2023-01-30, 07:11
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
150 000 ryssar mot 200 000 ukrainare var det vid invasionens startdatum. Numerärt ganska lika. Däremot hade Ryssland betydligt fler tunga vapen och betydligt mer ammunition.

Sedan har bägge länder ökat på sina styrkor med fler soldater på olika sätt efter krigsstarten.

Den som blivit förnedrad är Ryssland. De har förnedrats i/utanför Kiev, Kharkiv, Lyman, Izium, Kupiansk, Kherson mm.

Ryssland påstår sig vara en stormakt, men har fått stryk på slagfältet oräkerliga gånger av det fattiga bondelandet Ukraina.

Inte konstigt att många ryssar är upprörda:

Sant. Glöm inte Moskva, Engels flygfält och Krimbron.

Den tre dagar långa militära operationen har blivit en shit show för Ryssland.
Citera
2023-01-30, 07:11
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drooid
Tänk hur många liv som hade sparats om väst (inklusive Sovjetunionen) hade låtit Hitler få invadera grannländer utan att någon sa ifrån..........
Sovjet förlorade en hel del människor! Varför stoppade de inte sitt blodbad?

Vissa skulle säga att här diskuterar vi Putlers odemokratiska invasion på det fredsälskande Ukraina och anmäla dig för offtopic. Men jag tycker det är en riktigt bra fråga.

1) Stalins sovjet var en brutal utopisk diktatur, där man skulle lida i närtid för att uppnå det framtida kommunistiska paradiset, genom att förgöra fienden. Där är två grejer i det:
a) Många i eliten. såg Tysklands fall som nödvändigt i den processen. Lenin sa något i stil med "The truth is that without a revolution in Germany, we shall perish".
b) Om du frågade den menige bonden i Ukraina, så hade han nog röstat för att stoppa blodbadet. Men han hade inget att säga till om. Det var en diktatur.
2) Om man var starkast, så skulle man vinna till sist. England+Sovjet var starkare. Där fanns 0% risk för kärnvapenkrig om Ryssland lyckades vända kriget. Och vinst skulle innebära att fienden försvann. USA och sovjet samarbetade med denazifiering i många år.
3) Där var en extrem uppsida i kriget i form av att om man vann, skulle man få inflytande långt in i centraleuropa. Man lyckades t om få arvfienden Österrike neutral, och halva Tyskland ryssvänligt. Man kan diskutera detta, men där finns en liknande uppsida för Ukraina - komma med i EU - men den borde också vara möjlig att nå utan krig - eller?

De starkaste argumenten är 1b och 2, tror jag.

Ett dåligt argument tror jag däremot är att Hitler var galen. Man visste inte helt vidden av hans planer. Han hade inte börjat döda judar i stor skala. Ostplan var inte känd.

En ännu bättre fråga är varför västländerna hjälpte Stalin. Och där är väl svaret att de var rädda för Tysklands styrka, om Hitler vann (och Japan kanske skulle ta en tugga av Sibirien). Inget annat.

Så svaret var - det beror på, från krig till krig. Sen tycker jag man ser ett problem när folk analyserar Ukrainakriget, man jämför mycket med ww2 på alla möjliga sätt, även när det är en stretch. WW2 var kanske inte det mest typiska kriget i människans historia, det är en extrem.
Senast redigerad av psychicsailor 2023-01-30 kl. 07:22.
Citera
2023-01-30, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raevunge
Hur gör du för att ta del av RT om du bor i Sverige? Det är ju blockerat i hela EU och en massa andra länder.

Att censurera oönskade nyhetskällor och samtidigt pumpa ut skattefinansierad propaganda som i Sverige är alltså ett föredöme? Vilket hyckleri.

Du kan ju gå in och förneka förintelsen offentligt på sociala medier så ska vi se hur länge du klarar dig utan att åka in på polisstationen.

Pajas.
Jag må möjligen vara en Pajas men du visade med all önskvärd tydlighet att du är ett offer för den ryska propagandan.
På vilket sätt är RT blockerat i ”hela EU och en massa andra länder”?

Många av skribenterna i denna tråd följer RT trots att det är blockerat i ”hela EU och en massa andra länder”, hur är det möjligt?
Citera
2023-01-30, 07:31
Avslutad
Paniken sprider sig som en löpeld i homofederationens armé. Bögsoldaterna vill inget hellre än att få slut på eländet och telefonerar över till Ukraina om fri lejd med armarna i vädret. Bögfederationen ryssland är på fallrepet nu och vi ökar vapenleveranserna ännu mer. Gott slut alla rysstroll, snart är ni utan jobb.

Tusentals ryska soldater har ringt den ukrainska jourtelefonen och frågat hur de kan kapitulera och överlämna sig. ”De är rädda och vet inte vad de ska göra”, säger en av operatörerna som tar emot samtalen, till The Guardian.

https://www.svd.se/a/APpJgr/tusentals-ryssar-ringer-ukrainas-heta-linje

”Jag är rädd för att bli mobiliserad i Ryssland, vad behöver jag göra?”

”Jag är på ukrainskt territorium. Jag vill kapitulera.”

25-åriga Oksana är en av dem som tar emot samtal till den så kallade ”jag vill leva”-linjen. Hon berättar för The Guardian att alla samtal är olika, men att de ger henne hopp om att den ryska krigsmakten håller på att försvagas.

– De är rädda och vet inte vad de ska göra, säger hon till tidningen.

