2023-01-29, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjejmedpondus
Det där låter inte hållbart allts . Dessutom är det ovanligt att det är två stycken gm.

Motivet att en kompis vill gå hem skulle utgöra ett bråk som leder till ett mord ?

Visst det kan ha varit två gm men högst troligt en. Och motivet borde vara något helt annat….. frågan är vad.
Har du hängt med i tråden om varför det spekuleras i två gm?
Varför ”borde” motivet vara ett annat?
Något särskilt du tänker?
Citera
2023-01-29, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Jag tror som du skriver att gm tycker att Helena får skylla sig själv. Kanske retade hon upp gm genom att säga något, gjorde motstånd, typ eller liknande som i gm sinne förklarar olycka eller övervåld.
Någon som oftast resonerar så brukar även tillhöra kategorin som fattar så pass att andra inte skulle se det så men förklarar det med att människor är dumma.
Därför håller den det för sig själv. Denne vet att den kommer åka på det. Den litar inte på andra människor just för att de är dumma, till skillnad från gm.
Om gm tillhör "den kategorin" så borde den varit ensam.
Jag tror att gm sedan tiden då allt skedde har arbetat på att göra tappra försök att finslipa bilden av sig själv utåt, liksom exvis BW, genom att arbeta inom rättspsyk och liknande där man inte skulle kunna tänka sig att en våldsman är.
Jag tar BW som ex då han är en av dem jag har dålig känsla för i denna historia.
Han anstränger sig väldigt för att utåt verka vara en framgångsrik lycklig man.
Jag tror att BW följer denna tråden till punkt och pricka Han skulle aldrig göra en U#llberg och börja skriva under eget namn men skrivit har han garanterat
Fallet Helena tar nog upp lila mycket tid av honom nu som då, av någon anledning
Jag återkommer alltid i min misstanke gällande BW. Kan släppa honom ett tag men magkänslan för honom är riktigt jävla sur.

En tanke som slog mig och som jag vill höra er andras åsikt om är frågan om att lyckas undanhålla Helenas kropp.
Tror ni att gm kan haft en förbannat stor tur eller är det enbart kunskap om saken som gäller? Vad tror ni. Kan man bara haft tur?
Personligen tror jag man haft en förbannat stor tur.
Jag tror inte HA finns i närområdet - kanske inte ens i landet..
Jag tror man har gömt henne tillfälligt - sen tänkt till lite och sedan förflyttat henne, men jag tror inte man gjort det med någon större intelligens eller kunskap.

Men det är min tanke.
Senast redigerad av Charlisangel 2023-01-29 kl. 12:44.
Citera
2023-01-29, 13:37
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlisangel
Har du hängt med i tråden om varför det spekuleras i två gm?
Varför ”borde” motivet vara ett annat?
Något särskilt du tänker?

Om jag får lägga mig i? Polisen har sedan försvinnandet skedde utgått från att det har varit en gm. Tvärtemot så har Leif GW Persson sedan start menat att det var två gm inblandade; en chaufför och en med en mer "aktiv" roll.

Det finns väl faktorer som pekar mot både en och två gm, men en tredje person tror jag är mindre sannolikt; ju fler inblandade desto större risk (ur gm:s synvinkel) att någon bryter lojaliteten - och berättar vad som hände. Samt varför.
Citera
2023-01-29, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Måste inte vara det men nog känns det som ett skådespeleri, alltför överdrivet för att vara verkligt!

