Citat:
Ursprungligen postat av
Drooid
Tänk hur många liv som hade sparats om väst (inklusive Sovjetunionen) hade låtit Hitler få invadera grannländer utan att någon sa ifrån..........
Sovjet förlorade en hel del människor! Varför stoppade de inte sitt blodbad?
Vissa skulle säga att här diskuterar vi Putlers odemokratiska invasion på det fredsälskande Ukraina och anmäla dig för offtopic. Men jag tycker det är en riktigt bra fråga.
1) Stalins sovjet var en brutal utopisk diktatur, där man skulle
lida i närtid för att uppnå det framtida kommunistiska paradiset, genom att förgöra fienden. Där är två grejer i det:
a) Många i eliten. såg Tysklands fall som nödvändigt i den processen. Lenin sa något i stil med "The truth is that without a revolution in Germany, we shall perish".
b) Om du frågade den menige bonden i Ukraina, så hade han nog röstat för att stoppa blodbadet. Men han hade inget att säga till om. Det var en
diktatur.
2) Om man var starkast, så skulle man vinna till sist. England+Sovjet var starkare. Där fanns
0% risk för kärnvapenkrig om Ryssland lyckades vända kriget. Och vinst skulle innebära att fienden försvann. USA och sovjet samarbetade med denazifiering i många år.
3) Där var en
extrem uppsida i kriget i form av att om man vann, skulle man få inflytande långt in i centraleuropa. Man lyckades t om få arvfienden Österrike neutral, och halva Tyskland ryssvänligt. Man kan diskutera detta, men där finns en liknande uppsida för Ukraina - komma med i EU - men den borde också vara möjlig att nå utan krig -
eller?
De starkaste argumenten är 1b och 2, tror jag.
Ett dåligt argument tror jag däremot är att Hitler var galen. Man visste inte helt vidden av hans planer. Han hade inte börjat döda judar i stor skala. Ostplan var inte känd.
En ännu bättre fråga är varför västländerna hjälpte Stalin. Och där är väl svaret att de var rädda för
Tysklands styrka, om Hitler vann (och Japan kanske skulle ta en tugga av Sibirien). Inget annat.
Så svaret var - det beror på, från krig till krig. Sen tycker jag man ser ett problem när folk analyserar Ukrainakriget, man jämför mycket med ww2 på alla möjliga sätt, även när det är en stretch. WW2 var kanske inte det mest typiska kriget i människans historia, det är en extrem.