2023-01-27, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Vad anser du är en osannolik gm, kan du beskriva den och stilla min nyfikenhet?
Jag säger varken att just TS är skyldig, oskyldig eller kopplad till detta men det känns som att du tror att en gm inte kan uppfattas som snäll och god av andra. Varför tror du det?
Det är inte ett bärande argument för att inte vara gm.
Bratis, Självklart har du rätt.
Att man uppfattas som god och snäll är ju såklart ingen försäkran att man är oskyldig, precis som en som är elak och svår, såklart inte automatiskt är medskyldig eller en GM.

Men har man, om än bara en liten gnutta människokännedom, så bestämmer man sig ganska snabbt om det är sannolikt eller osannolikt.
Därför är min känsla att han ska vara inblandad i HAs försvinnande osannolikt.

Andra i tråden känner personer som det skrivits om och där man gjort bedömningen att sannolikheten är stor att man tror att de kan vara inblandade, p ga ev kriminalitet, svartsjuka, förälskelse i HA, knepiga personligheter, droger, rykten mm mm
Men självklart behöver inte ovanstående vara anledningen till att HA försvann.

Ts är/var en social, glad, utåtriktad och en otroligt familjär människa.
Glad för djur och natur och väldigt omtänksam om sina medmänniskor och sina nära och kära. Såg trevlig ut och var väldigt omtyckt i M-stad.
Jag tror att om en sådan här personlighet är inblandad i något sånt här fasansfullt så hade omgivningen - familj, arbetskamrater och vänner märkt detta ganska så snart.
Tror inte han hade kunnat hålla tyst.

Men vad vet jag?
Vi får väl se när sanningen kommer fram.
Senast redigerad av Charlisangel 2023-01-27 kl. 22:09.
Citera
2023-01-27, 22:07
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Jag är inne på samma linje som du. Det är mycket som pekar på att BW är LGWPs huvud-GM alltså passageraren i bilen och den som begår dråpet. BWs impulsiva drag i kombination med hans påstådda temperament där han väldigt fort kunde bli ursinning (på tjejer) passar bra in på hur GW ser på det troliga händelseförloppet. BW har i tillägg betett sig märkligt kring brottet uppger flera av varandra oberoende källor. Han har försökt visa upp en helylle framtoning som var långt ifrån hur han tills dess har upplevts av andra. Varför ville han framstå annorlunda än han var? Vad tjänade det för syfte? Det ligger nära till hands att det hade med försök att inte bli misstänkt för brottet att göra. Han framträdde dessutom i media direkt efter brottet med information som är på gränsen till GM-kännedom. Han drar slutsatser kring fallet som är mycket ovanliga men som har visat sig stämma in på just detta försvinnande. Jag tror GW utgick helt enkelt från den sista som Helena pratade med och kunde belägga honom med lögn (tex att Helena var på bra humör).
Jag kan inte svara på om det är vanligt för en GM att bete sig så i liknande fall. Det finns inte mycket data och sådana här fall är mycket ovanliga. GM har förstås inte ett liknande beteende i varje fall, då skulle det vara lätt att lösa brott. Utan GM beter sig olika från fall till fall. Generellt blir GM dock mer medvetande om sitt eget beteende. När man begår ett grovt brott vill man komma undan med det och känner i början ständigt en rädsla att bli avslöjad. Då blir man mycket medveten om sitt eget beteende och gör försök att inte bli misstänkt. Det beteende skiljer sig från GM till GM. Vissa håller medvetet en mycket låg profil med beteende som inte sticker ut på något sätt medan andra väljer en mer aggresiv strategi då man följer fallet noga och tvärtom inte håller sig undan. Om BW är huvud GM så är en av hans bästa vänner med-GM. Det ska då vara en person som brukade köra och som BW hade ett slags överläge på (BW var den som styrde och ställde och bestämde, med-GM är en lojal vän till BW vid tiden för brottet). Det är högst troligt att med-GM (tidvis) har mått väldigt dåligt sedan brottet. Vem kan passa in på den beskrivningen?

Konstellationen BW och ThBr har väl aldrig diskuterats tidigare? Är dom GW's 2 GM så tror jag faktiskt att han kan vara rätt ute.
Det finns mycket med dom här killarna som gör dom intressanta. BW var officiellt den sista personen att se HA i livet, ofta visar det sig att just dessa individer brukar vara insyltade.
Även intressant med parkeringsplatsen vid Duka butiken och deras gemensamma seglarintresse. Båda har dessutom gått ner sig rejält efter försvinnandet.