Sedan mitten av september har den ukrainska jourlinjen varit öppen för ryska soldater. Över 6 500 samtal har kommit in och många av dem direkt från fronten, uppger Ukrainas departement för krigsfångar till The Guardian.

”Jag vill leva”-linjen lanserades kort efter att Rysslands president Vladimir Putin meddelade att landet inför delvis allmän mobilisering och att 300 000 reservister kan komma att kallas in till kriget.

Bara under december besökte över 2 miljoner telefonlinjens hemsida, varav 1,6 miljoner från Ryssland.
Citera
2023-01-30, 07:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jagvetmera
Du är ett praktexempel på en proukrainare som inte vet ett dugg vad hen skriver om.
Keep up the good work 👍

Vilka städer har piss-ryzzen intagit, menar du, efter att man så försmädligt tvingades retirera från Kharkiv och Kherson?

Bakhmut?

Om det ska ta er piss-ryzzar 6 månader för att inta varje liten skithåla så kommer det att bli ett långt krig. Absolut.
Citera
2023-01-30, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Lancaster är naturligtvis prorysk. Och hans kanal har jag sett en hel del av. Reuters är ju absurt att hävda att de är proryska i samma mening som Lancaster.

Reuters status bland normala människor: https://www.visualcapitalist.com/least-most-trusted-news-sources/
Du ser inget problem med att det du länkar är från 2017?
Citera
2023-01-30, 07:51
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Du ser inget problem med att det du länkar är från 2017?

Nej. Men har du nyare siffror så länka gärna. 2017 är bättre än inget.
Citera
2023-01-30, 07:52
Medlem
Att hävda ryssarna vinner i Ukraina är rysstroll lögn. Även om Ryssland skulle vinna i Ukraina så landet en loser.

Till ex

Det ryska fiaskot i Ukraina ökar risken för krig i Kaukasus. Både Armenien och Azerbajdzjan ger fingret till Ryssland. Ryska fredsbevarade trupper vågar inte ens stoppa obeväpnade azerer. Numera försöker Armenien alliera sig med USA, NATO och Iran. Väst säger mer eller mindre nej undantaget är möjligen Frankrike. Azerbajdzjan är polare med Turkiet.

Ska vi vara glada? Kanske men det ryska fiaskot i Ukraina. Risken ökar för krig i Georgien, Tjetjenien och krig mellan krig mellan Turkiet och Iran.

https://www.youtube.com/watch?v=TTd_h56UdWw

Finland kommer gå med i NATO och troligen även Sverige.
Citera
2023-01-30, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kokole
Jag litar inte på de siffror som kommer från Nato/Empire of Lies.

Detta är propaganda som syftar till att få det ukrainska folket att fortsätta kämpa "till sista ukrainare".

Och jag bryr mig inte om du tror mig eller inte! En dag kommer världen att få reda på de verkliga ukrainska förlusterna och folk kommer att undra varför vi inte stoppade detta blodbad.

Det jag själv ifrågasätter redan nu är varför vi inte kunde skickat mer hjälp mycket tidigare så att
Rysslands aggression kunde ha brutits ner redan i början det hade sparat en massa lidande
på båda sidor .
Och dessutom hade det blivit mindre mark att ta tillbaka nu.
Citera
2023-01-30, 08:27
Medlem
pinnpelle88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Här kan jag faktiskt hålla med dig. Idéen är bra men brutal. Och det fungerade faktiskt i Soledar.

De första vågorna som skickades fram var dessa fångar. Deras öde var förutbestämt. De skulle dö. Men samtidigt avslöja ukrainarnas positioner. Efter att de skickat fram några vågor med Wagner-fångar, kom de riktiga soldaterna. Bättre beväpnade och bättre utrustade.

Men sådant här fungerar nog bara i Ryssland och Nordkorea.

Ryssarna inspirerades kanske av Zelensky regimen som efter 7 dagars krig (och 1.7 miljoner man till sitt förfogande) gav ut automatvapen till allt och alla, inklusive kriminella gäng i Kiev.

Var rätt roligt när alla trodde Ryssen var inne i Kiev och pangade när det i själva verket var kriminella gäng som gick lös på varandra (och civila).

Vad hette den där neo-nazisten som satt inne på livstid för bl a tortyr, våldtäkt på barn m.m som Zelensky benådade för att de behövde allt och alla i ren desperation?
Citera
2023-01-30, 08:29
Medlem
pinnpelle88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Du kan väl meddela oss när pissryzzen lyckats inta en stad. Åtminstone.

Soledar.
Citera
2023-01-30, 08:29
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Det jag själv ifrågasätter redan nu är varför vi inte kunde skickat mer hjälp mycket tidigare så att
Rysslands aggression kunde ha brutits ner redan i början det hade sparat en massa lidande
på båda sidor .
Och dessutom hade det blivit mindre mark att ta tillbaka nu.
Antagligen för att Ukraina är jäkligt korrupt och det har kryllat av förrädare. Det var en påtaglig risk att stödet hade hamnat i Ryska händer. Det fans en ganska påtaglig risk att Ukraina skulle kollapsat med minimalt motstånd. Analysen har dock visat sig felaktig och de flesta förrädarna har visat sina kort.

Vi borde dock kunna ha ha stegat up stödet för ett halvår sedan. I alla fall påbörjat träning på potentiell utrustning som kan skickas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in