2023-01-29, 20:40
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mondher
Hur ska man förstå idéer om man inte kan förstå varje ord i idén och hur den relaterar till övriga ord inom och utanför definionen?

Jag tar ett enkelt exempel: om någon kan förstå att Chrome är en webbläsare och inte en sökmotor. Enligt dig är den som förstår denna idé smartare än den som inte förstår den. Hur skulle en eventuell förståelse vara om inte "det är en webbläsare eftersom den uppfyller kriterierna för vad en webbläsare är och dessa är si och så men inte kriterierna för en sökmotor då en sökmotor är si och så". Ta nu svårare exempel (och det finns det miljarder av ute i världen) så förstår du lite vad jag menar.
Intelligens är att kunna känna igen mönster.

En intelligent person jämför de webbläsare han känner till med Chrome och inser att de är lika. Han jämför också Chrome med de sökmotorer han känner till och inser att de inte är lika. Därför drar han snabbt slutsatsen att Chrome är en webbläsare och inte en sökmotor. Mönster!
Citera
2023-01-29, 20:42
Medlem
Intelligens är logik och allt det där andra som gärna vill förklaras på andra sätt än just genom logiken.
Citera
2023-01-29, 20:44
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Det finns kristalliserat intelligens och flytande.

Kristalliserat är erfarenheter. Typ 6*7.
Flytande är inlärningsförmåga att tänka abstrakt. Därför vissa länder med lägre iq nivåer kan tillskrivas en del av det för att de har sämre skola.
Det finns många som vill hitta på definitioner på intelligens. Jag håller mig till den klassiska.

Om man tänker på den klassiska intelligensen, den som man kan mäta med IQ-test, handlar det om att kunna hantera mönster.

Intelligens är aldrig något du har lärt dig eller erfarenheter du gjort.

Men det är lätt att blanda ihop, eftersom den som är intelligent ofta har lättare att lära sig saker än den som inte är intelligent. Likadant har den som är intelligent lättare att använda de erfarenheter han gjort tidigare i nya sammanhang.
Citera
2023-01-29, 20:48
Medlem
Citat:
Intelligens är kunskap. Det går inte att skilja mellan dom. Det finns visserligen olika typer utav kunskap men att vara intelligent innebär huvudsakligen att veta hur någonting ska vara (och eventuellt varför och så vidare). På det sättet är intelligens en av kunskapens former.

Kunskap i sin tur är ord. Ord är antingen abstrakta eller konkreta. Vi tänker med/i ord och utan dom kommer vi inte så långt. Hur detta sker rent praktiskt är oviktigt (t.ex att döva fortfarande kan tänka och så, det är en oviktig detalj för dom också behöver ord i en eller annan form).

Vi definierar ord med ord. Och varje ord i definitionen går att definiera. Hur djup och bra förståelse för orden gånger hur många ord man vet är det som avgör hur intelligent någon. Kan ta jättesnabbt orden "fullkorn" och "digital". Det är ju ord som varje människa kan råka använda vi lunchbordet och låtsas som om hon vet mycket väl vad hon snackar om men hallå, hur många som på riktigt kan förklara vad "fullkorn" eller "digital" betyder?

Är jag ute och reser denna gång eller stämmer min teori som vanligt?

Kunskap och intelligens är näppeligen samma sak. Däremot är intelligens en förutsättning att tillgodogöra sig många olika kognitiva kunskaper. Tom idioter, per definition, kan ta till sig kunskap på olika nivåer. Men de blir inte mer intelligenta för det.
Citera
2023-01-29, 20:49
Medlem
Laggiores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Det kan man. Intelligens är inte bara vad din dator kan hantera för grafikinställningar utan även vad den har i sin hårddisk.

En pygméer med 180 iq kanske kan abstrakta saker men inte kan han något om matematik om ingen lär honom

En vanlig dator är inte intelligent på det sätt som en människa kan vara.

Nej, dom flesta som har högre utbildningar, har ingen högre märkbar IQ, sätt dom och nån med hög IQ att lösa ett problem som ingen av dom tränat inför så ser du skillnaden.

Dom med högre utbildningar kan ofta föra sig och har språket, vilket gör att dom verkar intelligenta, men icke.
Citera
2023-01-29, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Kunskap och intelligens är näppeligen samma sak. Däremot är intelligens en förutsättning att tillgodogöra sig många olika kognitiva kunskaper. Tom idioter, per definition, kan ta till sig kunskap på olika nivåer. Men de blir inte mer intelligenta för det.

https://www.betapedagog.se/pub_images/original/figurergeome.png

På bilden ser du tolv olika figurer. För att förstå själva begränsningen med intelligens krävs att du blir betraktaren av varje enskild form. När du börjar se dig själv som den gula kvadraten och kallar den lila bollen för idiot, så har du avfärdat en väsentlig bit information av intelligens. Nämligen att bitarna förblir tolv och att allting mellan det du väljer att särskilja eller dra gränser för går förlorat.

Även om dem du kallar för idioter faktiskt är idioter, så har idioterna per definition ett helt nytt sätt att tänka som du aktivt och undermedvetet tar avstånd ifrån. Det finns förståelse och intelligens inom dig som gör valet att separera ditt jag från varje möjlig idiot du kan tänka dig. Vilket egentligen är en förlorad del inom intelligens.
Citera
2023-01-29, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KO.
https://www.betapedagog.se/pub_images/original/figurergeome.png

På bilden ser du tolv olika figurer. För att förstå själva begränsningen med intelligens krävs att du blir betraktaren av varje enskild form. När du börjar se dig själv som den gula kvadraten och kallar den lila bollen för idiot, så har du avfärdat en väsentlig bit information av intelligens. Nämligen att bitarna förblir tolv och att allting mellan det du väljer att särskilja eller dra gränser för går förlorat.

Även om dem du kallar för idioter faktiskt är idioter, så har idioterna per definition ett helt nytt sätt att tänka som du aktivt och undermedvetet tar avstånd ifrån. Det finns förståelse och intelligens inom dig som gör valet att separera ditt jag från varje möjlig idiot du kan tänka dig. Vilket egentligen är en förlorad del inom intelligens.

Idioter per definition är folk med IQ under 80. Resten av ditt svammel orkar jag inte ens kommentera. Det var för dumt.
Citera
2023-01-29, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Idioter per definition är folk med IQ under 80. Resten av ditt svammel orkar jag inte ens kommentera. Det var för dumt.

IQ-skalan är sprunget ur ett monopol kring ett visst sätt att tänka och det som skiljer "dig" från "dem". Kan du bringa exakt klarhet i vad som skiljer 80 och 81 på skalan, eller ännu enklare, skillnaden mellan 80 och 85 i IQ?

Även om du kan förklara exakta skillnader innebär det inte att intelligens inte förblir intelligens, som skillnader av sig själv inom hela spektrumet av vad det för tillfället är. Vilket intelligens är intelligent nog att förstå för att kunna konstruera och bygga ut fungerande samhällen som tillåter en att ta en öl nån gång ibland för att kunna slippa tänka på vad intelligens är.

Jag säger inte att det inte finns skillnader i möjliga sätt att tänka eller att människor inte kan ha olika kognitiva förmågor eller varierande grader av kunskap, det jag menar är att all intelligens är intelligens. Det är bara varenda skillnad inom intelligens som kan öppna upp portarna för det som saknas inom din egna förståelse.

Jag pratar om intelligens och inte vilka fördelar som kan tänkas dra nytta av den.

Tänk dig en vågrät linje. Precis i mitten har du logiken, allt annat som tippar åt det ena eller andra hållet är allting annat utom logik. Hela linjen, oavsett var man befinner sig på den, är skillnader av intelligens. Som även innehåller logik.

Genom att förstå så många olika tankemönster som möjligt kommer din personliga logik sakta suddas ut och ersättas med betraktaren som är förstående för alla inlärda tankemönster. När processen är färdig och några fler tankemönster inte längre går att känna igen sig i kommer hjärnan arbeta för att återigen "bli sig själv". Processen sker utan att vi ens tänker på det. Med andra ord är intelligens begränsad eller upplyft av sig själv, vilket även går att få förståelse för.

Det enda som intelligens våldsamt tar avstånd ifrån är sig själv, som varenda tänkbar skillnad. Det är även därför du kan vara, eller kalla dig själv för intelligent
Senast redigerad av KO. 2023-01-29 kl. 22:41.
Citera
2023-01-29, 23:06
Medlem
Citat:
IQ-skalan är sprunget ur ett monopol kring ett visst sätt att tänka och det som skiljer "dig" från "dem". Kan du bringa exakt klarhet i vad som skiljer 80 och 81 på skalan, eller ännu enklare, skillnaden mellan 80 och 85 i IQ?

Även om du kan förklara exakta skillnader innebär det inte att intelligens inte förblir intelligens, som skillnader av sig själv inom hela spektrumet av vad det för tillfället är. Vilket intelligens är intelligent nog att förstå för att kunna konstruera och bygga ut fungerande samhällen som tillåter en att ta en öl nån gång ibland för att kunna slippa tänka på vad intelligens är.

Jag säger inte att det inte finns skillnader i möjliga sätt att tänka eller att människor inte kan ha olika kognitiva förmågor eller varierande grader av kunskap, det jag menar är att all intelligens är intelligens. Det är bara varenda skillnad inom intelligens som kan öppna upp portarna för det som saknas inom din egna förståelse.

Jag pratar om intelligens och inte vilka fördelar som kan tänkas dra nytta av den.

Tänk dig en vågrät linje. Precis i mitten har du logiken, allt annat som tippar åt det ena eller andra hållet är allting annat utom logik. Hela linjen, oavsett var man befinner sig på den, är skillnader av intelligens. Som även innehåller logik.

Genom att förstå så många olika tankemönster som möjligt kommer din personliga logik sakta suddas ut och ersättas med betraktaren som är förstående för alla inlärda tankemönster. När processen är färdig och några fler tankemönster inte längre går att känna igen sig i kommer hjärnan arbeta för att återigen "bli sig själv". Processen sker utan att vi ens tänker på det. Med andra ord är intelligens begränsad eller upplyft av sig själv, vilket även går att få förståelse för.

Det enda som intelligens våldsamt tar avstånd ifrån är sig själv, som varenda tänkbar skillnad. Det är även därför du kan vara, eller kalla dig själv för intelligent

Svammelpelle.
Citera
2023-01-29, 23:28
Medlem
Citat:
Intelligens är kunskap. Det går inte att skilja mellan dom. Det finns visserligen olika typer utav kunskap men att vara intelligent innebär huvudsakligen att veta hur någonting ska vara (och eventuellt varför och så vidare). På det sättet är intelligens en av kunskapens former.

Kunskap i sin tur är ord. Ord är antingen abstrakta eller konkreta. Vi tänker med/i ord och utan dom kommer vi inte så långt. Hur detta sker rent praktiskt är oviktigt (t.ex att döva fortfarande kan tänka och så, det är en oviktig detalj för dom också behöver ord i en eller annan form).

Vi definierar ord med ord. Och varje ord i definitionen går att definiera. Hur djup och bra förståelse för orden gånger hur många ord man vet är det som avgör hur intelligent någon. Kan ta jättesnabbt orden "fullkorn" och "digital". Det är ju ord som varje människa kan råka använda vi lunchbordet och låtsas som om hon vet mycket väl vad hon snackar om men hallå, hur många som på riktigt kan förklara vad "fullkorn" eller "digital" betyder?

Är jag ute och reser denna gång eller stämmer min teori som vanligt?

Det stämmer och jag förstår dig precis! Du tänker djupt. Även känslor och bilder är ett språk. Det som är intressant är hur du gör ett val. Exempelvis varför du väljer att gå höger istället för vänster. Varför du tänker denna tanke just nu, när du kan tänka på så mycket annat istället. Varför valde du detta ämne plötsligt?
Citera
2023-01-29, 23:42
Medlem
jackflashs avatar
Intelligens är INTE kunskap. Kunskap är allmänbildning. Du kan vara hur intelligent som helst och samtidigt inte kunna ett smack om fotboll. Du kan också vara superkorkad och kunna allt om daggmaskar.

Intelligens är din förmåga att förstå och lösa problem.
Citera
2023-01-30, 09:33
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:

Du måste försöka skriva tydligare vad du menar. Nu är det ingen som begriper vad du vill ha sagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in