Citat:
Ursprungligen postat av
Pingubengt
Idioter per definition är folk med IQ under 80. Resten av ditt svammel orkar jag inte ens kommentera. Det var för dumt.
IQ-skalan är sprunget ur ett monopol kring ett visst sätt att tänka och det som skiljer "dig" från "dem". Kan du bringa exakt klarhet i vad som skiljer 80 och 81 på skalan, eller ännu enklare, skillnaden mellan 80 och 85 i IQ?
Även om du
kan förklara exakta skillnader innebär det inte att intelligens inte
förblir intelligens, som skillnader av sig själv inom hela spektrumet av vad det för tillfället är. Vilket intelligens är intelligent nog att förstå för att kunna konstruera och bygga ut fungerande samhällen som tillåter en att ta en öl nån gång ibland för att kunna slippa tänka på vad intelligens är.
Jag säger inte att det inte finns skillnader i möjliga sätt att tänka eller att människor inte kan ha olika kognitiva förmågor eller varierande grader av kunskap, det jag menar är att
all intelligens är intelligens. Det är bara varenda
skillnad inom intelligens som kan öppna upp portarna för det som saknas inom din egna förståelse.
Jag pratar
om intelligens och inte vilka fördelar som kan tänkas dra nytta av den.
Tänk dig en vågrät linje. Precis i mitten har du logiken, allt annat som tippar åt det ena eller andra hållet är allting annat utom logik.
Hela linjen, oavsett
var man befinner sig på den, är skillnader av intelligens. Som även innehåller logik.
Genom att förstå så många olika tankemönster som möjligt kommer din personliga logik sakta suddas ut och ersättas med betraktaren som är
förstående för alla inlärda tankemönster. När processen är färdig och några fler tankemönster inte längre går att känna igen sig i kommer hjärnan arbeta för att återigen "bli sig själv". Processen sker utan att vi ens tänker på det. Med andra ord är intelligens begränsad eller upplyft av sig själv, vilket även går att få förståelse för.
Det enda som intelligens våldsamt tar avstånd ifrån är sig själv, som varenda tänkbar skillnad. Det är även därför du kan vara, eller kalla dig själv för intelligent