Citat:
Ursprungligen postat av
MOPspanaren
Instämmer. Och sedan handlar ju detta om en subjektiv uppfattning. Lisbeth i chock, kände sig hotad o.s.v. Skulle kunna gjort att allas blickar blev otäcka? Att hon kände hot överallt?
Där ett annat vittne tycker något helt annorlunda.
Eller vi här som tittar på bilder (från en helt annan situation) så har vi svårt att se något otäckt eller skrämmande i blicken.
(FB) Skandiamannen
Håller med dig till 100. Jag skulle nog vilja påstå (eller gissa) att merparten personer på brottsplatsen i ett eller annat skeende minuterna efter skotten fram till ambulansen for, i Lisbeths ögon upplevdes som otäcka, stirrande, hotfulla, osv. Hon visste som sagt inte ens vem som var vittne/varande eller gm i början? Lisbeth framstod sannolikt även hon som detta när hon sökte folk med blicken, spände ögonen i hjälpande, knuffade och gruffade med några på platsen. En människa som skriker som Lisbeth sannolikt gjorde, tog tag i människor och var "uppslukad" måste ha signalerat ett och annat också, fullt förståeligt.
Det är som sagt svårt för oss som inte var där, eller har upplevt något liknande att fullt ut förstå henne, vad hon upplevde, såg och sände ut själv. SE hade exempelvis klarblå och ganska stora ögon, de tenderar att se extra stirriga/hotfulla ut, lite som bruna ögon kan göra? Även om jag förstår LP, så får jag ändå inte riktigt ihop, varför hon var en sådan motvals och vägrade vara med på band, rekonstruktioner, osv. Men allt är inte lättbegripligt förvisso.