BW har alltid varit min huvudkandidat och ThBr är den "perfekta" kandidaten till att vara med-GM.
Citera
2023-01-28, 08:23
Medlem
Om alla endast 1 minut sätter sig in i följande situation så tror jag det är glasklart att med-GM i GWs scenario mår riktigt dåligt sedan brottet. Du kör bil nykter och som passagerare har du med dig en av dina bästa vänner samt en gemensam tjejkompis som ska skjutsas hem. Din polare vill vidare på efterfest men det vill inte er tjejkompis. Det blossar snabbt upp ett bråk i bilen mellan din polare och tjejkompisen. Din tjejkompis vill att du stannar bilen så att hon kan gå de sista par hundra meter hem. Du gör som hon säger men din polare springer efter er tjejkompis. När han kommer tillbaka till bilen säger han att har haft ihjäl (!!) er tjejkompis och att du ska hjälpa honom få bort kroppen. I chock gör du som du blivit tillsagt/tillfrågat och du och din polare jobbar halva natten med att gömma kroppen. Ni förstår vilka ångest och skuldkänslor det är tal om här. Ska du berätta sanningen och således få din polare bakom galler på livstid? Och samtidigt själv bli dömt som medskyldig och förlora en stor del av ditt umgänge (vänner och familj som inte vill ha med dig att göra längre)? Eller ska du i det tysta leva med skammen och ångesten resten av livet? Nu är ändå brotten (förutom ev mord) preskriberade så det är fritt fram för med-GM att göra det rätta och berätta vad som hänt.
Citera
2023-01-28, 09:23
Medlem
Citat:
Om alla endast 1 minut sätter sig in i följande situation så tror jag det är glasklart att med-GM i GWs scenario mår riktigt dåligt sedan brottet. Du kör bil nykter och som passagerare har du med dig en av dina bästa vänner samt en gemensam tjejkompis som ska skjutsas hem. Din polare vill vidare på efterfest men det vill inte er tjejkompis. Det blossar snabbt upp ett bråk i bilen mellan din polare och tjejkompisen. Din tjejkompis vill att du stannar bilen så att hon kan gå de sista par hundra meter hem. Du gör som hon säger men din polare springer efter er tjejkompis. När han kommer tillbaka till bilen säger han att har haft ihjäl (!!) er tjejkompis och att du ska hjälpa honom få bort kroppen. I chock gör du som du blivit tillsagt/tillfrågat och du och din polare jobbar halva natten med att gömma kroppen. Ni förstår vilka ångest och skuldkänslor det är tal om här. Ska du berätta sanningen och således få din polare bakom galler på livstid? Och samtidigt själv bli dömt som medskyldig och förlora en stor del av ditt umgänge (vänner och familj som inte vill ha med dig att göra längre)? Eller ska du i det tysta leva med skammen och ångesten resten av livet? Nu är ändå brotten (förutom ev mord) preskriberade så det är fritt fram för med-GM att göra det rätta och berätta vad som hänt.

Absolut ett troligt scenario - väldigt tänkbart och ofta är det ju den enklaste förklaringen som är sann.

Även om brottet är preskriberat, så försvinner aldrig ångesten, att erkänna att man varit skyldigt till dråp, mord, medbrottsling eller bara en ”chaufför” på fel plats.

Tror det känns ännu mer otänkbart efter alla dessa år att lätta sitt hjärta.
Direkt förolämpande mot alla, och sig själv, att erkänna efter 30 år och tänk skadan man skapar i sin omvärld.

Någon har ett psyke och hjärta av stål här.
Jag tror den/de som gjort detta hävdar för sig själv att HA får skylla sig själv - det var kanske en olyckshändelse, det är därför man inte löst detta.
GM känner sig inte skyldig.
Citera
2023-01-28, 10:54
Medlem
Greenskys avatar
Citat:

Så kan det vara! Men om nu med-GM var passiv (typ oskyldig) och hållt tyst i alla år lär han nog fortsätta med det, han lär heller inte vart den mest skärpta och smartaste grabben om man säger så.
Citera
2023-01-28, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlisangel
Bratis, Självklart har du rätt.
Att man uppfattas som god och snäll är ju såklart ingen försäkran att man är oskyldig, precis som en som är elak och svår, såklart inte automatiskt är medskyldig eller en GM.

