmm.. Dåre passar rätt bra på det sista också.
Citera
2023-01-31, 08:51
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Om man inte lyder Gud är man ond.
Det kallas rättfärdigt straff.
Är du emot rättfärdiga straff är det för att du är ond och vill komma undan med att vara ond.
Och du är ond.
Kolla, häxbrännaren är igång igen.
Det är rätt för att det står att det är rätt. Inga argument, bara underkastelse, helt utan att veta vad källan egentligen är. Avskrädesmänniska.
Citera
2023-01-31, 08:53
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Jaha, jag ser att du håller på med semantiska lekar och barnrumpelogik, det är inte värdigt att ens bemöta ditt tramsande.
Fast jag har ju rätt.
Undvik att svara så mycket du vill.
Citera
2023-01-31, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Så om det inte står något om bebisar, då fanns det inga?

Pratade du inte tidigare om att anta en massa och sedan anklaga någon med dessa antaganden? Varför lever du inte som du lär?

Jag har tidigare tagit upp det om existerande bebisar:

Citat:
Det står inget om bebisar i berättelsen om floden, det står inte heller något om vad som händer med dessa bebisar om dom existerade. Det är inte omöjligt att dom får uppståndelse till liv igen, för det står att Gud kommer att uppväcka både rättfärdiga och orättfärdiga till den nya ordningen på jorden:

"Jag hyser samma hopp som dessa mina anklagare, att Gud skall låta både rättfärdiga och orättfärdiga stå upp från de döda." (Apg 24:15 Bibel2000)

Jag har förtroende för att skaparen av jorden och universum kommer att handla rättvist.
Citera
2023-01-31, 10:33
Medlem
Citat:
Jag har väl magiska krafter, om jag är Gud? Då hade jag bara beordrat och det hade hänt, eller hur?

Du menar tvinga människor mot deras vilja?
Citera
2023-01-31, 10:43
Medlem
Citat:
Fast nu pratar han om länderna där Guds fanclub styr och hur det ser ut där. Inte dina konspirationsteorier.

Det är Djävulens fanclub som styr.

Guds fanclub, dom kristna, ska inte styra länder eller beblanda sig med politik.

Jesus drog sig undan när folket ville göra honom till kung, och kristna ska följa i hans fotspår.
Citera
2023-01-31, 11:05
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Är det inte konstigt om det som får en att må bäst skulle vara fel?
Vi vet inte vad som är bäst. Det ska gå genom Gud först. Hela tiden gemenskap med Gud.

Svårt att vänja sig.
Citera
2023-01-31, 11:07
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Vi vet inte vad som är bäst. Det ska gå genom Gud först. Hela tiden gemenskap med Gud.

Svårt att vänja sig.
Om man inte vill ha gemenskap med Gud då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in