2023-01-28, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
På vilket sätt tycker du man skulle få en bra bild av hur bra/dålig ett företag/kedja är genom att läsa på den sidan…?

Jag tänker att deras allmänt låga betyg kanske tyder på något....?
Citera
2023-01-28, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benkebunke
Jag tänker att deras allmänt låga betyg kanske tyder på något....?

Ok, hur vet du/vi att det betyget de har där stämmer med verkligheten, och över hela kedjans alla verkstäder….?
Citera
2023-01-28, 22:49
Medlem
skillnads avatar
Det finns ingen perfekt verkstadskedja, bara bättre eller sämre verkstäder. Jag tror dock det är mindre risk för massa bluff om du går till en större kedja som ex Mekonomen än till någon mindre känd verkstad. Det finns dock bra mindre verkstäder också men då bör man nog känna till dessa själv.
Citera
2023-01-28, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ok, hur vet du/vi att det betyget de har där stämmer med verkligheten, och över hela kedjans alla verkstäder….?

Självklart kan dom dåliga betygen vara falska, det är ju faktiskt möjligt. Och känner man sig trygg med det kan man självklart anlita dom.
Citera
2023-01-29, 10:31
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Vad är det för bil?, gäller det Volvo så rekommenderar jag Bilab.

Mekonomen har jag både bra och dåliga erfarenheter av, men en hyffsat ny bil skulle jag aldrig lämna in där, det måste florera en hel del praktikanter och andra ej utbildade individer, sista gången jag hade en bil där så var den heldöd när jag skulle hämta den, många timmar radio hade såklart tömt batteriet, vad fan, hålla på rota i privat egendom, gör jobbet som ska göras.

Blev hänvisad komma tillbaka dagen efter, så skulle det vara fixat, jodå det stämde men när jag drog på nyckeln lät det som ett artillerianfall i Ukraina, så stängde av direkt.

Öppnade huven, och får se ett gäng hylsor, spärrskaft och lite mer ligga spridda runt hela motorn.

Så motorrelaterat nej, gäller det byte av stötdämpare, ja kanske, men priserna har väl närmat sig andra verkstäder, så varför inte välja något säkert.
Det är en Audi. Så du rekommenderar en Audiverkstad?
Senast redigerad av Harald.Guldhatt 2023-01-29 kl. 11:07.
Citera
2023-01-30, 11:51
Medlem
Oavsett verkstad, så har jag lärt mig. Om de lyckas fylla på mera än 1 lite spolarvätska och adblue när jag precis fyllt på innan jag lämna in bilen. Så vet jag att det är en väldigt bra verkstad. Ännu bättre är de som gör det även om jag innan sagt att de måste kontakta mig innan de gör något extra.
Citera
2023-01-30, 23:20
Medlem
CMC-Urgayles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaAstar
Oavsett verkstad, så har jag lärt mig. Om de lyckas fylla på mera än 1 lite spolarvätska och adblue när jag precis fyllt på innan jag lämna in bilen. Så vet jag att det är en väldigt bra verkstad. Ännu bättre är de som gör det även om jag innan sagt att de måste kontakta mig innan de gör något extra.

Också om de lyckats byta bromsvätska utan att röra på bromsluftnipplarna.
Citera
2023-01-31, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CMC-Urgayle
Också om de lyckats byta bromsvätska utan att röra på bromsluftnipplarna.
Det korta svaret är NEJ.
För det första har Meknomen inte tillgång till alla uppdateringar/"recaller", vilket kan vara betydelsefullt för säkerheten och driftsäkerheten.
För det andra tar Mekonomen en del av sin personal från arbetsförmedlingen.
Medför att Mekonomen får personal - inte bilmekaniker - gratis i 3(tre) år - vare sig de kan ett ord svenska eller ej - vanligtvis MENA.
Även andra med visa mentala handikapp anställs av Mekonomen på samma premisser från arbetsförmedlingen.

