2023-01-29, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Är det hunden som lagt sig på barnet? Inte otroligt med den rasen..

Ja, enligt L är det hunden. Men enligt rättsläkaren har J blödningar i ögonbotten som endast kan uppstå av kraftiga skakningar som jag förstår.
Citera
2023-01-29, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tusentankar1
Ja, enligt L är det hunden. Men enligt rättsläkaren har J blödningar i ögonbotten som endast kan uppstå av kraftiga skakningar som jag förstår.
Jag tycker det låter troligt med hunden. Sen kan ju de skakat henne med men det har varit olika meningar om det inom läkarkåren..
Han får nog under två år, oaktsamhet och vållande till död
Citera
2023-01-29, 22:26
Medlem
Tycker det är anmärkningsvärt att när man läser på om "shaken baby syndrome" framkommer det att tecken på att hjärnan sväller är bland annat att bebis får nedsatt aptit och är lättirriterad. Detta framkom vara fallet samma dygn som J slutade andas. Och det kan ha varit DAGAR innan som hon skakades.

https://wa.kaiserpermanente.org/kbase/topic.jhtml?docId=hw169815
Citera
2023-01-29, 22:30
Medlem
Citat:
Jag tycker det låter troligt med hunden. Sen kan ju de skakat henne med men det har varit olika meningar om det inom läkarkåren..
Han får nog under två år, oaktsamhet och vållande till död

Fast menar du att hunden lagt sig på henne så hjärnan svällt? Eller menar du att de (?) först skakat henne och sen har hunden lagt sig på henne också? Tror snarare det är antingen eller. Och det lutar inte mot att hunden lagt sig på henne eftersom hon har blödningar i ögonbotten som sagt och det krävs rätt kraftiga skakningar för att det ska uppstå, därför troligast att hjärnskadan uppstått i samband med att blödningar i ögonbotten uppstod.
Citera
2023-01-29, 22:33
Medlem
För mig blir det mer och mer uppenbart att det finns manshatare i denna tråd. Det måste ju inte vara något dåligt i och för sig då det håller igång tråden.
Alltid pappor och män som är opålitliga enligt vissa och det gäller nog i många situationer tyvärr!

För mig är det som sagt inte självklart att någon av dom, varken L eller I är skyldiga till flickans död. Det skulle även kunna vara hunden.
Jag kanske läser FUP ur ett på tok för brett perspektiv eller något, jag vet inte.

Efter att fått FUP uppläst från podden så är min känsla att I redan i ett tidigt skede förvränger sanningarna för att freda sig själv och kasta L under bussen bara för att just freda sig själv medans upplevelsen med L är att han bara berättar sina upplevelser och hur verkligheten sett ut.

Ärlig talat så tror jag L hade brutit ihop och erkänt i ett långt mycket tidigare skede om det var han.
Alltså på riktigt, han har suttit i total isolering otroligt länge och har definitivt blivit mer pressad i förhör än vad vi får ta del av. Det är ändå hans barn det gäller..

Jag blir nästan orolig för att någon, oavsett vem kommer bli oskyldigt dömd av både rättsväsendet och civilisationen.
Att I blir dömd av civilisationen som en ansvarslös mamma och narcissistiskt praktarsle är fullt rimligt men varken hon eller L bör (om det inte presenteras tydligare bevis) dömas för att ha bragt flickan om livet.
Citera
2023-01-29, 22:33
Medlem
Citat:
Fast menar du att hunden lagt sig på henne så hjärnan svällt? Eller menar du att de (?) först skakat henne och sen har hunden lagt sig på henne också? Tror snarare det är antingen eller. Och det lutar inte mot att hunden lagt sig på henne eftersom hon har blödningar i ögonbotten som sagt och det krävs rätt kraftiga skakningar för att det ska uppstå, därför troligast att hjärnskadan uppstått i samband med att blödningar i ögonbotten uppstod.
Tänkte mer att hon kanske blivit "skakad" vid olika tillfällen och olyckan med hunden helt enkelt var oaktsamhet kanske han somnat av utmattning
Knepigt fall..
Citera
2023-01-29, 22:49
Medlem
Citat:

Enligt L ska ju hunden kraschat in i flickans babygym som hon befann sig i, så sent som några få dagar innan SOS tillkallades.
Detta ska då ha orsakat ett blåmärke i pannan och ett rivmärke på magen enligt FUP och honom själv.
Det läggs dock otroligt lite vikt vid detta i FUP.
Jag anser inte heller denna historia vara orimlig.

Föreställ dig en mycket understimulerad hund (av ras som kräver mer motion än genomsnittsrasen) och som L beskriver det "springer fram och tillbaka, härjar och sedan sladdar/halkar in i babygymmet".
Helt oavsiktligt med andra ord men en hund i 40-45kg klassen som brakar in i ett babygym kan nog orsaka otroliga skador vid en olycklig träff.

