Citat:
Ursprungligen postat av
2020-01-01
Ni som tror på HYBRIT (fossilfritt stål?), hur tacklar ni det facktum att profuktionen av fossilfritt stål kommer försenas kraftigt och därmed är lätt att se ända härifrån att det kommer skada bolaget? Eller tror ni på uppsida och säljer före problemen uppstår?
HYBRIT är ju ett separat bolag med SSAB som delägare, tillsammans med Vattenfall och LKAB. Dessutom ingår stora ekonomiska stöd från svenska staten och EU. Jag vet inte hur mycket pengar SSAB har gått in med, men jag tror inte att förseningar med HYBRIT kommer att ha någon skadlig inverkan på SSAB's ordinarie verksamhet. HYBRIT-satsningen är fortfarande relativt små summor i relation till delägarnas samlade omsättning.
Jag är själv ganska skeptisk till HYBRIT-satsningen av flera skäl, men jag tror inte att SSAB står och faller med det. Så jag kommer nog att behålla aktierna oavsett. När kursen går ner, vilket den säkert kommer att göra, så passar jag på att köpa mer. På lång sikt tror jag att ståltillverkning är en lönsam bransch. Skulle HYBRIT mot förmodan bli en framgång kan man passa på att ta hem lite vinst!