2023-01-29, 23:53
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silopsilop
Hon säger att hon kan byta och gå hemma men han vill inte det
Menar du att alla män som skiljer sig väljer bort vårdnaden om sina barn för att dom jobbar?
Nej jag hör hur trött hon var på Lukas

Hon säger det i förhör, finns inget belägg för det. Dvs det är Isabellas sanning. Inget bevis.
Citera
2023-01-30, 00:01
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Jag tycker det låter troligt med hunden. Sen kan ju de skakat henne med men det har varit olika meningar om det inom läkarkåren..
Han får nog under två år, oaktsamhet och vållande till död

Jag delar din uppfattning till ev straff. Tror han ev kan frias i hovrätten. Men det berorpå hur försvaret lägger fram att det finns många fler alternativ.

Ju mer man tänker på det inser jag att jag tror aldrig vi kommer känna att man vet vad som egentligen hände.

Oavsett om L döms eller ej.

En friande dom kommer inte ge klarhet lika lite som om han döms. Så känner iaf jag.
Vem skakade Junie, om hon skakade. Eller var det en olycka med flera faktorerbsom bidrog.
Kan inte släppa tanken att hon inte mådde bra när han kommer in i rummet och han skakar henne i panik för han tror hunden gjort något?
Citera
2023-01-30, 00:04
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H3jh0pp
För mig blir det mer och mer uppenbart att det finns manshatare i denna tråd. Det måste ju inte vara något dåligt i och för sig då det håller igång tråden.
Alltid pappor och män som är opålitliga enligt vissa och det gäller nog i många situationer tyvärr!

För mig är det som sagt inte självklart att någon av dom, varken L eller I är skyldiga till flickans död. Det skulle även kunna vara hunden.
Jag kanske läser FUP ur ett på tok för brett perspektiv eller något, jag vet inte.

Efter att fått FUP uppläst från podden så är min känsla att I redan i ett tidigt skede förvränger sanningarna för att freda sig själv och kasta L under bussen bara för att just freda sig själv medans upplevelsen med L är att han bara berättar sina upplevelser och hur verkligheten sett ut.

Ärlig talat så tror jag L hade brutit ihop och erkänt i ett långt mycket tidigare skede om det var han.
Alltså på riktigt, han har suttit i total isolering otroligt länge och har definitivt blivit mer pressad i förhör än vad vi får ta del av. Det är ändå hans barn det gäller..

Jag blir nästan orolig för att någon, oavsett vem kommer bli oskyldigt dömd av både rättsväsendet och civilisationen.
Att I blir dömd av civilisationen som en ansvarslös mamma och narcissistiskt praktarsle är fullt rimligt men varken hon eller L bör (om det inte presenteras tydligare bevis) dömas för att ha bragt flickan om livet.

Jag läser Fup som du, finns så många teorier att spinna vidare på…

Och tänker precis samma om L. Hade han skakat Junie medvetet och med uppsåt hade han erkänt.
Citera
2023-01-30, 00:09
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Såg även ett avsnitt på uppdrag granskning nyss som jag tycker fler här borde se.

https://www.svtplay.se/uppdrag-granskning

"Skakvåldet" heter avsnittet och är publicerat 6 oktober 2022 i länken ovan.

Av xx antal barn som undersöks, där skakvåld är bekräftat genom spontant erkännande alternativ genom trovärdiga vittnesmål så har extremt få av barnen överhuvudtaget visat på symptom från triaden.

Där ses också en familj vars barn ramlat två gånger och förlorar sina föräldrar.

Efter att ha sett dett avsnitt blir det ännu mer tvivel hos mig. Jag anser det nu vara mycket troligt att hunden skulle kunna vara orsaken.
Tror dock själv att hundens hoppande i sängen på måndag morgon mer var en signal för att något var fel, att hon hade kramp eller allmänt mådde dåligt så att hunden försökte signalera detta.

Om inte annat är detta, i mina ögon, ett mycket troligt scenario.

Ja det här med skakvåld är delar läkarkåren och tvistas om fortfarande. Precis som du skriver då jag också sett den är det fall där det hänt men ändå har skadorna inte visat detta och viseversa där det i efterhand friats personer som varit felaktigt dömda.
Citera
2023-01-30, 00:15
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Enligt L ska ju hunden kraschat in i flickans babygym som hon befann sig i, så sent som några få dagar innan SOS tillkallades.
Detta ska då ha orsakat ett blåmärke i pannan och ett rivmärke på magen enligt FUP och honom själv.
Det läggs dock otroligt lite vikt vid detta i FUP.
Jag anser inte heller denna historia vara orimlig.

Föreställ dig en mycket understimulerad hund (av ras som kräver mer motion än genomsnittsrasen) och som L beskriver det "springer fram och tillbaka, härjar och sedan sladdar/halkar in i babygymmet".
Helt oavsiktligt med andra ord men en hund i 40-45kg klassen som brakar in i ett babygym kan nog orsaka otroliga skador vid en olycklig träff.

