Citat:
Ursprungligen postat av
Mondher
Intelligens är kunskap. Det går inte att skilja mellan dom. Det finns visserligen olika typer utav kunskap men att vara intelligent innebär huvudsakligen att veta hur någonting ska vara (och eventuellt varför och så vidare). På det sättet är intelligens en av kunskapens former.
Kunskap i sin tur är ord. Ord är antingen abstrakta eller konkreta. Vi tänker med/i ord och utan dom kommer vi inte så långt. Hur detta sker rent praktiskt är oviktigt (t.ex att döva fortfarande kan tänka och så, det är en oviktig detalj för dom också behöver ord i en eller annan form).
Vi definierar ord med ord. Och varje ord i definitionen går att definiera. Hur djup och bra förståelse för orden gånger hur många ord man vet är det som avgör hur intelligent någon. Kan ta jättesnabbt orden "fullkorn" och "digital". Det är ju ord som varje människa kan råka använda vi lunchbordet och låtsas som om hon vet mycket väl vad hon snackar om men hallå, hur många som på riktigt kan förklara vad "fullkorn" eller "digital" betyder?
Är jag ute och reser denna gång eller stämmer min teori som vanligt?
Jag börjar tro att varje ord följer matematiska, interna och logiska regler när de vävs samman och bildar meningar. Meningar som driver oss framåt. Språket är ett sätt att förstå interna logiska skillnader mellan exempelvis "snygghet" och "fulhet" och när hjärnan processerar varje ord/mening, lägger vikt vid dem, går det möjligen inse att det finns en objektiv sanning som kan förstås genom just ord och meningar. Ungefär på samma sätt som en galax är konstruerad, eller en glasstrut: längst ut är allt maximalt avskilt, men ju längre in man når sker successiv enighet. Möjligtvis aldrig förevigt total?
Ord har ingen mening förens människor är där och försöker förklara dem logiskt, vilket i potentialen kan få oss att inse det förträffliga med språket och hur lika vi alla är och att våra största skillnader egentligen beror på missuppfattningar, egoism eller oförstånd. De tre skillnaderna skapar vad vi kallar för mångfald. Potentiella "du, jag, dem, ni, vi" osv.
Splittring och enande borde därför vara fundamentala till verkligheten och kan omöjligen helt dras isär eller sättas ihop. Någonting kan bara vara
mer eller mindre enigt eller splittrat. Begreppen är inte absoluta. Därmed kan inte någon klandra eller klandras för någonting i det ultimata. Sånt tillåts bara i verkligheten.
Ord och meningsuppyggnader skapar varierande strukturer i huvudet på en, eller följer viss ordning eller mönster som antingen "gillas" eller "ogillas" av en själv. Ju fler
olika strukturer som förstås, oavsett vad du tycker om dem, desto mer växer det egna förståndet.
Eller?