Finns dessutom ett dokumenterat fall sedan tidigare där fadern (tror jag det var) satt oskyldigt dömd för att ha skakat sitt barn till döds.
Vilket senare visat sig felaktigt då faderns historia helt plötsligt var rimlig, att barnet på något vis (minns ej hur men ej bedömt som oaktsamt) hade rasat i golvet samma vecka och senare dött.
Otroligt mycket likheter i detta fall enligt mig, dock är skillnaden att en hund kommer i ett himla brak istället för att barnen brakar ned från en säng, diskbänk eller vad det nu var.
Citera
2023-01-29, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H3jh0pp
Enligt L ska ju hunden kraschat in i flickans babygym som hon befann sig i, så sent som några få dagar innan SOS tillkallades.
Detta ska då ha orsakat ett blåmärke i pannan och ett rivmärke på magen enligt FUP och honom själv.

Föreställ dig en mycket understimulerad hund (av ras som kräver mer motion än genomsnittsrasen) och som L beskriver det "springer fram och tillbaka, härjar och sedan sladdar/halkar in i babygymmet".
Helt oavsiktligt med andra ord men en hund i 40-45kg klassen som brakar in i ett babygym kan nog orsaka otroliga skador vid en olycklig träff.

Finns dessutom ett dokumenterat fall sedan tidigare där fadern (tror jag det var) satt oskyldigt dömd för att ha skakat sitt barn till döds.
Vilket senare visat sig felaktigt då faderns historia helt plötsligt var rimlig, att barnet på något vis (minns ej hur men ej bedömt som oaktsamt) hade rasat i golvet samma vecka och senare dött.
Otroligt mycket likheter i detta fall enligt mig, dock är skillnaden att en hund kommer i ett himla brak istället för att barnen brakar ned från en säng, diskbänk eller vad det nu var.

Mycket bra inlägg

Jag är också inne på att det kan vara då hunden sladdade in i babygymmet, har för mig att det var på fredagen alltså två dagar innan den tragiska händelsen på söndagen .
Citera
2023-01-29, 23:26
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweeeden
Barnamördare är nog det värsta som finns! Men kan fan inte hjälpa att känna sympati för han även om han gjort det. Känns sjukt att säga det. Men så ung och oerfaren och sedan ta hand om barn och familj mer eller mindre ensam så tycker jag fan synd om han.

Jag håller faktisk med dig!

Citat:
Är det hunden som lagt sig på barnet? Inte otroligt med den rasen..

Jaa, det var väl någon form av husky/huskyblandning? Och unghund.....

Hunden kanske ville leka lite med barnet, på hundvis?

Jag tycker inte heller att det är helt orimligt faktiskt.
Citera
2023-01-29, 23:48
Medlem
Såg även ett avsnitt på uppdrag granskning nyss som jag tycker fler här borde se.

https://www.svtplay.se/uppdrag-granskning

"Skakvåldet" heter avsnittet och är publicerat 6 oktober 2022 i länken ovan.

Av xx antal barn som undersöks, där skakvåld är bekräftat genom spontant erkännande alternativ genom trovärdiga vittnesmål så har extremt få av barnen överhuvudtaget visat på symptom från triaden.

Där ses också en familj vars barn ramlat två gånger och förlorar sina föräldrar.

Efter att ha sett dett avsnitt blir det ännu mer tvivel hos mig. Jag anser det nu vara mycket troligt att hunden skulle kunna vara orsaken.
Tror dock själv att hundens hoppande i sängen på måndag morgon mer var en signal för att något var fel, att hon hade kramp eller allmänt mådde dåligt så att hunden försökte signalera detta.

Om inte annat är detta, i mina ögon, ett mycket troligt scenario.
Senast redigerad av H3jh0pp 2023-01-29 kl. 23:53.
Citera
2023-01-29, 23:51
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Det är väl såvitt jag vet bara den åtalade som i förhör sagt att mamman vill sula barnet i väggen? Jag försöker hålla mig lite skeptisk till vad de inblandade säger i förhören men jag vet att det finns några i tråden som inte ifrågasätter något som pappan berättar.

Men jag frågade vad syfte skulle vara. Har du något svar? Var det att döda barnet? Anser du det ens sannolikt att det är mamman som dödat barnet? Det vore nämligen helt fantastiskt skickligt gjort i så fall av henne att skaka dottern alldeles lagom mycket så att symptomen skulle komma först ett halvt dygn senare, och att skakningen skulle vara så kraftig att barnet senare dog. Med telepati fick hon hunden att lägga sig på barnet och fader, den stackaren, han tror fortfarande att det var hunden som dödade barnet.

Nu tror inte jag att hon planerat det utan kanske just skakade ungen i frustration.
Oavsett vem som dödade barnet tror jag inte det var planerat eller med uppsåt. Utan utfallet av det blev fullständig tragedi. Men Tor inte att döda J var avsikten.
Citera
2023-01-29, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H3jh0pp

Edit:
Jag hittar inte detta fall längre så vill poängtera att jag kan beblanda ett eller flera fall med varandra och/eller minnas fel vad gäller detaljer!
Googlar man dock på "felaktigt dömd skakvåld" så kommer det komma upp flera fall av detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in