2023-01-30, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalejonet
Jadu, jag har vääääldigt svårt att se det.
1 Det polska flygvapnet är inte särskilt stort.
(amerikanska flygplan är stationerade där f22 bl.a) Det är svårt politiskt att räkna med att nato ställer sig bakom det.
2 dw/bild(?) Uppgav att flera mig29 levererats som "reservdelar".
3 varken FA50 eller F35 har levererats ännu.

Det skulle vara trevligt om USA lovat att ersätta dem med F16V/F15 EXoch samtidigt parkera ett hangarfartyg utanför polska kusten.

En kul tanke, Rysslands enda hangarfartyg "kuznetsov" klassas inte som hangarfartyg. Enligt något avtal får inte hangarfartyg passera in i svarta havet, därför räknas inte kuznetsov av Ryssland som ett hangarfartyg. Jag vet inte om det beror på storlek/kapacitet eller annat.

Putins min om man skulle se några amerikanska hangarfartyg passera in registrerade som fritidsbåtar skulle vara guld .

Deras fartyg är en kryssar med flygplan. Det var ganska vanligt förr i tiden, Sverige hade ett sånt fartyg i början av 1900 talet. Ett stort vanligt fartyg med flygplan? De kunde dock inte landa på båten utan var sjöflygplan som landade på vattnet men lite samma koncept.

Hangarfartyg för flygplan har annorlunda skrov och beväpning.
Citera
2023-01-30, 12:45
Medlem
RealTides avatar
En lite god nyhet i all skit.

https://www.dn.se/varlden/ateruppbyggnad-av-ukrainska-gammalsvenskby-finansierad-av-det-svenska-kungaparet/

Ja, finansierad av oss då....
Citera
2023-01-30, 12:46
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalejonet
Jadu, jag har vääääldigt svårt att se det.
1 Det polska flygvapnet är inte särskilt stort.
(amerikanska flygplan är stationerade där f22 bl.a) Det är svårt politiskt att räkna med att nato ställer sig bakom det.
2 dw/bild(?) Uppgav att flera mig29 levererats som "reservdelar".
3 varken FA50 eller F35 har levererats ännu.

Det skulle vara trevligt om USA lovat att ersätta dem med F16V/F15 EXoch samtidigt parkera ett hangarfartyg utanför polska kusten.

En kul tanke, Rysslands enda hangarfartyg "kuznetsov" klassas inte som hangarfartyg. Enligt något avtal får inte hangarfartyg passera in i svarta havet, därför räknas inte kuznetsov av Ryssland som ett hangarfartyg. Jag vet inte om det beror på storlek/kapacitet eller annat.

Putins min om man skulle se några amerikanska hangarfartyg passera in registrerade som fritidsbåtar skulle vara guld .

Kuznetsov räknas väl som en pråm tekniskt sett med glimten i ögat . Den tar sig ingenstans utan minst två högsjöbogserare i följe . Åtminstone en av de bogserbåtarna ligger för övrigt i Murmansk och genomgår stora reparationer
Citera
2023-01-30, 12:46
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Switz
Kongo och Eritrea kanske? De har ju börjat samarbeta på ett djupare plan med dem också. Lavrov var och besökte dem för ett par veckor sedan.

Någon som vet om de ryska mobila kremeringsbilarna tagit vägen som det pratades om en hel del i början av kriget? Var det mest en myt/propaganda?
Citera
2023-01-30, 12:47
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
En lite god nyhet i all skit.

https://www.dn.se/varlden/ateruppbyggnad-av-ukrainska-gammalsvenskby-finansierad-av-det-svenska-kungaparet/

Ja, finansierad av oss då....
För en gångs skull går i alla fall apanaget till något bra.
Citera
2023-01-30, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Satte man en riktig motor i den istället för en gasturbinmotor så vore det en riktigt bra vagn ( visst man kan i teorin köra den på olika bränslen men det sker på bekostnad av tätare service intervaller ökat slitage samt sämre bränsleekonomi så för vem som helst utan USAs logistikkedjor är den typ en belastning )

Vore bättre om USA och Tyskland kom överens om att USA kan bidra med något mer användbart / Fler Himars och längre räckvidd för Himars . Typ något användbart som inte sabbar och komplicerar en redan rörig ukrainsk logistikkedja .

De måste skicka GLSDB. Enkla och billiga, kan skjutas från olika typer av ramper.

Då är det över för gott för Ryssland.
Citera
2023-01-30, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Deras fartyg är en kryssar med flygplan. Det var ganska vanligt förr i tiden, Sverige hade ett sånt fartyg i början av 1900 talet. Ett stort vanligt fartyg med flygplan? De kunde dock inte landa på båten utan var sjöflygplan som landade på vattnet men lite samma koncept.

Hangarfartyg för flygplan har annorlunda skrov och beväpning.

Jag tar dig på orden! Det finns en gräns för hur mycket jag kan nörda "specialoperationen" och allt runt omkring!
Citera
2023-01-30, 13:09
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
https://twitter.com/ChrisO_wiki/status/1619990400508510208

Lång twittertråd så jag länkar bara till första delen.

Jisses, när man läser detta.

Jag har tidigare själv länkat till "den faktiska" orsaken till invasionen är ekonomiska.
Detta stärker bilden av att man är/var ute efter att lägga beslag på delar av Ukraina för ren penningvinst.

Vår ryske bloggare, Konstantin har även nyligen gjort en video i ämnet.
https://www.youtube.com/watch?v=4Q3mXIsVTmo

Så klart att ryssarna vill behålla Donbas.
Ännu mera tydligt att man inte vill prata om det verkliga skälet till invasionen.
Citera
2023-01-30, 13:09
Medlem
Switzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Någon som vet om de ryska mobila kremeringsbilarna tagit vägen som det pratades om en hel del i början av kriget? Var det mest en myt/propaganda?
Jag vet inte. Men vet att nästa vecka har Ryssland militärövning med Eritrea och Kongo och även Sydafrika.
Inte bara muslimer och araber med ryssarna nu utan även afrikanerna 😂
Citera
2023-01-30, 13:11
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagvetmera
Inte bland patrasksvenskar , nej.
Men i kretsar utanför, ja.

Varför är serber i Sverige, bakom Putins attack på Ukraina?
Varför??
Citera
2023-01-30, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagvetmera
"Ett par tusen Azovråttor som tog tillflykt till deras kloaker (borta bra men hemma bäst) gav upp. De ca 18.000 slaktade försvararna inklusive AFUs bästa enhet vid tidpunkten (marinkåren) var bara en detalj.. "
En fullträff.

Azov var ett regemente på ca 1000 man.
Det fanns mao inte ett par tusen Azov i Mariupol.
Totalt försvarades civilbefolkningen i Mariupol av storleksordningen 4000 man från de ryska fascisterna.
Ryssarna led 6000 man i förluster.
Citera
2023-01-30, 13:12
Medlem
Switzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foliekiller
Givetvis håller inga svenskar på Putin!

Du får länka till nån artikel där en riktig svensk stödjer Putin om du ska ha ett uns av trovärdighet!
Har frågat personen 10 gånger nu. Inte en enda av de homosexuella ryska araberna har kunnat visa en enda person. Hur svårt kan det vara?
Åter till ämnet så har Ryssland nästa vecka militärövning med Eritrea, Kongo och Sydafrika. Verkar som det bara är afrikaner och muslimländerna som Ryssland har kvar som allierade men nu vill putin utöka detta till Eritrea och Kongo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in