2022-08-07, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittOchDittKonto
Har "läst på" men förstår ändå inte vad du menar. SSAB ingår inte i Investor.

Nä, det var just det

Det är med tanke på din "pensionshög" som jag föreslår Investor och liknande.
Citera
2022-12-30, 23:12
Medlem
LaddaAckumulatorns avatar
Vad tror vi om ssab b inför det nya året? Jag har tjänat mycket pengar på dom under -22 och har för avsikt att göra det under -23 också. För närvarande har jag sålt av nästan allt men blev lite sugen idag innan stängning på att köpa in mig igen. Något säger mig dock att de kommer dyka mer under jan-feb, vad tror ni?
Citera
2023-01-27, 10:02
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaddaAckumulatorn
Vad tror vi om ssab b inför det nya året? Jag har tjänat mycket pengar på dom under -22 och har för avsikt att göra det under -23 också. För närvarande har jag sålt av nästan allt men blev lite sugen idag innan stängning på att köpa in mig igen. Något säger mig dock att de kommer dyka mer under jan-feb, vad tror ni?

Verkade inte dyka så mycket i jan på rapporten, föreslår utdelning om 8,7 kr aktier och aktieåterköp, rätt fet nettokassa nu.

Jag är väldigt nöjd med prestationen under 2022 och 2023 verkar ju inte börja så dåligt heller!

God avkastning på er!
Citera
2023-01-27, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IgnoranceIsBliss
Verkade inte dyka så mycket i jan på rapporten, föreslår utdelning om 8,7 kr aktier och aktieåterköp, rätt fet nettokassa nu.

Jag är väldigt nöjd med prestationen under 2022 och 2023 verkar ju inte börja så dåligt heller!

God avkastning på er!

SSAB gick just om Swedbank som mitt största enskilda innehav. Inte helt fel aktie att äga just nu.
Citera
2023-01-27, 23:39
Avstängd
2020-01-01s avatar
Ni som tror på HYBRIT (fossilfritt stål?), hur tacklar ni det facktum att profuktionen av fossilfritt stål kommer försenas kraftigt och därmed är lätt att se ända härifrån att det kommer skada bolaget? Eller tror ni på uppsida och säljer före problemen uppstår?
Citera
2023-01-28, 20:31
Medlem
LibraryCops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2020-01-01
Ni som tror på HYBRIT (fossilfritt stål?), hur tacklar ni det facktum att profuktionen av fossilfritt stål kommer försenas kraftigt och därmed är lätt att se ända härifrån att det kommer skada bolaget? Eller tror ni på uppsida och säljer före problemen uppstår?
HYBRIT är ju ett separat bolag med SSAB som delägare, tillsammans med Vattenfall och LKAB. Dessutom ingår stora ekonomiska stöd från svenska staten och EU. Jag vet inte hur mycket pengar SSAB har gått in med, men jag tror inte att förseningar med HYBRIT kommer att ha någon skadlig inverkan på SSAB's ordinarie verksamhet. HYBRIT-satsningen är fortfarande relativt små summor i relation till delägarnas samlade omsättning.

Jag är själv ganska skeptisk till HYBRIT-satsningen av flera skäl, men jag tror inte att SSAB står och faller med det. Så jag kommer nog att behålla aktierna oavsett. När kursen går ner, vilket den säkert kommer att göra, så passar jag på att köpa mer. På lång sikt tror jag att ståltillverkning är en lönsam bransch. Skulle HYBRIT mot förmodan bli en framgång kan man passa på att ta hem lite vinst!
Citera
2023-01-29, 16:23
Medlem
Är rätt ny på aktier och går bara på dagens kurs när jag säljer och köper, men om jag fattat det rätt så måste aktien minska med 12% för att man ska gå plus minus noll pga utdelningen?

Har gjort ca 25% i vinst, men ser ingen anledning att sälja på pga utdelningen i april.
Kan ta vinsten och hoppas på att den går ner och köpa in mig igen, men ser inte att den skulle dyka så mycket och kan inte bevaka varje dag.

Tänker jag rätt här?
Citera
2023-01-29, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crackpipan
Är rätt ny på aktier och går bara på dagens kurs när jag säljer och köper, men om jag fattat det rätt så måste aktien minska med 12% för att man ska gå plus minus noll pga utdelningen?

Har gjort ca 25% i vinst, men ser ingen anledning att sälja på pga utdelningen i april.
Kan ta vinsten och hoppas på att den går ner och köpa in mig igen, men ser inte att den skulle dyka så mycket och kan inte bevaka varje dag.

Tänker jag rätt här?

Du tänker väl enligt dina egna förutsättningar, som varje investerare bör och ska göra. Alltför ofta söker man ryggdunkare för sina val istället för att lita på sin egen analys.

Velar du fram och tillbaka så kan du alltid sälja halva innehavet före utdelningen och köpa in dig därefter om du känner för det. Då hoppar du inte av helt och hållet men säkrar även en del av vinsten.
Citera
2023-01-30, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2020-01-01

Tror inte alls på Hybrit. Det kommer att falla totalt på att tillräcklig med kärnkraftsel saknas. Klart att det kommer att skada företaget. Dock så finns det god lönsamhet i den gamla kolbaserade produktionen

Men visst stiger kursen till 150 kr eller så gäller det nog att börja sälja...
Citera
2023-01-30, 11:42
Avstängd
Tom.Of.Finlands avatar
Hur mycket tror ni SBB kommer sjunka nu på Torsdag?
Riksbanken ska ju stormhöja rätan tydligen.
Citera
2023-01-30, 11:44
Medlem
Awkwardmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Hur mycket tror ni SBB kommer sjunka nu på Torsdag?
Riksbanken ska ju stormhöja rätan tydligen.

Det kanske du kan fråga i SBB Tråden?
Citera
2023-01-30, 11:46
Avstängd
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awkwardman
Det kanske du kan fråga i SBB Tråden?

Oj, läste fel. Förlåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera