2023-01-29, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laggiore
Nä, då skulle man ju kunna läsa sig till intelligens.

Det kan man. Intelligens är inte bara vad din dator kan hantera för grafikinställningar utan även vad den har i sin hårddisk.

En pygméer med 180 iq kanske kan abstrakta saker men inte kan han något om matematik om ingen lär honom
Citera
2023-01-29, 19:55
Medlem
Gaffelpärms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Det kan man. Intelligens är inte bara vad din dator kan hantera för grafikinställningar utan även vad den har i sin hårddisk.

En pygméer med 180 iq kanske kan abstrakta saker men inte kan han något om matematik om ingen lär honom

En del savanter kan läsa en bok och komma ihåg 99% av allt som stod i den, men har samtidigt så låg IQ att bara en simpel sak som att knyta skosnören är omöjligt. De har oftast en IQ på långt under 90.
Citera
2023-01-29, 19:58
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe

Om du kan något om matematik eller inte spelar ingen roll för din intelligens.

Däremot är det lättare att lära sig matematik om man har hög intelligens.
Citera
2023-01-29, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Om du kan något om matematik eller inte spelar ingen roll för din intelligens.

Däremot är det lättare att lära sig matematik om man har hög intelligens.

Det finns kristalliserat intelligens och flytande.

Kristalliserat är erfarenheter. Typ 6*7.
Flytande är inlärningsförmåga att tänka abstrakt. Därför vissa länder med lägre iq nivåer kan tillskrivas en del av det för att de har sämre skola.
Citera
2023-01-29, 20:05
Medlem
Intelligens är förmågan att tillämpa kunskap. Bara för att någon saknar kunskap om ett visst ämne betyder det inte att de inte kan använda sin intelligens för att lösa problem. Intelligens är förmågan att förstå idéer och inte kvantiteten av din kunskap, att lära sig ny information gör dig inte nödvändigtvis smartare.

Du är ute och cyklar som vanligt.
Citera
2023-01-29, 20:06
Medlem
Mondhers avatar
Ganska hög nivå på dom flesta svaren så jag vet inte var jag ska börja. Ord refererar antingen till en fysisk sak i den riktiga världen eller till en tanke.

För att definiera någonting i den fysiska världen måste man veta hur det fungerar och man kommer i dom flesta fall behöva veta vad dom olika orden i definitionen betyder, dvs hur dom fungerar.

Men att definiera ord är ju inte människans starkastezida så att säga utan dom flesta använder ord bara. Det magiska med språk är att det ändå blir rätt på något sätt.
Citera
2023-01-29, 20:12
Medlem
Mondhers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godmanskap
Intelligens är förmågan att tillämpa kunskap. Bara för att någon saknar kunskap om ett visst ämne betyder det inte att de inte kan använda sin intelligens för att lösa problem. Intelligens är förmågan att förstå idéer och inte kvantiteten av din kunskap, att lära sig ny information gör dig inte nödvändigtvis smartare.

Du är ute och cyklar som vanligt.

Hur ska man förstå idéer om man inte kan förstå varje ord i idén och hur den relaterar till övriga ord inom och utanför definionen?

Jag tar ett enkelt exempel: om någon kan förstå att Chrome är en webbläsare och inte en sökmotor. Enligt dig är den som förstår denna idé smartare än den som inte förstår den. Hur skulle en eventuell förståelse vara om inte "det är en webbläsare eftersom den uppfyller kriterierna för vad en webbläsare är och dessa är si och så men inte kriterierna för en sökmotor då en sökmotor är si och så". Ta nu svårare exempel (och det finns det miljarder av ute i världen) så förstår du lite vad jag menar.
Senast redigerad av Mondher 2023-01-29 kl. 20:18.
Citera
2023-01-29, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mondher
Hur ska man förstå idéer om man inte kan förstå varje ord i idén och hur den relaterar till övriga ord inom och utanför definionen?

Jag tar ett enkelt exempel: om någon kan förstå att Chrome är en webbläsare och inte en sökmotor. Enligt dig är den som förstår denna idé smartare än den som inte förstår den. Hur skull en eventuell förståelse vara om inte "det är en webbläsare eftersom den uppfyller kriterierna för vad en webbläsare är och dessa är si och så men inte kriterierna för en sökmotor då en sökmotor är si och så". Ta nu svårare exempel (och det finns det miljarder av ute i världen) så förstår du lite vad jag menar.

Intelligens är uppmaningen till handling som kunskap inte tar hänsyn till. Du kanske vet allt om "X" ämne, men intelligens är att tillämpa det framgångsrikt. Det är fortfarande båda mycket viktiga halvor av samma mynt, kunskap är bortkastad om den aldrig tillämpas.

Jag skulle definiera kunskap som data och intelligens som bearbetning av denna data.

Kunskap utan intelligens (eller fantasi) leder till inga framsteg. Ingenting nytt. Ingen tillväxt.
Intelligens (fantasi) utan kunskap kommer att leda till ny kunskap och kommer att växa exponentiellt över tiden. Det finns ingen realistisk situation där du kan ha det ena utan det andra, men om du måste välja en, välj intelligens eftersom det kommer att leda till tillväxt och ny kunskap.
Citera
2023-01-29, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mondher
Intelligens är kunskap. Det går inte att skilja mellan dom. Det finns visserligen olika typer utav kunskap men att vara intelligent innebär huvudsakligen att veta hur någonting ska vara (och eventuellt varför och så vidare). På det sättet är intelligens en av kunskapens former.

Kunskap i sin tur är ord. Ord är antingen abstrakta eller konkreta. Vi tänker med/i ord och utan dom kommer vi inte så långt. Hur detta sker rent praktiskt är oviktigt (t.ex att döva fortfarande kan tänka och så, det är en oviktig detalj för dom också behöver ord i en eller annan form).

Vi definierar ord med ord. Och varje ord i definitionen går att definiera. Hur djup och bra förståelse för orden gånger hur många ord man vet är det som avgör hur intelligent någon. Kan ta jättesnabbt orden "fullkorn" och "digital". Det är ju ord som varje människa kan råka använda vi lunchbordet och låtsas som om hon vet mycket väl vad hon snackar om men hallå, hur många som på riktigt kan förklara vad "fullkorn" eller "digital" betyder?

Är jag ute och reser denna gång eller stämmer min teori som vanligt?
Vishet, kunskap och intelligens flyter väl in lite i varandra och påverkar även varandras kraft och blir mer värdefulla om de kan kombineras. Ord i den meningen som man förstår med hjälp av etymologi vill säga deras ursprung är ju väldigt intressant förstås.
Citera
2023-01-29, 20:35
Medlem
Intressant ämne detta...
Citera
2023-01-29, 20:36
Medlem
Manginazs avatar
Känns som att du missade medfödd kapacitet för förståelse och nyfikenheten att vilja lösa problem.
Det finns rätt många olika sorters intelligens men för mig så känns det jag nämner som väldigt fundamentalt för de olika.
Citera
2023-01-29, 20:39
Medlem
Helt övertygad om att våran intelligens ökar med mängden problem vi försöker lösa..vad det än är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in