Men har man, om än bara en liten gnutta människokännedom, så bestämmer man sig ganska snabbt om det är sannolikt eller osannolikt.
Därför är min känsla att han ska vara inblandad i HAs försvinnande osannolikt.

Andra i tråden känner personer som det skrivits om och där man gjort bedömningen att sannolikheten är stor att man tror att de kan vara inblandade, p ga ev kriminalitet, svartsjuka, förälskelse i HA, knepiga personligheter, droger, rykten mm mm
Men självklart behöver inte ovanstående vara anledningen till att HA försvann.

Ts är/var en social, glad, utåtriktad och en otroligt familjär människa.
Glad för djur och natur och väldigt omtänksam om sina medmänniskor och sina nära och kära. Såg trevlig ut och var väldigt omtyckt i M-stad.
Jag tror att om en sådan här personlighet är inblandad i något sånt här fasansfullt så hade omgivningen - familj, arbetskamrater och vänner märkt detta ganska så snart.
Tror inte han hade kunnat hålla tyst.

Men vad vet jag?
Vi får väl se när sanningen kommer fram.
Visst tycker inte jag heller att han verkar intressant när man läser det som skrivs Ville bara få en typ en parantes
Har ingen egen personlig kännedom om denna killen utan har undrat lite över hur han halkade in bland trådens "misstänktes"
Helt ärligt ser jag helst ett rötägg som gm. Det känns ju rakt igenom ont, Helenas försvinnande och framför allt fortsättningen, att inte ge detta sina svar.
Citera
2023-01-28, 17:11
Medlem
Citat:
Absolut ett troligt scenario - väldigt tänkbart och ofta är det ju den enklaste förklaringen som är sann.

Även om brottet är preskriberat, så försvinner aldrig ångesten, att erkänna att man varit skyldigt till dråp, mord, medbrottsling eller bara en ”chaufför” på fel plats.

Direkt förolämpande mot alla, och sig själv, att erkänna efter 30 år och tänk skadan man skapar i sin omvärld.

Jag tror den/de som gjort detta hävdar för sig själv att HA får skylla sig själv - det var kanske en olyckshändelse, det är därför man inte löst detta.
Jag tror som du skriver att gm tycker att Helena får skylla sig själv. Kanske retade hon upp gm genom att säga något, gjorde motstånd, typ eller liknande som i gm sinne förklarar olycka eller övervåld.
Någon som oftast resonerar så brukar även tillhöra kategorin som fattar så pass att andra inte skulle se det så men förklarar det med att människor är dumma.
Därför håller den det för sig själv. Denne vet att den kommer åka på det. Den litar inte på andra människor just för att de är dumma, till skillnad från gm.
Om gm tillhör "den kategorin" så borde den varit ensam.
Jag tror att gm sedan tiden då allt skedde har arbetat på att göra tappra försök att finslipa bilden av sig själv utåt, liksom exvis BW, genom att arbeta inom rättspsyk och liknande där man inte skulle kunna tänka sig att en våldsman är.
Jag tar BW som ex då han är en av dem jag har dålig känsla för i denna historia.
Han anstränger sig väldigt för att utåt verka vara en framgångsrik lycklig man.
Jag tror att BW följer denna tråden till punkt och pricka Han skulle aldrig göra en U#llberg och börja skriva under eget namn men skrivit har han garanterat
Fallet Helena tar nog upp lila mycket tid av honom nu som då, av någon anledning
Jag återkommer alltid i min misstanke gällande BW. Kan släppa honom ett tag men magkänslan för honom är riktigt jävla sur.

En tanke som slog mig och som jag vill höra er andras åsikt om är frågan om att lyckas undanhålla Helenas kropp.
Tror ni att gm kan haft en förbannat stor tur eller är det enbart kunskap om saken som gäller? Vad tror ni. Kan man bara haft tur?
Citera
2023-01-28, 20:52
Medlem
Citat:

Det där låter inte hållbart allts . Dessutom är det ovanligt att det är två stycken gm.

Motivet att en kompis vill gå hem skulle utgöra ett bråk som leder till ett mord ?