Har själv fått en bil, trots mina protester, bogserad till en Mekonomen/MENA-verkstad efter en maskinskada.
Blev stående i ett halvår, medans de förstörde mer och mer innan jag lyckades få försäkringsbolaget att låta flytta bilen till en RIKTIG bilverkstad
En nära bekant till mig lämnade sin BMW till en Mekonomen/MENA-verkstad, eftersom det var 5 mil till närmaste BMW-verkstad. 18.000:- extra blev kostnaden, inkl bärgning till BMW-verkstad, för ett så pass enkelt jobb som att byta generator.
En annan bekant lämnade in sin Volvo för montering av draganordning, eftersom priset var någon hundralapp billigare än hos Volvo, där han köpt bilen.
Mekonomen lyckades förstöra elektronik för många tusen, och bilen blev stående lång tid innan den bärgades till Volvoverkstaden.
Skulle kunna berätta fler sanna händelser om Mekonomen.

Undrar om Mekonomen står i maskopi med Bärgningskåren/Assistanskåren m fl och chaufförerna får en dussör för att köra till just Mekonomen.

När det gäller vissa delar är Mekonomen dubbelt så dyra som Biltema på likvärdiga delar.
Köpte för några veckor sedan delar för att renovera en släpvagn - bl a reflexer, sidomarkeringar, bakljusarmaturer, 7-ledad kabel, kabelskor, glödlampor, stickpropp, hjullager m m.

För 1½ år sedan behövde jag nytt batteri till en av mina bilar.
Mekonomen var mer är 50 % dyrare än Autodelar.

Vän av ordning frågar sig varför jag inte handlar hos Biltema.
Det enkla svaret är att jag har närmare 10 mil t o r till Biltema, tyvärr.
Citera
2023-01-31, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaAstar
Hondaverkstaden lämnar alltid med 1½ liter koncentrerad spolarvätska - trevligt!
Citera
2023-01-31, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Öppnade huven, och får se ett gäng hylsor, spärrskaft och lite mer ligga spridda runt

Hände mig en gång när jag hämtade ut min tjänstenbil, en MB 124 E-klass, efter service att det låg en fin 1/4"-hylsnyckelsats på golvet i baksätet.
Har jag haft stor nytta av genom åren.
Långa hylsor och spärrskaft med 72 tänder!
Citera
2023-01-31, 18:13
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Hände mig en gång när jag hämtade ut min tjänstenbil, en MB 124 E-klass, efter service att det låg en fin 1/4"-hylsnyckelsats på golvet i baksätet.
Har jag haft stor nytta av genom åren.
Långa hylsor och spärrskaft med 72 tänder!
Låter som stöld.
Citera
2023-02-04, 15:20
Medlem
När mekonomen öppnade i min stad, och omkringliggande, så gick flera yngre men duktiga killar från t.ex. V.A.G dit. De kanske var där ett år. De var erfarna så och hade tillräckligt med koll för att göra det man borde kunna förväntas kunna som mekaniker.

Sen hände något. Grabbarna försvann och ersattes av 50-åriga irakiska män. Ja eller något åt det hållet.

Och visst, kom du dit i en golf -05 så kletade de ihop och fäste fast saker för att hålla. Om man bara brydde sig om att skiten skulle hålla.

Sen började det gå snack om slarv, fel och annat som uppstod där efter besök av folk med nyare bilar.

Gissningsvis så fattades kompetensen. Några av dessa har jag efter sett inne hos BDS eller Meca. Sådels samma skit där. Sedmera har andra klåpare kommit till dessa ställen senaste åren - även svenska unga killar som glider i sin 740 dit och hem saknar den kompetens och kanske annat kunnande/tillgång till program för att göra ett vettigt jobb.

Jag lämnar min bil in till t.ex. Volvo, där Bosse som närmar sig 60 jobbat sedan 40 år, minst.

Och vet ni, priserna hos t.ex. Volvo är lägre än hos mekonomen etc idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in