Finns dessutom ett dokumenterat fall sedan tidigare där fadern (tror jag det var) satt oskyldigt dömd för att ha skakat sitt barn till döds.
Vilket senare visat sig felaktigt då faderns historia helt plötsligt var rimlig, att barnet på något vis (minns ej hur men ej bedömt som oaktsamt) hade rasat i golvet samma vecka och senare dött.
Otroligt mycket likheter i detta fall enligt mig, dock är skillnaden att en hund kommer i ett himla brak istället för att barnen brakar ned från en säng, diskbänk eller vad det nu var.

Jag känner inte att det är rimligt faktiskt. Framförallt för att det stod i FUPen att det handlade om massiva skakningar. Också att man intygar att detta inte kan gjorts av en hund.
Men med det sagt så är jag inte säker på att detta anses utom rimligt tvivel
Citera
2023-01-30, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Jag delar din uppfattning till ev straff. Tror han ev kan frias i hovrätten. Men det berorpå hur försvaret lägger fram att det finns många fler alternativ.

Ju mer man tänker på det inser jag att jag tror aldrig vi kommer känna att man vet vad som egentligen hände.

Oavsett om L döms eller ej.

En friande dom kommer inte ge klarhet lika lite som om han döms. Så känner iaf jag.
Vem skakade Junie, om hon skakade. Eller var det en olycka med flera faktorerbsom bidrog.
Kan inte släppa tanken att hon inte mådde bra när han kommer in i rummet och han skakar henne i panik för han tror hunden gjort något?
det är mycket möjligt och nåt som rätten borde tänka på. Har inte läst fupen. Men de måste väl kunna se om det var "nya skakningar" eller äldre. Varför avfärdar de hunden så?
Citera
2023-01-30, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Jag känner inte att det är rimligt faktiskt. Framförallt för att det stod i FUPen att det handlade om massiva skakningar. Också att man intygar att detta inte kan gjorts av en hund.
Bägge saker kan ju ha hänt
Citera
2023-01-30, 00:27
Medlem
Citat:

Jag förstår hur du menar men efter att ha läst massa och även sett UG nyss så litar jag inte alls lika mycket på rättsläkaren. Hon menar ju att om hunden orsakat det ska det finnas tydliga spår.
Om hunden brakat in i babygymmet så kan mycket väl ett blåmärke i pannan vara det enda synliga utanpå?

Rättsläkarens slutsats är ju att bebis utsatts för våld såsom skakning eller dunk mot ett mjukt underlag om jag inte missminner mig?
En hund som brakar in i bebis bör i allra högsta grad vara att jämföra med dunk mot mjukt underlag.
Citera
2023-01-30, 00:41
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Jag förstår hur du menar men efter att ha läst massa och även sett UG nyss så litar jag inte alls lika mycket på rättsläkaren. Hon menar ju att om hunden orsakat det ska det finnas tydliga spår.
Om hunden brakat in i babygymmet så kan mycket väl ett blåmärke i pannan vara det enda synliga utanpå?

Rättsläkarens slutsats är ju att bebis utsatts för våld såsom skakning eller dunk mot ett mjukt underlag om jag inte missminner mig?
En hund som brakar in i bebis bör i allra högsta grad vara att jämföra med dunk mot mjukt underlag.

Förstår vad du menar men det står inte skakning eller dunk. Det står massiva skakningar eller dunkande mot mjukt underlag såsom exempelvis skötbord.
Sen läste jag någonstans att det var så färskt att det hänt senaste dygnet, troligtvis timmar?
Det var väl så att händelsen med babygymmet hände på fredagen?
Jag tror att hunden märkte att Flickan mådde dåligt och därför hoppade upp i sängen.
Men detta är jätte svårt och vi får väl aldrig reda på sanningen
Citera
2023-01-30, 00:56
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
[/b] det är mycket möjligt och nåt som rätten borde tänka på. Har inte läst fupen. Men de måste väl kunna se om det var "nya skakningar" eller äldre. Varför avfärdar de hunden så?

Finns inga tecken på tidigare skador. Dvs gamla frakturer eller gamla blödningar i huvudet.

Så tesen är att barnet skakats en gång så kraftigt och så mkt att de senare avlider. Skakvåld brukar oftas börja i ”små doser” dvs det är en gräns man inte passerar med fler sundes meter direkt utan lite i taget.
Precis som med annan barnmisshandel eller våld i nära relation.
Citera
2023-01-30, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Finns inga tecken på tidigare skador. Dvs gamla frakturer eller gamla blödningar i huvudet.

Så tesen är att barnet skakats en gång så kraftigt och så mkt att de senare avlider. Skakvåld brukar oftas börja i ”små doser” dvs det är en gräns man inte passerar med fler sundes meter direkt utan lite i taget.
Precis som med annan barnmisshandel eller våld i nära relation.
Står det i fupen eller är det din kunskap?
Citera
2023-01-30, 01:01
Medlem
Citat:
Förstår vad du menar men det står inte skakning eller dunk. Det står massiva skakningar eller dunkande mot mjukt underlag såsom exempelvis skötbord.
Sen läste jag någonstans att det var så färskt att det hänt senaste dygnet, troligtvis timmar?
Det var väl så att händelsen med babygymmet hände på fredagen?
Jag tror att hunden märkte att Flickan mådde dåligt och därför hoppade upp i sängen.
Men detta är jätte svårt och vi får väl aldrig reda på sanningen
Massiva skakningar? Låter märkligt. Kolla UG
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in