Visst det kan ha varit två gm men högst troligt en. Och motivet borde vara något helt annat….. frågan är vad.
Citera
2023-01-28, 20:56
Medlem
Intressanta men svåra frågeställningar. GM har tror jag haft en blandning av tur och ”skicklighet”. För faktum är att de/han har kommit undan i drygt 30 år. En stor del i att Helena inte har återfunnits är att GM inte har avslöjats. Hade dem/han åkt fast då hade polisen kunna försöka bryta ner GM så att de säger var kroppen finns och polisen hade kunnat inrikta söket på specifika platser som man vet att GM kände väl till vid tiden för brottet. Det är ganska otroligt att dem inte åkt fast om vi fortsätter tänka på GWs scenario som han är så säker på. För då är brottet totalt oplanerat, sker mitt i natten i ett område med mycket hus och trots tidpunkten en del folk i rörelse. Och bara något hundratal meter från offrets hem. Troligt i GWs scenario är att Helena dör av huvud-GM raseri och kanske även delvis genom olyckliga omständigheter. Gemene man som hamnar i denna situation ringer förstås polis och ambulans men inte dessa GM. De fraktar bort offret/offrets kropp och gömmer den så väl att den inte hittats på 30 år. Man har haft en del tur att inte åka fast direkt genom vittnesuppgifter. men man har sannolikt kunskaper inom jakt och/eller vattensport så att de vetat hur man gömmer en kropp så att den inte hittas. Med tanke på det oplanerade i brottet måste de ha lyckats med det under enorm press och i chock. Betänk även att GM i GWs scenario är vänner till Helena sedan många år.
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Jag tror
som du skriver att gm tycker att Helena får skylla sig själv. Kanske retade hon upp gm genom att säga något, gjorde motstånd, typ eller liknande som i gm sinne förklarar olycka eller övervåld.
Någon som oftast resonerar så brukar även tillhöra kategorin som fattar så pass att andra inte skulle se det så men förklarar det med att människor är dumma.
Därför håller den det för sig själv. Denne vet att den kommer åka på det. Den litar inte på andra människor just för att de är dumma, till skillnad från gm.
Om gm tillhör "den kategorin" så borde den varit ensam.
Jag tror att gm sedan tiden då allt skedde har arbetat på att göra tappra försök att finslipa bilden av sig själv utåt, liksom exvis BW, genom att arbeta inom rättspsyk och liknande där man inte skulle kunna tänka sig att en våldsman är.
Jag tar BW som ex då han är en av dem jag har dålig känsla för i denna historia.
Han anstränger sig väldigt för att utåt verka vara en framgångsrik lycklig man.
Jag tror att BW följer denna tråden till punkt och pricka Han skulle aldrig göra en U#llberg och börja skriva under eget namn men skrivit har han garanterat
Fallet Helena tar nog upp lila mycket tid av honom nu som då, av någon anledning
Jag återkommer alltid i min misstanke gällande BW. Kan släppa honom ett tag men magkänslan för honom är riktigt jävla sur.

En tanke som slog mig och som jag vill höra er andras åsikt om är frågan om att lyckas undanhålla Helenas kropp.
Tror ni att gm kan haft en förbannat stor tur eller är det enbart kunskap om saken som gäller? Vad tror ni. Kan man bara haft tur?
Citera
2023-01-28, 21:02
Medlem
Helt klart möjligt att GW har dessa två i tankerna. Hur nära vänner var BW och ThBr vid tiden för brottet, passar deras relation in på GWs beskrivning? Har du mer info om hur ThBr förändrades efter att Helena försvann? Skulle också vara värdefullt att få veta mer om ThBr som person, vilka karaktärsdrag han har.
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Konstellationen BW och ThBr har väl aldrig diskuterats tidigare? Är dom GW's 2 GM så tror jag faktiskt att han kan vara rätt ute.
Det finns mycket med dom här killarna som gör dom intressanta. BW var officiellt den sista personen att se HA i livet, ofta visar det sig att just dessa individer brukar vara insyltade.
Även intressant med parkeringsplatsen vid Duka butiken och deras gemensamma seglarintresse. Båda har dessutom gått ner sig rejält efter försvinnandet.

BW har alltid varit min huvudkandidat och ThBr är den "perfekta" kandidaten till att vara med-GM.
Citera
2023-01-28, 21:52
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Om nu U är "grundlurad" eller om man så vill "blåst" av en psykopat så är det inget att skämmas för. (nämner inga namn). Riktiga psykopater lurar alla, har ingenting med intelligens eller hur högt utbildad man är att göra.

Det är förmågan att ljuga, spela teater, pokerface, vara övertygande, med mera som är deras roll.