Har en sådan händelse överhuvudtaget hänt i en svensk rättssal någon gång av en svensk man förutom den gången?
Desperata människor utför desperata handlingar.
Vet att många hade BW i tanken tidigt och det vet han med Hur gör man för att få bort de misstankarna, om man desperat lägger fokus där istället för att ägna sig åt Helenas försvinnande helt enkelt
Han gör dessutom detta utfall emot en man som Gabriell#a helt friställer rakt av
BW var inte där för något annat än för att visa upp sig Vad han igentligen visade var ju en galen människa Vad han är kapabel till
Visst kan förtvivlan driva många till mycket men detta var nog ett spel Utan förstånd att se att det är precis så man beter sig när man saknar gränser och impulskontroll
Lite som en blixt från en klar himmel när något går emot och man "råkar" snappa på en kvinna som säger "nej jag vill inte"
Mina tankar om det
Citera
2023-01-29, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Intressanta men svåra frågeställningar. GM har tror jag haft en blandning av tur och ”skicklighet”. För faktum är att de/han har kommit undan i drygt 30 år. En stor del i att Helena inte har återfunnits är att GM inte har avslöjats. Hade dem/han åkt fast då hade polisen kunna försöka bryta ner GM så att de säger var kroppen finns och polisen hade kunnat inrikta söket på specifika platser som man vet att GM kände väl till vid tiden för brottet. Det är ganska otroligt att dem inte åkt fast om vi fortsätter tänka på GWs scenario som han är så säker på. För då är brottet totalt oplanerat, sker mitt i natten i ett område med mycket hus och trots tidpunkten en del folk i rörelse. Och bara något hundratal meter från offrets hem. Troligt i GWs scenario är att Helena dör av huvud-GM raseri och kanske även delvis genom olyckliga omständigheter. Gemene man som hamnar i denna situation ringer förstås polis och ambulans men inte dessa GM. De fraktar bort offret/offrets kropp och gömmer den så väl att den inte hittats på 30 år. Man har haft en del tur att inte åka fast direkt genom vittnesuppgifter. men man har sannolikt kunskaper inom jakt och/eller vattensport så att de vetat hur man gömmer en kropp så att den inte hittas. Med tanke på det oplanerade i brottet måste de ha lyckats med det under enorm press och i chock. Betänk även att GM i GWs scenario är vänner till Helena sedan många år.
Vilka fler än BW har haft jaktintresse i hans bekantskapskrets? Någon som vet?

Har vi några dykare med i bekantskapskretsen? Det är ju skillnad på att röra sig under och över ytan tänker jag Vi har pratat vilka som hade båtintresse men inte dykare vad jag minns?
Citera
2023-01-30, 10:54
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Om jag får lägga mig i? Polisen har sedan försvinnandet skedde utgått från att det har varit en gm. Tvärtemot så har Leif GW Persson sedan start menat att det var två gm inblandade; en chaufför och en med en mer "aktiv" roll.

Det finns väl faktorer som pekar mot både en och två gm, men en tredje person tror jag är mindre sannolikt; ju fler inblandade desto större risk (ur gm:s synvinkel) att någon bryter lojaliteten - och berättar vad som hände. Samt varför.

Var det även två gm inblandade när GW misstänkte PR?
Citera
2023-01-30, 12:07
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Var det även två gm inblandade när GW misstänkte PR?

Ja, av vad jag förstår.
Citera
2023-01-30, 13:42
Medlem
Citat:
Ja, av vad jag förstår.
Var det hans bror GW famlade efter då, PRs?
Citera
2023-01-30, 16:16
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Var det hans bror GW famlade efter då, PRs?

Nej, jag tror att det var en kompis.
Citera
2023-01-30, 22:29
Medlem
Citat:
Nej, jag tror att det var en kompis.
Att dansken kör den här kvällen kan nog stämma .frågan är om det händer nåt när de kör rally att de kör in I nåt?
Citera
2023-01-30, 23:11
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inkainka5478
Att dansken kör den här kvällen kan nog stämma .frågan är om det händer nåt när de kör rally att de kör in I nåt?

Menar du på Ekuddenvägen? Var verkligen "Dansken" med där?
Citera
2023-01-31, 00:21
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inkainka5478

Vad gjorde du under morgontimmarna den 14 juni 1992? Du fortsätter att spela Allan och kastar ur dig fullständigt "vridna" inlägg. Och det värsta är att folk i tråden ger dig uppmärksamhet genom att "konversera" med dig. Jag däremot konverserar inte med dig - jag kritiserar och ifrågasätter dig.

Är du frisk från din påstådda Covid nu, då? Då kanske du kan börja skriva mer utförligt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in