Citat:
Ursprungligen postat av
Mondher
Hur ska man förstå idéer om man inte kan förstå varje ord i idén och hur den relaterar till övriga ord inom och utanför definionen?
Jag tar ett enkelt exempel: om någon kan förstå att Chrome är en webbläsare och inte en sökmotor. Enligt dig är den som förstår denna idé smartare än den som inte förstår den. Hur skull en eventuell förståelse vara om inte "det är en webbläsare eftersom den uppfyller kriterierna för vad en webbläsare är och dessa är si och så men inte kriterierna för en sökmotor då en sökmotor är si och så". Ta nu svårare exempel (och det finns det miljarder av ute i världen) så förstår du lite vad jag menar.
Intelligens är uppmaningen till handling som kunskap inte tar hänsyn till. Du kanske vet allt om "X" ämne, men intelligens är att tillämpa det framgångsrikt. Det är fortfarande båda mycket viktiga halvor av samma mynt, kunskap är bortkastad om den aldrig tillämpas.
Jag skulle definiera kunskap som data och intelligens som bearbetning av denna data.
Kunskap utan intelligens (eller fantasi) leder till inga framsteg. Ingenting nytt. Ingen tillväxt.
Intelligens (fantasi) utan kunskap kommer att leda till ny kunskap och kommer att växa exponentiellt över tiden. Det finns ingen realistisk situation där du kan ha det ena utan det andra, men om du måste välja en, välj intelligens eftersom det kommer att leda till tillväxt och ny kunskap.