Så, gäller det att syna deras sätt för att avslöja dom och det är inte lätt om man inte har rätt kunskaper om dom. Nästintill omöjligt i de värre fallen vill jag nog påstå.

Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Har sett mycket värre IRL, så det är inga konstigheter alls för vissa att "spela teater".

Finns det en anledning så kan vissa personer gå hur långt som helst. Ära, moral och heder är sådana begrepp som inte existerar för vissa personer.

Citat:

Min fetning.

Det är nog så att den som är GM här är nog BW ändå. Det lutar nog åt det. Han "blåste" nog mig också när han framstod så trovärdig då, när han var med i den tidningsartikeln ihop med HJ dagar efter försvinnandet. TS blir helt enkelt för trevlig, varm, obekymrad och social för att bli "trovärdig" som GM ändock. Det blir knepigt att tänka sig att detta skulle vara möjligt. Jag skall också säga det att det finns inget konkret överhuvudtaget att peka hos eller kring honom som faktiskt[i] är suspekt kring denna natt och dagarna efter.

Det finns då desto mer på BW i tråden. Han är ju en person som tillhörde Helenas och Ulrikas "prydliga" bekantskapskrets. Ungdomar som kom från bättre förutsättningar i Mariestad. Det som verkar skilja BW från de andra i denna vänkrets är att han verkar även inneha en annan mörkare sida. Det stod lite i tråden om att föräldrarnas skilsmässa kan ha tagit honom hårt.(Spekulation)

Rykten i tråden även om kvinnomisshandel och enligt Highlandertheonlyone även mot sin egen syster i unga år. Att han kan vända blixtsnabbt i humöret och bli helt svart i blicken vid ilska. Manipulativ, och som en känd PM-avsändare skrev, som en kameleont med minst två sidor och som han aldrig skulle lita på. Får andra med sig, alfa. En misstanke om bokstavsbarn säger han vidare. Man kan då undra om han undermedvetet då självmedicinerat för detta med sitt amfetamin brukande. Aktiv både med olika sporter, jakt ,segling, golf och även umgänge med flera olika typer av människor( t e x med tidigare fotbolls huliganen Sha*e P). Han sade vidare att detta är en person som med lätthet skulle kunna gå till kontoret dagen efter, att gjort sig skyldig till något sånt här.

Hans ilska verkar då ha drabbat kvinnor till stor del då innan 1992, av att döma av tråden. Han drar sig inte heller då för att storma in i rätten och hota EA till livet, med orden: "Jag skall mörda dig din jävel" (Mardrömmen i Mariestad). "Mannen fortsatte med hoten inne i rättssalen och fick ledas ut av personal" (Mardrömmen i ..). Var detta äkta då eller var det ett fräckt kalkylerat skådespel för att verka oskyldig då ? Oavsett vilket och oavsett hur upprörd man än är inombords brukar ju det inte vara så vanligt förekommande med denna typ av agerande. En sorts gränslöshet då.

Om BW var GM, vem var då MGM. Den nyktre som körde kanske då om vi går på GWs scenario. ThBr är en het kandidat som föll i alkoholmissbruk efter Helenas försvinnande. HJ, var tajt med BW strax efter med skallgångskedjorna, fonden och var med i artikel med BW. Han verkar bara alltför normal efter Helenas försvinnande, social och trevlig ingen heller Highlandertheonlyone ej trodde kunde vara inblandad. MK, en annan tajt EM-hus polare med BW, drogade ner sig och "ballade ur" en tid efter och förändrades, enligt Bratis. Den siste, huliganen Sha*e P, skall ha åkt med BW från festen i Radbyn in till Stadt, vart blev han av sen ? Jag har ändock lite svårt att se Helena åka med SP i en bil trots att BW kunde sitta bredvid.
Citera
2023-01-29, 07:58
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03

. Han drar sig inte heller då för att storma in i rätten och hota EA till livet, med orden: "Jag skall mörda dig din jävel" (Mardrömmen i Mariestad). "Mannen fortsatte med hoten inne i rättssalen och fick ledas ut av personal" (Mardrömmen i ..). Var detta äkta då eller var det ett fräckt kalkylerat skådespel för att verka oskyldig då ?.

Måste inte vara det men nog känns det som ett skådespeleri, alltför överdrivet för att vara verkligt!

Har en sådan händelse överhuvudtaget hänt i en svensk rättssal någon gång av en svensk man förutom den gången?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in