Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Det är du som svamlar, det är ett helt rimligt scenario om man nu vill skona bebisarna.
Nu pratar du om något helt annat igen.
Citat:
Nej, inte betvivlar, jag drar inga slutsatser eftersom det inte står något om bebisar. Det låter mer som att det är du som drar en massa slutsatser, trots att det inte står något om det.
Så om det inte står något om bebisar, då fanns det inga? Det fanns människor, men inte bebisar? Och det tycker du är rimligt?
Citat:
Du vill att det ska vara enligt en viss slutsats så att du kan anklaga Gud för att vara ond.
Det behöver jag inte göra. Det räcker med att läsa skrifterna. "Lycklig den som får ta dina späda barn och krossa dem mot klippan"
Citat:
På vilket sätt hjälper det? Menar du att du ska vara som en diktator som säger hur människor ska bete sig? Är det inte just det som du anklagar Gud för?
För Gud skulle aldrig berätta för människor hur de ska bete sig? Och ja, det är bättre än att DRÄNKA VÄRLDEN.
Sedan om jag var allsmäktig och allvetande hade det nog varit betydligt enklare att lösa på ett elegantare sätt än att just döda alla och börja om. Om man inte är en klumpig och dum demiurg, det vill säga. Eller om det är en moralsaga som inte betyder något och inte är bokstavlig.
Citat:
Vad är betydligt bättre? Du förklarade inte hur du skulle ha gjort.
Jag har väl magiska krafter, om jag är Gud? Då hade jag bara beordrat och det hade hänt, eller hur?
Citat:
Ja, eftersom mänskligheten inte utrotades, utan kunde leva vidare så att även du kunde uppleva livet.
Ja, men då är ju massmord ok.
Citat:
Kan du förklara hur du hade hanterat det bättre än Gud? Hade du bara sagt "ajabaja" till någon som slår ihjäl en annan människa? Eller hade du haft en annan plan?
Kanske visa mig och säga att de ska uppföra sig? Men jag tror inte han är kapabel.
Citat:
Ja, mina moralnormer och mitt sätt att leva försöker jag att harmoniera med hur Gud ser på saker och ting, t.ex. att älska mina fiender, vända andra kinden till, och inte ta till svärd.
Och att ursäkta massmord, tydligen.
Citat:
Vad har jag gjort för ont menar du?
Din moralkompass, likväl som många andra troende, blir helt åt helvete vidrig när man på riktigt börjar tro att det är bra att spädbarn dör, exempelvis.